حضور پررنگ جوانان و بانوان در آیین اعتکاف مراغه 

مراغه- ایرنا- آیین اعتکاف مراغه امروز در حالی با حضور ۳۰۰ خواهر و ۲۰۰ برادر آغاز شد که بانوان و جوانان حضور پررنگ‌تری در این عبادت سه‌روزه و مستحبی دارند. 

رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه روز پنج‌شنبه و در حاشیه آیین اعتکاف در مسجد جامع این شهرستان به خبرنگار ایرنا بیان کرد: امسال ۵۰۰ برادر و خواهر در آیین اعتکاف شرکت کردند که ۳۵۰ نفر از آنان در مسجد جامع معتکف هستند.

حضور پررنگ جوانان و بانوان در آیین اعتکاف مراغه 
حضور پررنگ زنان و دختران در آیین اعتکاف مراغه

حجت‌الاسلام بهروز جعفری افزود: آیین اعتکاف همزمان با «ایام‌البیض» امسال علاوه بر مسجد جامع، در مسجد محله پهرآباد، مسجد پادگان امام رضا (ع) و برخی مناطق روستایی نیز در حال برگزاری است.

وی با تاکید بر اینکه اعتکاف بر اساس احادیث موجب آمرزش گناهان می‌شود، اضافه کرد: شرکت‌کنندگان در این آیین تا اذان مغرب روز شنبه در محل اعتکاف حاضر می‌شوند و در این مدت برخی از برنامه‌های معنوی نیز برای آنان تدارک دیده شده است.

وی تشکیل حلقه‌های معرفتی، جمع‌خوانی دعای کمیل و دعای ندبه و اعمال «ام داوود» در روز آخر را از جمله برنامه‌های معنوی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان برای معتکفان دانست و ادامه داد: در این سه روز سحری و افطاری شرکت‌کنندگان در آیین اعتکاف تهیه شده است و معتکفان نیازی برای خروج از مسجد ندارد.

اَعمال اُمّ‌داوود از عباداتی است که در ایّام‌البیضِ (روزهای سیزدهم تا پانزدهم) ماه رجب به‌جا آورده می‌شود؛ این اعمال را امام صادق(ع) به ام‌داوود مادر رضاعی‌اش به‌منظور آزادی فرزند او «داوود» آموزش داد؛ این حدیث در چند منبع روایی شیعه چون مِصباحُ المُتَهَجِّدِ شیخ طوسی و اِقبال الاَعمالِ سید بن طاوس آمده است.

به‌گفته «ام‌داوود» پس از انجام‌ دادن این اعمال، «داوود» آزاده شده و به خانه برگشته است؛ برخی از علمای برجسته شیعه همچون شیخ طوسی و سید بن طاووس انجام‌دادن این اعمال را برای برآورده‌شدن حاجات و رفع ظلم مؤثر دانسته‌اند.

برای به جا آوردن اعمال «ام داوود» ابتدا باید همزمان با «ایام‌البیض» یعنی روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب روزه گرفت که معتکفان در این سه روز روزه‌دار هستند.

سپس در روز پانزدهم هنگام ظهر غسل به عمل آورده و نماز ظهر و عصر را به‌جا می‌آورند و همراه با رکوع و سجود نیکو و در مکان خلوتی که چیزی انسان را مشغول نکند و کسی با او سخن نگوید.

پس از پایان نماز، رو به قبله صد بار سوره حمد، صد بار سوره اخلاص، ۱۰ بار آیه‌الکرسی و یکبار هریک از سوره‌های انعام، بنی إسرائیل، کهف، لقمان، یس، صافات، سجده، شوری، دخان، فتح، واقعه، ملک، قلم، انشقاق و سوره‌های بعد از آن تا آخر قرآن قرائت می‌شود.

در آخر نیز دعای استفتاح یا همان دعای «ام داوود» باید خوانده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha