نظام تعلیم و تربیت بر مهارت آموزی بجای حافظه محوری تاکید دارد

شیراز – ایرنا - مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به سوی مدارس چند وجهی پیش به پیش  می‌رود ، افزود: رویکرد جدید نظام تعلیم و تربیت جایگزین کردن مهارت آموزی بجای حافظه محوری دانش آموز است .

به گزارش ایرنا، سید بابک هاشمی نکو روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش فارس اظهار کرد: امروز نظام تعلیم و تربیت باید با تغییر نگرش، موفق به تربیت دانش آموز مهارت محور به جای حافظه محور شود.

وی یادآور شد: نقطه اشتراک نام‌گذاری سال‌های گدشته از سوی رهبر معظم انقلاب، تولید بوده و باید دید آموزش و پرورش در این مسیر چه اقداماتی داشته و بیش از گذشته بر مساله تولید تمرکز کند.

هاشمی نکو افزود: در این جهت باید توسعه رشته‌های محلی، بومی و صنعتی در هنرستان‌ها در اولویت قرار گیرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره امور تربیتی مدارس نیز گفت: نیاز به مربیان هنرمند، امروزی و متخصص در نظام آموزش و پرورش احساس می‌شود و باید با روش‌های جدید شرایط جذب دانش‌آموزان به قران و نماز جماعت فراهم شود.

هاشمی نکو اعلام کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، استان فارس در تمام شاخص‌ها آموزش و پرورش در میان پنج استان برتر کشور جای گرفته و این حاصل تلاش معلمان و مسئولان در بدنه آموزش و پرورش این استان است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه محمدخلیل عسکری، مدیرکل سابق آموزش و پرورش فارس، مدیری جهادی، ساعی و انقلابی است و منشا تحول در این مجموعه بوده است اظهار کرد: ماموریت ویژه‌ای در وزارت آموزش و پرورش به ایشان محول شد.

آموزش و پرورش باید در افقی بلند، نظامی عالمانه در پیش گیرد

معاون زیارتی و گردشگری استانداری فارس در این مراسم با بیان اینکه باید سبک زندگی ایرانی اسلامی در بین مردم ترویج شود، گفت: برای تحقق این امر باید در نقطه قرار گیریم که بتوان تمام افق پیش رو را به خوبی دید و در این مسیر نقش آموزش و پرورش حرکت در قله است تا بتواند با دیدی وسیع و بسیط نسبت به جامعه به پیش رود.

محمد فرخ‌زاده اظهار کرد: پیشرفت‌های کشور حاصل تلاش آموزش و پرورش است و این نهاد نقش مهمی در همه بخش‌های کشور داشته و نقش تاثیرگذار آن، دوام و قوام کشور را با خود به همراه دارد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش باید همچنان در قله باشد تا یک نظام جامعه شمول، اخلاق محور و تربیت بنیان داشته باشیم.

نظام تعلیم و تربیت بر مهارت آموزی بجای حافظه محوری تاکید دارد

تشریح برنامه‌های پیش روی آموزش و پرورس فارس؛ معلم موثرترین عنصر در نظام تعلیم و تربیت است

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس در ادامه این آیین گفت: در فرایند تعلیم و تربیت، معلم نقش هدایت‌کننده و اسوه‌ای امین و بصیر دارد و مؤثرترین عنصر در تحقق مأموریت‌های نظام تعلیم و تربیت است.

فرشید قاسمی عنوان کرد: اهمیت به دانش آموزان با نیازهای ویژه، رفع نیازهای مدارس شبانه روزی، غیردولتی، شاهد، استعدادهای درخشان و ادامه طرح هایی مانند طرح شهید عجمیان، شهید همت، شهیدمحمودوند و شهید زین الدین دراولویت برنامه های پیش روی اموزش و پرورش فارس است.

وی رصد تحولات و مطالبات دستگاه تعلیم وتربیت از اولویت های کاری خود دانست و گفت: توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در قالب بیانیه گام دوم انقلاب سرلوحه کار خواهد بود.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس اظهار کرد: مهم‌ترین زیرساخت‌ تعالی و پیشرفت همه‌جانبه کشور و ابزار جدی برای ارتقا سرمایه انسانی شایسته در عرصه‌های مختلف تعلیم و تربیت است و در این روند مدرسه جلوه‌گاه تحقق مراتب حیات طیبه، کانون عرضه خدمات و فرصت‌های برابر تعلیم و تربیت، و زمینه‌ساز درک و اصلاح موقعیت از سوی دانش آموزان و تکوین و تعالی‌بخش هویت آنان است.

وی گفت: امروز باور مثبت مدیران انقلابی، جهادی، دارای تفکر استراتژیک و برخوردار از اخلاق اسلامی و اداری با عملکرد معلمان و کارکنان متفکر، مجهز به علم و اندیشه و تلاش دانش آموزان متدین، معتقد، شجاع، خلاق و مسئولیت پذیر همراه خواهد شد و عقب ماندگی ها را جبران خواهد کرد.

قاسمی افزود: برای عزت نفس، صداقت، انصاف، خلاقیت، تاب آوری، مسئولیت پذیر، شجاعت، همکاری، خوش بینی و خودباوری در دانش آموزان باید فرصت های آموزشی تدارک دیده شود و اولویت‌های آنها مشخص شود.

وی عنوان کرد: در این مسیر رشد تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، معرفتی از اولویت‌هایی است که البته باید در کنار ارتقا کیفیت آموزشی و بالا بردن قدرت درک و فهم دانش آموزان در دستورکار قرار گیرد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: توسعه مدارس نسل سوم و چهارم یعنی مدارس کارآفرین و پژوهش محور باید مورد توجه و برنامه ریزی قرار گیرد که در قالب آموزش های معکوس، جهان یادگیری را لذت بخش تر می کند.

قاسمی نقشه راه سه ساله آموزش و پرورش در مسیر تحقق سند تحول بنیادین را نیز تشریح کرد.

نظام تعلیم و تربیت بر مهارت آموزی بجای حافظه محوری تاکید دارد

از احیای سرانه مدارس تا ترزیق اعتبار ۱۸ هزار میلیاردی به آموزش و پرورش فارس

مدیرکل سابق آموزش و پرورش فارس نیز در این آیین گزارشی از برخی خدمات دولت سیزدهم به آموزش و پرورش فارس ارائه کرد و گفت: فارس تخستین استانی بود که تقشه راه تحقق سند بنیادین آموزش و پرورش را برای خود تدوین کرد.

محمد خلیل عسکری یادآور شد: دولت سیزدهم طرح رتیه بندی معلمان را پس از ۱۰ سال بر زمین ماندن اجرایی کرد که به طورمیانگین ۲۶ درصد به حقوق معلمان افزود.

وی اعلام کرد: از ۶۲ هزار معلم فارس حدود ۵۹ هزار نفر مشمول طرح رتبه بندی شدند.

عسکری افزود: امسال در قالب ماده ۲۸ و با رویکردی جدید بیش از چهار هزار معلم جدید جذب آموزش و پرورش فارس شدند و قرار است سال آینده نیز ۵۷ هزار معلم استخدام شوند.

مدیرکل سابق آموزش و پرورش فارس ادامه داد: امسال پرداخت سرانه مدارس از سوی دولت سیزدهم احیا شد و بیش از سه هزار میلیارد ریال به مدارس فارس پرداخت شد.

وی با قدردانی از خیرین فارس برای مشارکت در ساخت مدارس، گفت: در یکسال گذشته بیش از چهار هزار میلیارد ریال اعتبار از سوی خیران فارس به ساخت و تکمیل مدارس اهدا شد و دولت نیز ۱۸ هزار میلیارد ریال به این امر اختصاص داد.

در پایان این آیین از تلاش‌های محمدخلیل عسکری در جایگاه مدیرکل آموزش و پرورش فارس تجلیل و فرشید قاسمی به عنوان سرپرست این اداره کل معرفی شد.

فرشید قاسمی پیش از این معاون آموزش متوسطه و پیشتر معاون پژوهش و برنامه ریزی و رییس پژوهشکده معلم اداره کل اموزش و پرورش فارس و رییس دانشگاه فرهنگیان این استان بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha