۴ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۱۰
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85364952
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

اهدای عضو  در گیلان به سه بیمار زندگی دوباره بخشید

رشت _ ایرنا_ مسئول واحد فرآهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: سی‌امین اهدای عضو سال جاری در این استان به سه بیمار زندگی دوباره هدیه داد.

دکتر سیامک ریماز شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سی امین اهدای عضو سال جاری گیلان امروز به نام‌ ستاره رخ فروز ۴۰ ساله اهل رشت ثبت شده است.

وی با بیان اینکه اعضای این بیمار شامل ۲ کلیه و کبد با رضایت خانواده مرحومه اهدا شده است، اضافه کرد: یک کلیه در رشت به مرد اهل تنکابن پیوند و یک کلیه و کبد وی نیز برای پیوند به بیمارستان بوعلی شیراز منتقل شد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: این بیمار بیست و پنجم ماه گذشته به دلیل خونریزی خودبه خود مغز دچار آسیب حاد مغزی و باوجود تلاش های پزشکان معالج در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان رسول اکرم (ص) رشت دچار مرگ مغزی شد.

وی اظهار کرد: بعد از مرگ مغزی این بیمار، با تلاش نیروهای واحد فراهم آوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان و با رضایت خانواده ۲ کلیه و کبد این بیمار اهدا شد.

بیست و نهمین اهدای عضو سال جاری گیلان نیز دوشنبه گذشته انجام که ۲ کلیه و کبد دختر ۱۸ ساله دچار مرگ مغزی با رضایت خانواده اهدا شد.

رضایت خانواده‌ها برای اهدای عضوبیمار دچار مرگ مغزی، تصمیمی سخت برای نجات جان انسان‌هایی است که زندگی آنان به ایثارشان وابسته است؛ اینان با اهدای عضو عزیزشان مرگ و زندگی را به هم پیوند زده و به بیماران زندگی دوباره می‌بخشند.

واحد فراهم‌آوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان، از سال ٩٣ بعد از کسب مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز به کار کرد؛ این واحد مستقر در بیمارستان رازی رشت با حضور کارشناسان آماده پاسخگویی به سئوالات علاقه مندان در مورد فرآیند اهدای عضو و دریافت کارت اهدا به صورت حضوری است.

تایید مرگ مغزی توسط چهار متخصص شامل بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، داخلی و متخصص پزشکی قانونی انجام می‌شود و در کنار این مراحل در صورت رضایت خانواده اهداء عضو صورت می گیرد.

اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال ۱۳۸۷ در گیلان انجام می‌شود؛ باربد چمن‌زیبای کودک چهار ساله نخستین اهدا کننده عضو در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی ۴۲ ساله پیوند زده شد. هرفرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدای عضو رضایت دهد، می‌تواند جان حداقل هشت تا ۵۳ نفر را نجات دهد؛ بر اساس آمارها هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود، هر ۲ ساعت نیز یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.

کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

قانون پیوند اعضاء، فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha