نام زیبایت علی و عالی اعلا تویی

قصرشیرین- ایرنا- سیزدهم ماه رجب سالروز میلاد مأنوس پیامبر (ص)، محبوب فاطمه (س)، مظلوم تاریخ، مروج مهربانی، متبرک رمضان حضرت امیرالمؤمنین علی (ع)، تجلی هستی و مظهر ایمان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروز درون کعبه چه غوغایی است، ملائک بال در بال گستره آسمان‌ ها را پوشانیده‌ اند، جبرائیل و میکائیل و اسرافیل حلقه خانه کعبه شدند تا پر به نور وجود او بسایند، طنین نام او هلهله شادی ملائک است چرا که امشب علی (ع) می‌ آید و مهربانی را نثار عالمیان می‌ کند.

امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع) امام اول شیعیان، پسر عموی حضرت محمد(ص)، همسر حضرت زهرا(س) و پدر حسنین (ع)، اولین مردی است که به پیامبر اسلام ایمان آورد و همواره یار و یاور ایشان بود و پیامبر اکرم(ص) آن حضرت را به دستور خدا به عنوان جانشین خود تعیین نمود و از مردم برای او بیعت گرفت.

پس از رحلت پیامبر(ص) در سال ۱۱ هجری عده ای از مهاجرین و انصار در واقعه ای موسوم به سقیفه از این دستور سرپیچی نموده و این واقعه باعث شد که پس از ۲۵ سال از سال ۳۵ هجری قمری و پس از عثمان به خلافت برسد که دوران امامت ایشان به درگیری با معاویه، اصحاب جمل و خوارج گذشت و سرانجام آن حضرت در سال ۴۰ هجری در ۶۳ سالگی به دست یکی از خوارج به نام ابن ملجم مرادی به شهادت رسید.

ولادت

پدر حضرت علی (ع) ابوطالب عموی گرامی رسول خدا(ص) و مادر ایشان فاطمه بنت اسد نام داشتند که هر دو از تیره بنی هاشم از قبیله قریش در مکه بودند و علی (ع) ۱۰ سال پیش از بعثت رسول خدا در روز جمعه سیزدهم ماه رجب در خانه کعبه متولد شد.

هنگامی که امام(علی) متولّد شدند، مادرش فاطمه بنت اسد، او را «حیدره» (به معنای شیر) نامید، سپس او و ابو طالب، به الهام الهی توافق کردند که وی را «علی» بنامند که در روایات به نقل از فاطمه بنت اسد آمده که : «من به درون کعبه رفتم و از میوه ها و روزی های بهشتی خوردم. پس چون خواستم بیرون بیایم، کسی مرا ندا داد: «ای فاطمه! او را «علی» بنام که او علی (بلند مرتبه) است و خداوندِ علیّ اعلی می فرماید: «نامش را از نام خود برگرفته ام و به ادب خود، تربیتش کرده ام و بر دشواری های دانشم آگاهش کرده ام. اوست که بت ها را در خانه ام می شکند، و اوست که بر بام خانه ام اذان می گوید و مرا تقدیس و تمجید می کند. پس خوشا به سعادت کسی که دوستش بدارد و اطاعتش کند، و وای بر کسی که سرپیچی اش کند و دشمنش بدارد!».

امام علی (ع) دارای القاب و کنیه های متعددی بوده که مشهورترین آن ها «ابوالحسن» است و از دیگر کنیه های ایشان، ابوالحسین، ابوالسبطین، ابوالریحانتین و ابوتراب است که از روایات، چنین بر می آید که کنیه «ابوتراب»، محبوب ترین کنیه نزد امام علی (ع) بوده و هرگاه ایشان را با آن می خوانده اند، شادمان می شده است.

رسول خدا(ص) محبت فراوانی به امام علی(ع) داشت و در تربیت او بسیار دقیق و کوشا بود. امیرالمؤمنین(ع) در مورد آموزش و پرورش خویش به دست رسول خدا(ص) در خطبه قاصعه می فرمایند: «شما موقعیت مرا نزد پیامبر خدا به سبب خویشاوندی نزدیک و منزلت ویژه ام می دانید. به گاه کودکی ام مرا در دامنش می نهاد و به سینه اش می چسبانْد، و در بستر خویش جایم می داد، و مرا به تن خویش می سود، و بوی خوشش را به [مشام] من می رسانْد، و غذا را می جوید و لقمه لقمه در دهانم می نهاد. از من نه سخن دروغی شنید و نه کار خطایی دید. هر روز از اخلاق خود، نشانه ای برایم بر پا می داشت و مرا به پیروی اش وا می داشت.»

علی (ع) کسی است که در شب لیله المبیت که مشرکان قریش تصمیم به قتل پیامبر ص) گرفتند ۴۰ نفر از قبایل مختلف را برگزیدند تا شبانه به خانه پیامبر هجوم برده و ایشان را در بستر به قتل برسانند که رسول خدا (ص) به وحی الهی از این نقشه آگاهی یافته و از علی(ع) خواستند تا برای فریب قاتلان، در بستر ایشان بخوابد تا ایشان شبانه به سمت یثرب حرکت کنند، فداکارانه در بستر پیامبر (ص) خوابید و ایشان در غفلت مشرکان به مدینه مهاجرت نمودند.

یوم الدار

سال سوم بعثت با نزول آیه «وَأَنذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ» «و خویشان نزدیکت را بیم ده»، پیامبر خدا مأمور به ابلاغ رسالتش به خویشاوندان و نزدیکان خود شد که ایشان مجلسی با حضور فرزندان عبدالمطلب ترتیب داد و به ایشان فرمود: «ای بنی عبد المطّلب! به خدا سوگند، هیچ جوانی را در عرب نمی شناسم که برای قومش چیزی بهتر از آنچه من برای شما آورده ام، آورده باشد. من خیر دنیا و آخرت را برای شما آورده ام و خدای متعال به من فرمان داده که شما را به آن فرا بخوانم. پس کدامتان مرا بر این امر، یاری می دهد تا برادر و وصی و جانشین من در میان شما باشد؟». جز علی بن ابی طالب (ع) کسی پاسخ مثبت نداد. پیامبر (ص) دست بر گردن علی علیه السلام انداخت و فرمود: «این، برادر و وصی و جانشینم در میان شماست. پس گوش به فرمان و مطیعش باشید.»

غدیرخم

رسول اکرم(ص) در سال دهم هجری مسلمین را فرمان دادند تا همراه ایشان در آخرین حج رسول خدا شرکت کنند. در راه بازگشت در منطقه ای به نام غدیر (جایی که کاروانیان از هم جدا می شدند) آیه ای نازل شد رسول اکرم (ص) فرمان توقف دادند و در آن جا خطبه معروف غدیر را قرائت فرمودند و حضرت علی (ع) را به عنوان خلیفه و جانشین خود معرفی نمودند.

شیوه حکومت داری امام علی (ع)

در زمان خلفای پیش از حضرت علی (ع) اقدام های اشتباه زیادی توسط آنان صورت گرفت که موجب شد دین اسلام از مسیر اصلی خود خارج شود از این رو ایشان دست به یک سری اصلاحات زدند تا بتوانند، از انحرافات بیشتر جلوگیری کنند و اسلام را به مسیر اصلی خویش بازگردانند که از گزینش کارگزاران شایسته و برکناری کارگزاران بی لیاقت و به کار نگرفتن خائنان و ناتوانان و برگزیدن دیده بان برای مراقبت از کارگزاران و گشاده دستی در روزی کارگزاران گرفته تا اصلاحات اقتصادی، آبادانی شهرها و توسعه کشاورزی، توسعه صنعت و تجارت ، اصلاحات فرهنگی، توسعه آموزش و پرورش است.

محیط جامعه اسلامی باید دنباله رو و پیرو واقعی حضرت علی (ع) باشد

امام جمعه قصرشیرین با تبریک میلاد با سعادت حضرت علی (ع) گفت: محیط جامعه اسلامی باید به گونه‌ای باشد که افراد در آن دنباله‌رو و پیروی حقیقی امام خود یعنی حضرت علی(ع) باشند و لازمه این تبعیت، شناخت منقبت‌ها و فضیلت‌هایی است که امام علی (ع) در دوران زندگانی خود به آن آراسته بوده‌اند و در این زمینه رهبر انقلاب اسلامی علاوه بر آنکه راه رستگاری مسلمین را در تبعیت از خصال امیرالمؤمنین(ع) می‌دانند، پیروی از این خصوصیات برجسته را به عنوان راه نجات «بشریت» معرفی می‌کنند.

حجت الاسلام «صادق صالحی» افزود: علی بن ‌ابی طالب(ع) هم دارای شخصیت فردی به عنوان یک مسلمان و یک انسان است، هم به عنوان یک شهروند در جامعه اسلامی است، و هم به عنوان یک حاکم، یک سیاستمدار، یک تدبیرکننده امور و یک مجاهد فی‌سبیل‌اللَّه مطرح است و از همه این جهات قابل تأسّی است.

وی اظهار کرد: امیرالمؤمنین در شخصیت خود، مظهر خصوصیاتی است که امروز اگر ما مردم و مسئولان این خصوصیات را در رفتار و گفتارِ خودمان منعکس کنیم، جامعه اسلامیمان اوج و اعتلاء پیدا خواهد کرد، راه تعالی و پیشرفت و اصلاح دنیا و آخرت یک ملت، یک راه پیمودنی است.

امام جمعه قصرشیرین گفت: امیرالمؤمنین، هم مظهر تقوا و امانت و هم دارای صدق و صراحت بود، آن بزرگوار با این‌که یک سیاستمدار و رئیس دنیای اسلام بود و تدبیر امور یک جمعیت عظیمِ چند ۱۰ میلیونی آن زمان، با نبود وسایل امروزی برای ارتباط، بر دوش او بود و جامعه و امّت اسلامی را اداره می کرد، اما سیاستمداریِ علی موجب این نمی شد که از جاده صداقت و صراحت کنار رود.

وی اظهار کرد: امیرالمؤمنین نام مردم را میآورد، اما به معنای حقیقی کلمه طرفدار مردم و ضعفا بود و امروز جمهوری اسلامی به تاسی از ایشان یک نظام مردم سالار و مردمی است و همچنین توجه به ضعفا، قدرت و قاطعیت در مقابل زورگویان و ناحق‌طلبان و بهره‌مندی کم از منابع اموال عمومی، خصوصیات دیگر امیرالمؤمنین است و رفتار علوی در همه این ابعاد، وظیفه ما است؛ کارِ زیاد، بهره‌مندیِ کم.

وی از دیگر حصایص اخلاقی ایشان را ارتباط با خدا بیان کرد و گفت: البته زبان انسان های کوچک و قاصری مثل من بسیار نارساتر از این است که حتی بتواند تفوّه کند و کلیاتی از عبادت آن بزرگوار را بیان نماید.

او ادامه داد: بسیج نیروها در راه حق و در برابر ناحق، مبارزه با مقدّس‌مآبی های متحجّرانه و بی مبنا، بیان مُرّ حقیقت نیز از دیگر خصایص شخصیتی ایشان است و اسلام امیرالمؤمنین، اسلامی است که در آن، ذکر و شور و حال و طراوت و حرکت و سازندگی و جهاد و فداکاری و ایثار هست و هیچ کس نمی تواند خودش را با علی مقایسه کند؛ اما همه می توانند به سمت آن قلّه حرکت کنند.

وی گفت: انقلاب اسلامی الگو و نمونه خود را از امیرالمؤمنین گرفت و نظام جمهوری اسلامی به وجود آمد. امام بزرگوار ما که یک شاگرد و رهرو مکتب امیرالمؤمنین (ع) بودند، در رفتار و گفتار خود، همین توصیه‌ها را می کردند. به خاطر همین بوده است که دشمنان، نقطه مقابل راه امام را هدف فعالیت خودشان قرار داده‌اند و تبلیغات دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی که دشمنان ملت ایرانند هدف خود را همین قرار داده‌اند که نقطه مقابلِ راهی را که امام بزرگوار با شاخصهای معیّن ترسیم کرده بودند، در میان مردم ترویج کنند.

زمین و آسمان به وجود علی (ع) افتخار می کند

فرماندار قصرشیرین با تبریک سالروز میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر گفت: وجود زمین و آسمان به وجود امیرالمومنین (ع) افتخار می کند و مردی نیست و نخواهد بود که در خانه خدا متولد شده و در خانه خدا به شهادت برسد.

«محمد نجفی» در گفت وگو با خبرنگارایرنا افزود: ما افتخار می کنیم که شیعه و محب علی ابن ابیطالب(ع) و اولاد علی (ع) هستیم و مولایی چون ایشان داریم و در بزرگی شخصیت وجودی ایشان همین بس که پیامبر (ص) می فرماید یا علی هیچ کسی خدا را نشناخت جز من و تو و هیچ کسی من را نشناخت جز خدا و تو و هیچ کسی تو را نشناخت جز خدا و من پیامبر.

وی اظهار کرد: زندگی علی (ع) برای ما درس است و ما باید در زندگی با تاسی از ایشان به نماز بسیار اهمیت دهیم چون ایشان در محراب به شهادت رسیدند و این اهمیت این فریضه الهی را برای ما به وضوع نشان می دهد و همچنین باید عفت، پاکی، دینمداری و خداشناسی را سرلوحه امور خود قرار دهیم.

فرهنگ علی باید در جامعه جا بیفتد

رییس اداره تبلیغات اسلامی قصرشیرین نیز با تبریک میلاد با سعادت حضرت علی (ع) و روز پدر به خبرنگار ایرنا گفت: فرهنگ امیر المومنین (ع) باید در کشور و بین مدیران و نظام اسلامی جابیفتد و همه ما دنبال این هستیم که این فرهنگ و مکتب درصورتی که نهادینه شود و جابیفتد امنیت و و آرامش و نظم و خدمتگزاری، پاکی و صداقت در جامعه و خانواده برقرار می شود و ناهنجاری و بزن و درویی دیگر وجود نخواهد شد.

حجت الاسلام «خلیل چراغی» افزود: وقتی امیر المومنین (ع) زمام حکومت جامعه را به دست گرفتند برای برقراری عدالت و امنیت در جامعه تلاش کردند و امروز نیز ما باید با اطاعت از ولی فقیه برای پیشرفت و حفظ امنیت کشور تلاش کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha