«ناسا» برای ارسال ربات جراح و چاپگر سه‌بعدی به ایستگاه فضایی آماده می‌شود

تهران- ایرنا- سازمان فضایی «ناسا» آماده شده است تا یک ربات جراحی و یک پرینتر فلزی سه‌بعدی به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال کند. هدف از این کار، تحقیقات در زمینه فناوری‌های جدید در فضا برای تسهیل ماموریت‌های فضایی آینده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «ویون»، اعزام این اقلام در چهارچوب بیستمین ماموریت خدمات تدارکاتی تجاری «نورتروپ گرومان» انجام می شود.

برای این منظور قرار است فضاپیمای باربری «سایگانز» (Cygnus) با یک راکت فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس اواخر ماه ژانویه از ایستگاه نیروی فضایی «کیپ کاناورال» پرتاب شود. این راکت، تحقیقاتی علمی شامل آزمایش یک پرینتر سه بعدی فلزی، تولید نیمه‌رسانا و سامانه‌های محافظت گرمایی برای ورود مجدد به زمین را اجرا خواهد کرد.

«راب پوستیما» از سازمان فضایی اروپا اظهار داشت: این تحقیقات یک شناخت اولیه درباره چگونگی عملکرد چنین پرینتری در فضا، برای ما فراهم می کند.

هدف از این مطالعه مشخص کردن تفاوت های چاپ در فضا در مقایسه با زمین و بررسی اشکال قابل دسترسی است. شناخت حاصل از این تحقیقات می‌تواند تحولات زیادی در ماموریت‌های فضایی طولانی مدت ایجاد کند زیرا ساخت قطعات تجهیزات را ممکن می‌سازد.

«ناسا» برای ارسال ربات جراح و چاپگر سه‌بعدی به ایستگاه فضایی آماده می‌شود

پوستیما در این خصوص افزود: یک پرینتر سه بعدی می تواند شکل‌های زیادی را ایجاد کند و ما قصد چاپ نمونه‌هایی را داریم تا اولا مشخص کنیم چاپ در فضا چه تفاوتی با چاپ روی زمین دارد و ثانیا اینکه چه نوع شکل هایی را می توانیم با این فناوری چاپ کنیم.

ناسا اعلام کرد که شرکت «ایرباس دیفنس» و «اسپیس اس ای اس» در چهارچوب قراردادی با سازمان فضایی اروپا هدایت این تحقیقات را در دست دارند.

در همین حال، محققان با فناوری «جراحی رباتیک» نیز عملکرد یک ربات کنترل از راه دور قادر به انجام کارهای جراحی در فضا را ارزیابی خواهد کرد.

شرکت «برش مجازی» (Virtual Incision) در همکاری با دانشگاه نبراسکا رهبری این تحقیقات را بر عهده دارد که طی آن ربات مورد نظر از دو «دست» برای تقلید از اقدامات جراحی استفاده خواهد کرد و هدف از این تحقیقات بررسی تاثیرات «ریزگرانش» یا جاذبه ضعیف و تاخیرات زمانی بین فضا و زمین بر عملیات جراحی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha