آثار و پیامدهای تورم از دیدگاه اساتید دانشگاه

تهران- ایرنا- کارشناسان اقتصادی و اساتید دانشگاه معتقدند تورم بر سلامت اجتماعی تاثیر می‌گذارد وعلت حل نشدن آن تعارض منافع و بریدن از زنجیره تولید است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همایش ملی «مسأله تورم در ایران؛ ریشه‌ها، آثار و سیاست‌ها» توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امروز (سه‌شنبه) با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه برگزار شد.

در دومین نشست، آثار و پیامدهای تورم در ایران با حضور علی نصیری اقدام عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، محمدعلی مرادی عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و علی دینی ترکمان عضو هیات علمی موسسات و پژوهش‌های بازرگانی مورد بررسی قرار گرفت.

علی دینی ترکمان گفت: تورم بر سلامت رفتاری و اخلاق اجتماعی تاثیر می‌گذارد و نمی‌توان با آن به صورت مستقیم برخورد کرد و پیش برد پروژه‌ها را دچار چالش می کند.

وی اظهارداشت: کشورهای بسیاری تورم دو و سه رقمی داشتند مثل ترکیه، چین و مکزیک، زیرا تورم جهانی در حال افزایش بود، اما کنترل و حتی منفی کردند، اما ایران نتوانست این کار را انجام دهد، دلیل آن این است که زمانی که دنیا به سمت زنجیره ارزش تولید می رود ما به سمت بریدن از زنجیره‌ها حرکت می کنیم.

عضو هیات علمی موسسات و پژوهش‌های بازرگانی بیان کرد: در اقتصاد و تولید، کشور در سطح اشتغال کامل نبوده است و سیاست‌ها انبساط پولی بر مبنای تورم نبوده است.‌

دینی ترکمان تاکید کرد: خلق نقدینگی در کشور پدیده ای درون‌زا است و سیاست پولی نمی‌تواند کسری بودجه را کنترل کند و اقتصاد درگیر سیستم‌های درون‌زا شده است.

نصیری اقدام هم در این نشست گفت: تورم یک پدیده توزیعی و دارای آثار توزیعی است و کلید مسأله تورم تعارض منافع است که موجب شکل گیری و ماندگاری تورم می شود.

وی افزود: انحصارگر می‌تواند قدرت قیمت‌گذاری داشته باشد و می‌تواند آن را افزایش دهد.

نصیری اقدام گفت: در بین گروه های مزد و حقوق بگیر افراد می توانند با چانه زنی حقوق خود را افزایش دهد و به دلیل قدرت انحصاری حقوق بیشتری می گیرند اما نیروی انسانی همچنان حقوقی کمتر از افزایش نرخ تورم مزد دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تورم ریشه در نرخ ارز دارد، افزود: در بازار ارز منتفعان نرخ ارز را افزایش می دهند و با افزایش نرخ ارز قیمت دیگر کالاها نیز افزایش می یابد. با وجود تعیین سقف نقدینگی شاهد هستیم که تورم پایین نمی آید و در نتیجه آن رکود در اقتصاد افزایش می یابد.

وی گفت: با ایجاد تقاضا بانک موتور خلق پول را راه می اندازد و تصمیم می‌گیرد کدام نیاز را تامین کند و در نتیجه نیاز تراکنشی افراد را پاسخ می دهد و آنچه اهمیت دارد این است که در گام نخست پول صرف چه کاری می‌شود و اقتصاد را شکل می‌دهد.

نصیری اقدام تاکید کرد: بانک مرکزی موظف است بر نحوه اعطای تسهیلات نظارت کند زیرا پول در لحظه چاپ موجب تورم نمی شود بلکه نحوه استفاده آن موجب تورم و افزایش نقدینگی می شود. به اعتقاد من تورم در هیچ دوره زمانی و مکانی پدیده پولی نبوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha