عشق و علاقه اهل سنت به حضرت علی (ع)/امیرالمومنین مظهر حقانیت و عدالت

کرمانشاه - ایرنا - حضرت علی (ع) نه تنها در میان شیعیان بلکه برای تمام مسلمانان دارای جایگاه و منزلتی ویژه بوده؛ به گونه‌ای که امام شافعی پیشوای اهل‌سنت به خاطر عشق به امام علی(ع) رافضی خطاب شد و یا عالم سنی مذهبی که در دفاع از امام اول شیعیان به شهادت رسید.

به گزارش ایرنا، حضرت علی (ع) یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین معصومینی است که در راه اعتلای دین مبین اسلام کوشید و به همین دلیل است که همه مذاهب دین مبین اسلام جایگاه و منزلت با بالاترین درجه برای آن حضرت قائل هستند.

اهل سنت حضرت علی (ع) را به عنوان یکی از بزرگترین قهرمانان جنگ‌ها در اسلام می‌دانند. به عنوان مثال می‌توان به مبارزه با قهرمان قریش در نبرد خندق اشاره کرد که هیچکس جز آن حضرت جرأت آن را ندارد.

اهل سنت کتاب‌ها و اشعار زیادی را در فضائل حضرت علی(ع) نوشته‌ و سروده‌اند، امام احمد بن حنبل در مورد این امام همام می فرمایند آنچه از فضائل و اوصاف و مناقب برای اصحاب و یاران گرامی پیامبر اسلام وارد شده، همه آن صفات و فضائل در شخصیت آن حضرت جمع شده است.

امام علی(ع) در کلام امام شافعی

ابوعبدالله محمد بن ادریس بن العباس معروف به امام شافعی پیشوای مذهب شافعی از آنچه تصور می‌شود به حضرت علی(ع) عشق می‌ورزیده و در باره علی (ع) می‌گویند: در علی چهار خصلت بود که اگر یکی از آنها در شخصی پیدا شود مستحق تکریم و احترام است، و آن زهد، علم، شجاعت و شرافت است.

امام شافعی همچنین فرموده‌اند، به من گفته‌اند رافضی شدی یعنی از حق روی گرداندی؛ گفتم، اگر معنی رفض، دوستی وصیّ پیامبر (علی بن ابیطالب) است، به درستی که من رافضی تر از همه مردم هستم.

اهل سنت با جان و دل به مقام شامخ حضرت علی(ع) عشق،علاقه و ایمان دارند

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه در این راستا ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت علی (ع) اظهار کرد: شأن و جایگاه امیر المومنین علی ابن ابی طالب مولی الموحدین اسدالله الغالب(ع) در میان مسلمین بسیار رفیع است.

ماموستا «عبدالرحمن مرادی» گفت: بسیاری از آیات الهی در فضیلت امیر المومنین علی ابن ابی طالب(ع) وارد شده زیرا یاران پیامبر(ص) اعم از مهاجر و انصار اولین مخاطبان قرآن و اولین مجاهدان و ناصران دین خدا بودند که خداوند سعی آنها را در دنیا و آخرت مشکور کند.

این عالم اهل سنت تاکید کرد: روایت بسیاری از زبان مبارک پیامبر(ص) درباره جایگاه امام علی(ع) به زیبایی یاد شده به گونه ای که بعد از دوران خلافت ایشان و سرکار آمدن افرادی نا اهل از بنی مروان و عده ای از بنی امیه که حتی بر منبرها به سب و لعن علی می پرداختند، حافظان حدیث اهل سنت و فقهای مذاهب به میان آمده و با نوشتن فضایل امام علی(ع) از منبع آیات قرآن و احادیث پیامبر(ص) از مقام و جایگاه امام علی(ع) به دفاع پرداختند.

ماموستا مرادی در ادامه سخنان خود یادآور شد: امام نسایی از محدثان اهل سنت، هنگامی که در شام فضیلت امام علی(ع) را بازگو کرد، مورد ضرب و شتم شامیان قرار گرفت و بر اثر همان ضربات و جراحات وارده به شهادت رسید.

وی اظهار کرد: اهل سنت امامت و خلافت علی بن ابی طالب را حق دانسته و دشمن خوارج و نواصب هستند که کمر به تنقیص امام(ع) بسته بودند، همچنین از بنی مروان و یزیدیان بری بوده که سب و لعن آن امام همام را سنت خویش قرار داده بودند.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه گفت: امام شافعی در اشعار خود بسیار از اهل بیت(ع) و امام علی(ع) را یاد کرده و به شیعه گری متهم شده و مورد آزار و اذیت دشمنان اهل بیت(ع) قرار گرفت .

عشق و علاقه اهل سنت به حضرت علی (ع)/امیرالمومنین مظهر حقانیت و عدالت

وی افزود: اهل سنت شافعی مذهب باور، یقین و ارادت خاصی به اهل بیت (ع) و امام علی (ع) و اولاد ایشان دارند و کتب احادیث، تفاسیر قرآن و فقه اسلامی ما مملو از نقل حدیث و روایت و آراء اهل بیت(ع) در مورد قرآن، اخلاق و فقه است.

ماموستا مرادی خاطرنشان کرد: سلسله اجازات علمی طلاب اهل سنت شافعی مذهب به اهل بیت(ع) می رسد از دست معروف کرخی به امام رضا (ع) و از آن سلسله الذهب به امام علی(ع) و پیامبر اکرم(ص) متصل می شود و سلسله عرفانی مشایخ و عرفای ما نیز مجدد به اهل بیت (ع) می رسد و شجره نامه های بسیاری از خاندان سادات ما نیز به اهل بیت(ع) و امام علی(ع) ختم می شود و با جان و دل به آن مقام شامخ عشق، علاقه و ایمان داریم و این اظهر من الشمس است.

امام جمعه اهل سنت در کرمانشاه تصریح کرد: تبعیت از ولایت و خارج نشدن از امر ولی از واجبات بوده و خلاف آن سبب تفرقه، اختلاف و نابودی جامعه خواهد شد.

ماموستا مرادی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) از دوران کودکی همان گونه که خودشان فرمودند، پیامبر اسلام (ص) روز دوشنبه مبعوث شدند و من روز سه شنبه به رسالت ایشان ایمان آوردم در حالی که ۱۰ سال سن مبارکشان از ایشان کمتر بود، همچنین در دوران هجرت به مدینه و جهاد، مبارزه و دفاع از دین خدا تا رحلت پیامبر (ص) و در دوران خلفای راشدین، ناصحی امین برای خلفا، اسلام و مصلحت اسلام بودند تا زمانی که به خلافت رسیدند و در دوران خلافت با نهایت اخلاص در عمل، به مسلمین و جامعه اسلامی خدمت کردند.

وی با بیان اینکه علم، فقه، عدالت، عزت ، ایمان و علو رتبه امام علی(ع) زبانزد خاص و عام بود ، افزود: فتنه هایی هم در دوران خلافت امام علی(ع) ایجاد شد که با بزرگی و روح اسلامی با آن مقابله کردند.

دانشمند معروف اهل سنت: پیروان حضرت علی (ع) رستگار می‌شوند

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: حضرت علی (ع) از همان ابتدای کودکی در دامان پرمهر رسول اکرم (ص) تربیت شد و همان خلق و خو و رفتار ایشان را داشت.

حجت الاسلام «عبدالله کریمی» افزود: از جمله ویژگی های منحصر به فردی که امیرالمونین (ع) دارد انتخاب شدن نام ایشان از عالم غیب و آورده شدن آن در کنار نام پیامبر (ص) در کتب آسمانی بود به گونه ای که این موضوع توسط محدثان شیعه و سنی آورده شده است.

مدرس حوزه های علمیه کرمانشاه تصریح کرد: حضرت علی (ع) در همه جنگ ها به جز تبوک که آن هم به فرمان رسول خدا (ص) بود شرکت کرد و در رکاب پیامبر خدا رشادت ها از خود نشان داد تا جایی که در وصف ایشان فرمود که علی هرگز از حق و حق از علی جدا نمی شود.

حجت الاسلام کریمی ادامه داد: طبق نظر عبدالله بن عباس از مفسران بزرگ اسلام، ۳۰۰ آیه از قرآن مجید و ده ها حدیث در شان و منزلت حضرت علی (ع) نازل شده که معروفترین حدیث مربوط به غدیرخم است.

وی افزود: یکی دیگر از افتخارات حضرت علی (ع) مربوط به حدیث مشهور مؤاخات و برادر خوانی است که پیامبر اکرم (ص) در اوایل ورود به مدینه میان اصحاب خود از مهاجر و انصار برادری برقرار کرد و خود را برادر امام علی (ع) قرار داد و این امر در نظر هر مسلمان بالاترین شرف و فضیلت است.

وی در ادامه به دیدگاه اندیشمندان غیر شیعی به حضرت علی (ع) نیز اشاره کرد و گفت: فخر رازی دانشمند و مفسر معروف اهل سنت در این خصوص گفته که هرکس در دین خود، علی بن ابی طالب را پیشوایش قرار دهد، همانا رستگار شده است، زیرا پیامبر(ص) فرموده که خداوندا علی هرگونه باشد حق را بر محور وجودش بچرخان.

این مدرس دانشگاه های کرمانشاه همچنین به نظر ابن صباغ مالکی از اندیشمندان مالکی مذهب نیز اشاره کرد و افزود: وی معتقد است حکمت از گفتار حضرت علی (ع) پیدا و دانش های آشکار و نهانی به قلبش بسته است و همیشه از سینه اش دریاهای علوم جوشان بود.

وی در پایان گفت: بدون شک حضرت علی (ع) نمونه ای کامل و بی بدیل برای آنهایی است که عاقبت بخیری در دنیا و آخرت را جستجو می کنند.

پیشوای بزرگ جهان اسلام علی ‌بن ابی طالب(ع) از چهره‌های درخشان تاریخ اسلام است که نه تنها همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی به او افتخار می‌کنند، بلکه هر فردی که مختصر آشنایی با مکتب اسلام داشته باشد بی‌اختیار شیفته او گشته و از فضل و کرامت آن حضرت سخن می‌گوید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha