نخستین کارت دعوت رسمی بریکس برای ایران به عنوان عضو

مسکو- ایرنا- سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو اعلام کرد که نخستین نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه بریکس به منظور بررسی برنامه‌ها و اهداف گروه در سال ۲۰۲۴ میلادی هفته آینده در مسکو برگزار خواهد شد.

بنا بر گزارش دریافتی شامگاه پنجشنبه ایرنا، کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو در این پیوند با سرگی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور همکاری‌های بین المللی و کشورهای بریکس، دیدار و گفتگو کرد.
در این ملاقات بر ضرورت همکاری میان دو کشور در جهت تقویت گروه بریکس، توسعه چندجانبه گرایی و مقابله با اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه برخی کشورها که صلح و امنیت جامعه جهانی را به خطر انداخته است، تاکید شد.

نخستین کارت دعوت رسمی بریکس برای ایران به عنوان عضو


در این دیدار، سفیر ایران، توسعه همکاری‌ها با بریکس را از راهبردهای سیاست خارجی کشورمان خواند و اظهار داشت که ایران در برنامه های پیش بینی شده بریکس مشارکت جدی خواهد کرد.
وی همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با سازمان‌های منطقه ای و بین المللی به منظور ایجاد جهانی عادلانه همراه با صلح و آرامش اعلام کرد.
ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز همکاری دو کشور در سازمانهای منطقه ای و بین المللی را ثمربخش توصیف کرد و با اشاره به ریاست کشورش بر گروه بریکس، بر نقش موثر کشورمان در این گروه تاکید و ابراز امیدواری کرد که این گروه از نظرات ایران در همه حوزه‌ها استفاده کند.

اجلاس هفته آینده مسکو، نخستین نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس با حضور پنج عضو جدید محسوب می‌شود.
کشور روسیه در سال جاری میلادی (۲۰۲۴)، ریاست دوره‌ای این گروه را برعهده دارد.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.
در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این سازمان تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین در ماه‌های اخیر اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد.
مشارکت کامل کشورهای جدید در این گروه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ( دی‌ماه ۱۴۰۲) آغاز شد.

پیش از این، مهدی صفری معاون هماهنگی دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اعلام کرده بود که هم در بریکس و هم در سازمان همکاری شانگهای به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد شده است تا ریاست تعدادی از کمیته‌ها به ویژه در حوزه فناوری های مختلف را بر عهده گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha