ایجاد و ترویج تصویر مثبت اقتصادی، لازمه مهار تورم است

تهران- ایرنا- رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت تا زمانی که تصویر مثبت اقتصادی را ایجاد و در جامعه ترویج ندهیم، مهار تورم و کنترل نقدینگی محقق نمی‌شود. 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «بابک نگاهداری» امروز (‌سه‌شنبه) در همایش ملی «مساله تورم در ایران؛ ریشه‌ها، آثار و سیاست‌ها» اظهار داشت: مهار تورم و رشد اقتصادی، دو هدف عمده اقتصاد کلان در هر کشوری است. در نیم قرن گذشته تورم مزمن طولانی را داشتیم که ادامه داشته است و ریشه آن در ناترازی در بخش‌های مالی، بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، انرژی و پرداخت‌های خارجی است.

وی گفت: ناترازی زمانی حاصل می‌شود که بیش از درآمد هزینه کنیم، بنابراین کسری بودجه، افزایش هزینه صندوق‌های بازنشستگی، حفظ شرکت‌های زیان ده دلیل شکل‌گیری ناترازی است و در نتیجه آن رشد نقدینگی افزایش می‌یابد.

نگاهداری بیان‌داشت: تداوم طولانی مدت ناترازی، دلیل اصلی تورم کشور است و طولانی شدن آن موجب پیچیدگی تورم می‌شود و هر چه زمان لازم برای مهار تورم بیشتر شود، آثار سو آن نیز بیشتر می‌شود.

وی توضیح‌داد: تصویب قانون بانک مرکزی، اصلاح ساختار بودجه، اصلاح پارامتری در صندوق بازنشستگی، حل و فصل موسسات اعتباری ناسالم، تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه، مجموعه تلاش مجلس شورای اسلامی برای کاهش تورم و ناترازی است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در کنار اقدامات، نیازمند تصویرسازی و ذهنیت‌سازی بین فعالان اقتصادی و مردم هستیم و اگر این تصویر ایجاد نشود مهار تورم به راحتی میسر نمی‌شود.

وی تصریح‌کرد: دشمنان به دنبال این هستند که تصویر بدی از اقتصاد و اقدامات ایجاد کنند و باید تصویرسازی مثبتی از اقتصاد داشته باشیم و انتظارات تورمی را کاهش دهیم.

نگاهداری تاکید کرد: تا زمانی که تصویر مثبت اقتصادی را ایجاد و در جامعه ترویج ندهیم مهار تورم، کنترل نقدینگی محقق نمی‌شود و سرمایه‌گذاری هم به سمت تولید سوق نمی‌یابد.

وی گفت: رشد اقتصادی موضوع مهمی است و باید به جامعه القا شود که حکمران در سیاست‌های کلان به دنبال رشد اقتصادی است و اگر مجلس و دولت موانع سرمایه‌گذاری خارجی، داخلی و خصوصی را رفع نکند رشد اقتصادی حاصل نمی‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha