۳ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۰۵
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85363205
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

خشم کشاورزان اروپایی؛ «واردات ناعادلانه» محصولات اوکراین در صدر عوامل

تهران- ایرنا- شبکه خبری فرانس ۲۴ در مطلبی با اشاره به تظاهرات کشاورزان در بسیاری از بخش‌های اروپا، به تشریح دلایل این امر از جمله «واردات ناعادلانه» محصولات کشاورزی از اوکراین پرداخته است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از این شبکه خبری فرانسوی، کشاورزان در سراسر اروپا در اعتراض به مالیات سوخت و مقررات سبز به خیابان ها آمده اند و در چند هفته گذشته خیابان ها را با ورود تراکتورهایشان بسته اند. در حال حاضر کشاورزان در کشورهای هلند، فرانسه، آلمان، لهستان و رومانی دست به تظاهرات زده اند.

فرانس۲۴ همزمان با انتشار این خبر، از دیدار وزرای کشاورزی اتحادیه اروپا خبر داد و نوشت: در حالیکه بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) در تکاپوی آماده سازی برای انتخابات این اتحادیه در سال جاری است، وزرای کشاورزی این بلوک امروز سه‌شنبه در مورد راه حلی برای رفع نارضایتی فزاینده کشاورزان اروپایی گفت‌وگو خواهند کرد.

گفته می شود از دلایل اصلی نارضایتی کشاورزان در اروپا، افزایش هزینه سوخت، خشم فزاینده از مقررات سبز و رقابت ناعادلانه با واردات محصولات کشاورزی وارداتی از اوکراین است.

اتحادیه های کشاورزی فرانسه دیروز دوشنبه پس از تهدید دولت به انجام تظاهرات به مدت یک هفته و حتی طولانی تر، با گابریل اتل نخست وزیر تازه منصوب شده این کشور دیدار کردند.

فرانس۲۴ در بخش دیگری از گزارش خود تاکید کرده است که موضوع کشاورزی در اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است، به گونه ای که نتایج نظرسنجی های انتخابات ماه ژوئن (خرداد) برخی بخش‌های اروپا در سال گذشته میلادی نشان می دهد جناح راست افراطی و ملی گرایان به شدت بر این مساله تمرکز کرده بودند.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا نیز از همین رو در ماه سپتامبر (شهریور) وعده «گفت‌وگوی راهبردی» با کشاورزان داد و تاکید کرد: کشاورزی و حفاظت از طبیعت می‌تواند دست در دست یکدیگر بگذارند.

در این میان اتحادیه های کشاورزی خواستار اقدام ملموس دولت های خود برای رسیدگی به شکایات آنها شده اند که شامل هزینه های مالی بیش از حد و قوانین حفاظت از محیط زیست و در عین حال قیمت پایین محصولات آنها می شود.

مالیات بر گازوئیل و واردات از اوکراین

در این میان کشاورزان اروپایی همچنین نسبت به افزایش تدریجی مالیات بر گازوئیل بسیار خشمگین هستند؛ سوختی که به گفته این بخش برای حمل و نقل جاده ای ضروری است.

از دیگر دلایل اعتراض کشاورزان، واردات بی رویه محصولات کشاورزی اوکراینی به اتحادیه اروپا به ویژه پس از برداشته شدن عوارض گمرکی در سال ۲۰۲۲ عنوان شده است.

مقررات بیش از حد

یکی دیگر از دلایل خشم کشاورزان اروپایی، مقررات بیش از حد عنوان شده است؛ موضوعی که اتحادیه ها در تشریح آن تاکید دارند: ماشین نظارتی اروپا با نادیده گرفتن شرایط ژئوپلیتیکی، اقلیمی و اقتصادی که مزارع و درآمد کشاورزان را تحت الشعاع قرار می دهد، با تمام سرعت به کار خود ادامه می‌دهد.

نادیده انگاری هشدارهای کشاورزان از سوی کمیسیون اروپا

حزب راستگرای مردم اروپا (EPP)، به عنوان بزرگترین حزب پارلمان قاره سبز در بیشتر موارد به دنبال ارائه نظرات کشاورزان است.

آن ساندر از جمله اعضای این حزب در همین زمینه گفت: ما مقررات سبز را اجرایی می کنیم، در صورتیکه این قوانین باید مطابق با وضعیت اقتصادی باشد.

وی افزود: قیمت محصولات کشاورزی در حال کاهش است، هزینه ها به طور سرسام آوری افزایش می یابد و در عین حال مقررات نظارتی با سرعتی زیاد در حال افزایش است.

این عضو حزب راستگرای مردم اروپا (EPP) کمیسیون اروپا را متهم کرد که سال ها هشدارهای این بخش را نادیده گرفته است.

از سوی دیگر، پدرو مارکز از نمایندگان قانونگذار اتحادیه اروپا و معاون گروه سوسیالیست پارلمان، کشاورزان را «رای دهندگان بسیار مهمی» دانست و افزود: تصور می شود که راست میانه و افراطی سعی در القای این موضوع به کشاورزان دارند که گذار به سمت انرژی سبز علیه کشاورزان پیش می رود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: ما باید حمایت های لازم را به بخش کشاورزی ارائه دهیم، به ویژه در بحبوحه آماده سازی اتحادیه اروپا برای اهداف اقلیمی بلندپروازانه در سال ۲۰۴۰ که شامل کربن زدایی پرهزینه برای کشاورزی است .

براساس آمار موجود، بخش کشاورزی ۱۱ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در اروپا را تشکیل می دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha