رایزنی وزرای خارجه ایران و مالزی درباره تحولات منطقه در نیویورک

 نیویورک- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست شورای امنیت درباره اوضاع خاورمیانه به نیویورک سفر کرده است، امروز سه‌شنبه در دومین روز سفر خود و در ادامه دیدارهای دو جانبه با محمد حسن وزیر خارجه مالزی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، امیرعبداللهیان پیش از این با «استفان سژورنه» وزیر جدید امور خارجه فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

فرانسه که یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت است و در ماه جاری میلادی (ژانویه ۲۰۲۴) ریاست این شورا را برعهده دارد،از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سایر کشور برای شرکت در نشست امروز این شورا درباره بررسی اوضاع خاورمیانه دعوت کرده است.

دیدار وزاری خارجه ایران و مالزی در سازمان ملل انجام شد و طرفین درباره مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت‌وگو کردند.

امیرعبداللهیان پیش از این نیز با دیگر همتایان خود از جمله وزرای خارجه روسیه و لبنان دیدار و گفتگو کرده است. او با گیر پدرسون فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز در نخستین روز حضورش در نیویورک دیدار و گفتگو کرد.

نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی آخرین تحولات منطقه و جنگ اسرائیل علیه فلسطین بعد ازظهر امروز به وقت محلی در سطح وزاری خارجه کشورهای عضو این شورا و نیز کشورهای موثر در منطقه برگزار شده است.

شورای امنیت سازمان ملل که پنج عضو دائم و دارای حق وتو و ۱۰ عضو غیردائم دارد، از زمان آغاز جنگ اسرائیل در پی عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به دلیل مخالفت ها و وتوی آمریکا یکی از اعضای دائم این شورا، تاکنون نتوانسته است برغم فشارهای جهانی وخواسته افکار عمومی جهان، آتش بس دائمی در غزه را برقرار کند.

وظیفه اصلی شورای امنیت سازمان ملل متحد، حفظ صلح و امنیت بین‌الملل است که با یکجانبه‌گرایی برخی از اعضای آن، هر روز از ماموریت اصلی خود دورتر شده و در موارد متعددی همچون جنگ اسرائیل و فلسطین ناکارآمد بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha