اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۳ بر مبنای تکالیف برنامه هفتم است/ لزوم توجه به فرهنگ در بودجه

تهران- ایرنا- رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه ارتباط با حلقه‌های میانی و مردمی توسط تمام دستگاه‌های اجرایی باید توسعه یابد، گفت: کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه، کاهش وابستگی بودجه به نفت و حرکت به سمت درآمدهای پایدار، از جمله ویژگی‌های اصلاحی بودجه سال آینده است.

به گزارش ایرنا، «داود منظور» در نشست با فعالان و فرهیختگان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که شامگاه دوشنبه دوم بهمن‌ماه برگزار شد، اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور برای ایفای مأموریتش باید رابطه گفتمانی خود با جریان انقلاب را تقویت و بررسی کند که چه سازوکاری برای تقویت این رابطه پیدا کنیم تا در انجام مأموریت‌ها، ظرفیت‌های بخش مردمی با دولت به هم پیوند بخورند و هم‌افزایی ایجاد شود؛ در این صورت، نتایج خوبی حاصل خواهد شد.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه به لحاظ نیروی انسانی و سازماندهی کارها و ارتباط با بدنه دولت، توان بالایی دارد و یکی از قدیمی‌ترین تشکیلات در نظام دیوانسالاری دولت است، البته در مراحل مختلف شکل‌گیری و تکوین این سازمان از ابتدای تأسیس تاکنون، نوساناتی در ایده‌ها و گفتمان‌ها، وجود داشته است که برآیند این تجربه‌ها، یک دانش انباشته ارزشمند است.

ریشه همه مشکلات کشور و راه حل همه مسائل در سازمان برنامه و بودجه است

اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۳ بر مبنای تکالیف برنامه هفتم است/ لزوم توجه به فرهنگ در بودجه

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ریشه همه مشکلات کشور و راه حل همه مسائل نیز در سازمان برنامه و بودجه است، بیان کرد: این سازمان به‌عنوان قوه عاقله دولت، یکی از سازمان‌هایی است که توان بسیار بالایی برای حل مسائل کشور دارد و با مسئله‌شناسی کارشناسانه، در جهت حل مسائل کشور، تدبیر و تلاش می‌کند و برنامه می‌دهد و تدبیر خود برای مسائل کشور را در قالب بودجه‌های سالانه به اجرا در می‌آورد.

منظور گفت: این ظرفیت ممتاز، در سازمان برنامه و بودجه کشور وجود دارد و ما در این سازمان، رابطه رفت و برگشتی با دستگاه‌ها داریم؛ یعنی در تدوین برنامه‌ها، از دستگاه‌ها اطلاعات می‌گیریم و در مرحله اجرای برنامه‌ها از سوی دستگاه‌ها، بر آن نظارت می‌کنیم.

برنامه هفتم بر مبنای اولویت‌بندی مسائل کشور تدوین شده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در تدوین برنامه هفتم، رویکرد متفاوتی در پیش گرفته شد و تلاش کردیم که تنظیم و تدوین برنامه بر مبنای حل مسائلی باشد که در سیاست‌های کلی ابلاغی شناسایی شده بود، تاکید کرد: در چارچوب ابلاغ شده به سازمان برنامه و بودجه کشور، بخش عمده‌ای از مسائل و چالش‌های کشور، مسائل اقتصادی و در حوزه‌هایی مانند رشد اقتصادی، تورم، ناترازی انرژی، صندوق‌های بازنشستگی، آب و مواردی از این دست است.

اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۳ بر مبنای تکالیف برنامه هفتم است/ لزوم توجه به فرهنگ در بودجه

وی ادامه داد: در سازمان برنامه و بودجه تلاش شد که مجموعه‌ای از اقدامات اصلاحی بر اساس مدل حل مسئله برای رفع این چالش‌ها تعریف شود و در جای جای برنامه، نگاه این بوده که حتماً رویکردها و تدابیر مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلان نظام پیاده‌سازی شود.

منظور گفت: در تدوین برنامه هفتم، نظرات دستگاه‌ها گردآوری و بر اساس دانش انباشته موجود در سازمان برنامه و بودجه کشور، این لایحه تدوین و به دولت و مجلس تقدیم شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه یکی از امتیازات لایحه بودجه ۱۴۰۳، وجود ارتباط منطقی با اصول و رویکردهای اتخاذ شده در لایحه برنامه هفتم است، بیان داشت: تلاش کردیم بر اساس آنچه که در برنامه هفتم آورده‌ایم، در تدوین بودجه ۱۴۰۳ در نظر بگیریم.

دولت اصلاح ساختار بودجه سال ۱۴۰۳ بر مبنای تکالیف برنامه هفتم آغاز کرد

وی با بیان اینکه دولت اصلاح ساختار بودجه سال ۱۴۰۳ بر مبنای تکالیف برنامه هفتم را آغاز کرده است، گفت: کاهش تراز عملیاتی بودجه، کاهش وابستگی بودجه به نفت و حرکت به سمت درآمدهای پایدار، از جمله ویژگی‌های اصلاحی بودجه سال آینده است.

منظور افزود: در فرایند تدوین بودجه سال آینده کل کشور، سهم‌بندی بودجه بخش‌های مختلف، بررسی و بازنگری شد و متوازن‌سازی سهم‌ها را در پیش گرفتیم که یکی از بخش‌های مظلوم در بودجه، بخش فرهنگ بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید دوباره بر لزوم جبران مسائل بخش فرهنگ در بودجه، بیان کرد: برای رعایت عدالت بین استانی و متوازن‌سازی سهم بخش‌های مختلف در بودجه، ساماندهی ردیف‌ها را در پیش گرفتیم و ردیف‌های متفرقه را در ذیل بودجه دستگاه‌ها ساماندهی کردیم.

وی گفت: متولی حوزه فرهنگ در کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بخش اصلی بودجه فرهنگی کشور در اختیار این وزارتخانه قرار می‌گیرد. رویکرد سازمان برنامه و بودجه، اعتماد به دستگاه‌هاست و با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب موجود در دستگاه‌ها، ضمن تعریف چارچوب‌ها و کلیات، در جزئیات بودجه در نظر گرفته شده برای دستگاه‌ها، نباید وارد شویم و در عین حال، باید نظارت‌های بودجه‌ای رعایت شود.

منظور با بیان اینکه تلاش می‌کنیم سازمان برنامه و بودجه را از سازمانی که در حال چانه‌زنی بودجه‌ای با دستگاه‌هاست، تغییر دهیم، گفت: در چنین جلساتی نیز به دنبال شناسایی نیازمندی‌های واقعی دستگاه‌ها هستیم تا پس از شناسایی آنها، منابع لازم را برای آن نیازها در بودجه دستگاه‌ها ببینیم و تخصیص بودجه مورد نیاز را دستگاه‌ها انجام بدهند.

اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۳ بر مبنای تکالیف برنامه هفتم است/ لزوم توجه به فرهنگ در بودجه

ارتباط با حلقه‌های میانی و مردمی توسط تمام دستگاه‌های اجرایی باید توسعه یابد

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت تقویت حلقه‌های میانی و مردمی به عنوان یکی از رویکردهای تحولی، تاکید کرد: در مجموع باید به این سمت برویم که خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تخصیص اعتبارات، ارتباط با حلقه‌های میانی را انجام دهد تا مردمی‌سازی کارها که یکی از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم است، به‌خوبی پیش برود.

وی گفت: سایر دستگاه‌های اجرایی نیز مسئولیت ارتباط با حلقه‌های میانی و مردمی را در حوزه کاری خود به عهده دارند و رویکرد سازمان برنامه و بودجه، درگیر شدن در ایجاد این ارتباط نیست. چرا که این کار را از وظایف دستگاه‌ها می‌دانیم.

منظور تصریح کرد: ما در سازمان برنامه و بودجه کشور، وظیفه خود می‌دانیم با دعوت از فعالان فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی و شناسایی نیازها و اولویت‌های آنها، مطالبه‌گر نیازها و دغدغه‌های جامعه و جبهه انقلاب باشیم.

بیان دیدگاه‌ها و نظرات فعالان و فرهیختگان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

در این نشست، «سید احمد عبودتیان»، دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت؛ حجت الاسلام والمسلمین «عبدالحسین خسروپناه»، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ حجت الاسلام والمسلمین «ماندگاری»، کارشناس مذهبی؛ حجت الاسلام و المسلمین «محمد حاج ابوالقاسم»، استاد حوزه علمیه؛ «محمدحسین حسینی یکتا»، عضو شورای مرکزی قرارگاه عمار؛ «مجتبی مختاری»، مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین «حسین ملانوری»، استاد حوزه علمیه؛ «حسین تاریخی»، دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان؛ «سید عبدالرسول علم‌الهدی»، استادیار دانشگاه جامع امام حسین؛ «علی یکتا»، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی فناوری اطلاعات و تحول اداری سازمان تبلیغات اسلامی؛ «رحیم آب‌فروش» دبیر جامعه ایمانی مشعر؛ «محمد صادق شهبازی»، دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی؛ «علی فروغی»، مدیر شبکه سه سیما؛ «سعید حسینی»، رئیس هیئت مدیره نوشت افزار ایرانی ایران‌نوشت؛ «زینب شریعتمدار»، بانوی مبلغ زبان عربی و اسپانیایی در ونزوئلا و استاد حوزه علمیه؛ «شکیبا محبی‌تبار»، دبیر ستاد ملی جمعیت؛ حجت الاسلام و المسلمین «سیدمصطفی حسینی»، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی؛ حجت الاسلام و المسلمین «سید حسین آقامیری»، واعظ؛ «میثم نعمتی»، استادیار دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری؛ «میثم نیلی احمدآبادی»، صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه اطلاع‌رسانی رجانیوز؛ حجت الاسلام «سید حسین موسوی»، واعظ و مداح؛ حجت الاسلام «علی نوری»، سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه؛ آیت الله «سید محمدمهدی میرباقری»، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛ و حجت الاسلام و المسلمین «محمد قمی»، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha