اعلام آمادگی مسکو برای مذاکره صلح با اوکراین

تهران- ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: «ما آماده گفت وگو با هر کسی هستیم که صادقانه به‌دنبال عدالت، خصوصاً درخصوص روابط فیمابین روسیه و اوکراین است، اقدامی که البته این به‌معنی پایان دادن به سیاست‌های غرب در بهره‌برداری ابزاری از اوکراین در جهت پیشبرد جنگ علیه روسیه نیز خواهد بود».

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس روسیه، مسکو برای گفت وگو با طرف‌هایی که به‌دنبال پایان دادن به استفاده ابزاری از اوکراین در جهت جنگ‌افروزی با روسیه هستند، اعلام آمادگی می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور در گفت وگو با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا تأکید کرد که پیگیری عدالت در روابط فیمابین روسیه و اوکراین مستلزم پایان دادن به جنگ‌افروزی علیه روسیه از طریق استفاده ابزاری از اوکراین می‌باشد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز پیشتر اتهاماتی که کشورش را مخالف هرگونه مذاکره در موضوع جنگ اوکراین معرفی می‌کنند، رد کرده بود.

لاوروف با نقد اظهارات چند روز قبل آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در نشست داووس، افزود: روسیه از «هرگونه طرح جدی برای مذاکره درباره حوادث اخیر، منشأ این حوادث و نیل به راه‌حل‌نهایی به‌طوری که ضامن منافع ملی و مشروع روسیه و مردم اوکراین باشد» استقبال خواهد کرد.

لاوروف در این سخنان تأکید کرده است که روسیه از سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ بارها به طرف‌های غربی درباره گسترش فعالیت‌های پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نقض تمامی وعده‌های پیشین در دوره رئیس‌جمهوری پیشین بوریس یلتسین و پیش از آن در دوره میخائیل گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی (سابق) هشدار داده است.

او با اشاره به «پنج موج گسترش» فعالیت‌های ناتو در دهه‌های اخیر تا رسیدن به مرزهای فدراسیون روسیه در سال ۲۰۲۱، وعده‌های غرب را «کاملاً بی‌اعتبار» توصیف کرد.

به گزارش ایرنا از اسپوتنیک، لاوروف در حاشیه این گفت وگو ضمن تأکید بر لزوم پایان دادن به رفتار وحشیانه رژیم اسرائیل در غزه، واشنگتن را به بی‌علاقگی به گفت وگو در خصوص پایان دادن به جنگ در اوکراین متهم کرد.

وی همچنین نسبت به تغییر شرایط در صورت ورود مجدد ترامپ به کاخ سفید نیز اظهار تردید کرده و منشأ اختلافات فیمابین آمریکا و کشورش را خروج آمریکا از توافقنامه ضدموشکی (ای بی ام) عنوان کرد.

لاوروف با اشاره به دو «عقده برتری‌طلبی» و «عقده مصونیت»، دولت آمریکا را متهم به نادیده گرفتن رفتارهای حاکی از حسن‌نیت روسیه در دوران ریاست‌جمهوری پوتین نمود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha