لذت دستاوردها در غبار تورم پنهان شده است

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تاکید کرد: تورم یک ابرمساله است که پنج دهه کشور را درگیر خود کرده و لذت دستاوردها در غبار آن پنهان شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «یحیی فوزی» امروز (سه‌شنبه) در همایش ملی «مساله تورم در ایران؛ ریشه‌ها، آثار و سیاست‌ها» اظهار داشت: پژوهشگاه علوم انسانی، بزرگترین پژوهشگاه کشور و تمرکز آن بر پژوهش‌های کاربردی است. تاکنون اقدامات مختلفی در این پژوهشگاه انجام شده و خروجی آن در قالب کتاب یا مقالات منتشر شده است.

وی اظهار داشت: یکی از خروجی‌های این پژوهشگاه، برگزاری همایش است و امسال پنج همایش در حوزه مسایل اساسی کشور برگزار شده یا می‌شود.

فوزی بیان‌داشت: مساله تورم یکی از بحث‌های مهم است که پژوهش های مختلفی در این زمینه انجام شده و ده‌ها محقق و صاحبنظر شرکت کردند و سعی شده است تا حد ممکن قدم خوبی در راستای تبیین تورم برداشته شود.

وی گفت: همایش ویترینی از آخرین دستاوردها است و در این همایش ها نتایج خوبی حاصل شد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه‌داد: بر اساس گزارش بانک مرکزی، فقط در چهار سال تورم تک رقمی داشتیم و مقایسه نرخ تورم با دیگر کشورها نشان می‌دهد در بین کشورهای خاورمیانه رتبه سوم و در بین کشورهای جهان رتبه هشتم را داریم. همچنین تورم مواد غذایی در ایران رتبه پنجم را در بین همه کشورها دارد.

وی تاکید کرد: تورم فقط پدیده اقتصادی نیست، بلکه پیامدهای مختلفی در حوزه های سیاسی، اجتماعی، امنیت و فرهنگی دارد و انسجام اجتماعی و احساس تعلق به کشور را کاهش می دهد، همچنین پیامدهای امنیتی برای حکومت‌ها دارد و تاثیرات اساسی دارد.

فوزی ادامه‌داد: بحث سیاست‌های جمعیتی تحت تاثیر تورم است، زیرا جوهره سبک زندگی اسلامی خانواده است که تحت تاثیر تورم قرار دارد.

وی با طرح این سوال که مقصر تورم در کشور کیست، گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر مساله تورم تاکید داشتند و در اسناد بالادستی نیز بر اصلاح ساختاری و بانکداری برای حل موضوع تورم تاکید شده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه‌داد: در عرصه گفتمان، ساختار و عوامل کارگزاری بر تورم تاکید شده و با وجود روی کار آمدن دولت‌های مختلف با گفتمان های متفاوت، اما موضوع حل نشده است و باید دید دلیل آن چیست؟ در این راستا، برگزاری همایش می تواند به ما کمک کند.

فوزی توضیح داد: همایش مسأله تورم در ایران سه محور دارد، نخست به ریشه های تورم اشاره می کند، دوم آثار تورم و سوم، به آسیب دیدگان و برندگان تورم پرداخته و سیاست‌های ضدتورمی را بررسی می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha