۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۴۶
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85366043
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تأکید پوتین بر تدوین راهکارهای همکاری بریکس در حوزه آب و هوا

مسکو- ایرنا- ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به دولت این کشور دستور داد تا سوم ژوئن ۲۰۲۴ (۱۴ خرداد ۱۴۰۳)، پیشنهادهایی را برای گسترش همکاری با اعضای گروه بریکس در بخش آب و هوا آماده کند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری تاس، در پی این دستور، دولت فدراسیون روسیه باید پیشنهادهایی را برای گسترش همکاری با کشورهای عضو بریکس در زمینه پیشرفت های مشترک در زمینه نظارت بر گازهای فعال آب و هوا و اندازه گیری تعادل کربن اکوسیستم ها، از جمله توسعه سیستم های جمع آوری و پردازش داده ها ارائه کند.
بنا بر این گزارش،‌ارزیابی جریان های گازهای گلخانه ای و سایر مواد در آب و هوا از دیگر ابعاد پیشنهاد روسیه به کشورهای عضو بریکس خواهد بود.
بنا بر مأموریت ابلاغ شده از سوی رئیس‌جمهوری روسیه، هیأت وزیران این کشور همچنین باید به بررسی رسمیت شناختن متقابل روش‌ها و فناوری‌ها در این زمینه توسط کشورهای بریکس بپردازد.
توسعه راه حل های علمی و فنی مشترک با هدف کاهش تأثیرات انسانی بر محیط زیست، آب و هوا و سازگاری اقتصاد و جمعیت ایالت ها با تغییرات آب و هوایی از دیگر ابعاد این پیشنهادها خواهد بود.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.
در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این سازمان تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین در ماه‌های اخیر اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد.
مشارکت کامل کشورهای جدید در این گروه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ( دی‌ماه ۱۴۰۲) آغاز شد.

نخستین نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه بریکس به منظور بررسی برنامه‌ها و اهداف گروه در سال ۲۰۲۴ میلادی هفته آینده در مسکو برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha