۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۶:۵۴
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85362326
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

دیپلمات روس: روسیه و ایران به زودی توافقنامه مشارکت راهبردی امضا می‌کنند

تهران- ایرنا- نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان اظهار داشت: توافقنامه مشارکت راهبردی جامع با ایران در آستانه نهایی شدن است و به زودی امضا خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ضمیر کابلوف روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» تصریح کرد: کار بر روی متن پیش‌نویس سند رو به اتمام است و به محض پایان یافتن آن، روسای جمهوری ۲ کشور تصمیم می‌گیرند که چه زمانی و کجا امضا شود. از آنجاییکه توافقنامه در مرحله نهایی است، این موضوع به زودی صورت می‌گیرد.

این دیپلمات روس خاطرنشان کرد که «هنوز خیلی زود است که بگوییم به طور دقیق چه زمانی توافقنامه امضا می‌شود، اما [زمان آن] به اندازه کافی دور است که نیازی به جلسات مقدماتی قبل از امضا نیست.»

بر اساس این گزارش، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پیشتر گفته بود که انتظار می‌رود توافقنامه جدیدی میان روسیه و ایران در نشست آتی رهبران ۲ کشور منعقد شود.

وی همچنین توضیح داده بود که این سند، طیف کامل روابط روسیه و ایران را پوشش خواهد داد.

پیش از این، وزارت امور خارجه روسیه در گزارشی از تماس تلفنی روز دوشنبه ۲۵ دی‌ماه ۱۴۰۲ وزیران امور خارجه روسیه و ایران نوشت: تعهد متقابل طرفین به اصول اساسی روابط دو کشور از جمله احترام بی‌قید و شرط به حاکمیت، تمامیت ارضی و سایر اصول منشور سازمان ملل متحد در توافقنامه جامع دو کشور قید می‌شود.

وزیر دفاع روسیه نیز در همان روز در گفت وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود، بر پایبندی کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران تاکید و خاطرنشان کرد که این موضوع در معاهده‌ای که بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و روسیه به امضا خواهد رسید به صراحت ذکر خواهد شد.

پیشتر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با اشاره به فرایند تهیه و بررسی نسخه جدید توافقنامه جامع دو کشور به خبرنگار ایرنا گفته بود: این توافقنامه پس از نهایی شدن به تأیید مجالس دو کشور می رسد و از این رو، برخلاف برخی هیاهوها، موضوع پنهانی در آن نیست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha