سفر رئیسی به ترکیه می‌تواند به افزایش فشار بر اسرائیل منجر شود

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: به نظر می‌رسد سفر آیت الله ابراهیم رئیسی به ترکیه در شرایط فعلی سفری راهبردی و دارای اهمیت است و می‌تواند در کاهش تنش‌های منطقه‌ای و افزایش سطح مناسبات کشورهای اسلامی و به ویژه میان تهران و آنکارا مناسب باشد.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اهمیت سفر آیت الله ابراهیم رئیسی به ترکیه با توجه به روند تحولات منطقه اظهارداشت: سفر آقای رئیسی به ترکیه که به دعوت همتای خود رجب طیب اردوغان صورت گرفته، در واقع در چهارچوب مناسبات رو به رشد تهران آنکارا قابل تجزیه و تحلیل است.

وی گفت: با توجه به شرایط منطقه و کشتار و جنایات وسیعی که از سوی صهیونیست‌ها نسبت به مردم غزه صورت می‌گیرد و البته موضع‌گیری ضعیفی که کشورهای اسلامی منطقه و مجامع بین‌المللی اتخاذ کردند، رایزنی میان ایران و ترکیه به عنوان دو کشور اسلامی پرنفوذ منطقه‌ای می‌تواند به کاهش تنش‌های منطقه‌ای و البته افزایش فشار بر اسرائیل به منظور جلوگیری از کشتار مردم غزه موثر باشد.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه که ترکیه با آمریکا و غرب رابطه کاملاً مناسبی دارد و می‌تواند از این نفوذ بر کشورهای غربی برای پایان دادن به کشتار مردم غزه استفاده کند، افزود: با توجه به مشکلاتی که بین ایران و آذربایجان وجود داشته طبیعتاً موضوع تشکیل یک بلوک منطقه‌ای با حضور ایران، ترکیه و آذربایجان جهت حفظ امنیت کشورهای آسیای میانه و جنوب قفقاز بسیار موثر است.

وی بیان کرد: بنابراین هم مسئله مناسبات دوجانبه میان ایران و ترکیه و هم مسائل منطقه و کشورهای جنوب قفقاز در جریان سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه در دستور کار گفت‌وگوهای میان روسای جمهور دو طرف قرار دارد.

این کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: متاسفانه سطح تعاملات تجاری اخیر میان ایران و ترکیه تحت تاثیر تحولات منطقه‌ای قرار گرفته که باید در این خصوص با رایزنی‌های پیش رو، سطح تعاملات تجاری تهران و آنکارا به سطحی قابل قبول ارتقا پیدا کند.

هانی‌زاده با اشاره به اینکه هم ترکیه و هم ایران دارای اشتراکاتی در خصوص مبارزه با گروهک‌های تجزیه طلب و تروریستی هستند، گفت: با توجه به خطر نفوذ گروهک تروریستی داعش خراسان که امنیت ایران، کشورهای منطقه و همچنین امنیت کشورهای آسیای میانه را مورد تهدید قرار می‌دهد قطعاً سازوکارهای امنیتی در قالب دو و چند جانبه برای جلوگیری از نفوذ گروهک‌های تروریستی در منطقه می‌تواند یکی دیگر از دستورکارهای مهم روسای جمهور ایران و ترکیه باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین به نظر می‌رسد سفر آیت الله ابراهیم رئیسی به ترکیه در شرایط فعلی سفری راهبردی و دارای اهمیت است و می‌تواند در کاهش تنش‌های منطقه‌ای و افزایش سطح مناسبات کشورهای اسلامی و به ویژه میان تهران و آنکارا مناسب باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha