هیات تجاری پاکستان چه درخواست‌هایی در چابهار داشتند؟

چابهار- ایرنا- مدیرکل دفتر شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تامین و ارسال سوخت (بنزین و گازوییل)، انرژی و فرآورده‌های نفتی از تقاضاهای هیات تجاری پاکستانی در نخستین نمایشگاه صادرات به این کشور در چابهار بود.

هادی طالبیان‌مقدم روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: ارتباط بسیار خوبی بین ایران و پاکستان برقرار است و هیات تجاری پاکستانی شرکت‌کننده در نمایشگاه صادرات به پاکستان در چابهار با مسوولان مختلف دیدار و گفت‌وگو و به نتایج خوبی دست پیدا کردند.

وی با اشاره به دستاوردهای نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان افزود: نخستین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان که در منطقه آزاد چابهار به همت یکی از مجریان بخش خصوصی برگزار شد، متقاضی ساخت و راه‌اندازی مرکز تجاری اسلام‌آباد است و به احتمال زیاد اواخر سالجاری افتتاح خواهد شد.

مدیرکل دفتر شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه در اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان شاهد حضور بازرگانان و تجار مختلفی از ایران و از کشورهای عمان، عراق، افغانستان و پاکستان بودیم، گفت: در سطح دیپلماتیک نیز بعضی از مسئولان و همچنین رایزن بازرگانی پاکستان حضور داشتند و در حاشیه این رویداد جلسه‌ای هم با برخی از مسوولان پاکستانی برگزار شد که دستاوردهای خوبی به همراه داشت.

وی از استقبال خوب تجار پاکستانی برای حضور در این رویداد مهم خبر داد و اظهار کرد: بعد از این نمایشگاه نیز در سازمان توسعه تجارت ایران با تعدادی از هیات‌ تجاری متشکل از ۵۵ تاجر پاکستانی جلسات متعددی برگزار و در خصوص فرصت‌های همکاری فی‌مابین بحث و تبادل‌نظر شد. همچنین مقرر شد که تجار ایرانی و پاکستانی رفت‌وآمدهای بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

طالبیان‌مقدم بیان کرد: از سوی دیگر طرفین تصمیم گرفتند که از رویدادهای مشترک تجاری همدیگر را مطلع کنند.

هیات تجاری پاکستان چه درخواست‌هایی در چابهار داشتند؟

مدیرکل دفتر شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران گفت: همچنین از تاجران و بازرگانان برای حضور در جلسات و نمایشگاه‌های بین‌المللی دعوت به عمل آمد و در همین راستا از تجار پاکستانی برای حضور در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ که اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود نیز به صورت رسمی دعوت شد.

وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ یک رویداد بسیار مهم خواهد بود، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با تلفیق و تجمیع توانمندی‌های بخش دولتی و خصوصی ایران و پاکستان شاهد ارتقاء سطح روابط تجاری ۲ کشور همسایه، دوست و برادر مسلمان باشیم.

طالبیان‌مقدم در خصوص سطح مذاکرات صورت گرفته توسط ایران و پاکستان تاکید کرد: در این مذاکرات به موضوع تجارت تهاتری و موافقتنامه تجارت آزاد که در دستورکار ایران و پاکستان قرار دارد نیز اشاره شد. از سوی دیگر سند راهبردی پنج ساله ارتقاء سطح روابط تجاری یکی از اسناد بالادستی بین ۲ کشور است که به موجب آن ۲ طرف خود را متعهد به انجام مفاد و تعهدات این سند راهبردی می‌دانند که البته این حرکت نیز اقدامی مثبت بود.

وی با پیش‌بینی اینکه سطح روابط ۲ کشور ارتقاء خواهد یافت، گفت: امیدواریم این همکاری با مشارکت همه ارکان از جمله اتاق‌های بازرگانی، ادارات صمت استان، تجار ایرانی، پاکستانی و اصحاب‌رسانه بیش از پیش رقم بخورد و به دنبال آن شاهد توسعه و رشد تجارت ایران و پاکستان باشیم.

مدیرکل دفتر شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص اینکه هیات تجاری پاکستانی در چه زمینه‌هایی بیشتر تمایل به همکاری و سرمایه‌گذاری دارد،افزود: از جمله مسائلی که در مورد آنها صحبت شد؛ مسائل زیرساختی و راه‌ها و همچنین تسهیل امکانات ذخیره‌سازی مواد و فرآورده‌های نفتی در نزدیکی مرز ۲ کشور بود. این موضوعات با مدلی که از نظر سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه و ریسک‌های کنترل شده باشد؛ باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد که البته ۲ کشور ایران و پاکستان بسیار مشتاق بودند که برای تسهیل تجارت این اتفاق رخ دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha