۶۱ درصد داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم در ایلام تائید صلاحیت شدند

ایلام – ایرنا- روز گذشته با اعلام تائید صلاحیت ۱۷ داوطلب دیگر دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان ایلام، با گمانه‌زنی‌ها و پرداختن به ورود افراد جدید به جمع تائید صلاحیت‌شدگان، تنور انتخابات در محافل عمومی، خصوصی و مجازی گرم و گرم‌تر شد.

به گزارش ایرنا سخنگوی شورای نگهبان، روز گذشته از تایید صلاحیت بیش از یک‌هزار داوطلب دیگر در انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و در این خصوص اظهار کرد: فقها و اعضای حقوقدان شورای نگهبان در مرحله بررسی اعتراض داوطلبان تأیید صلاحیت نشده، تاکنون بیش از یک هزار داوطلب انتخابات مجلس شورای را تایید کردند که این اسامی داوطلبان تأیید صلاحیت شده به وزارت کشور اعلام شده است.

بر اساس آمار اعلامی در کل کشور ۱۰۱۴ داوطلب دیگر از سوی شورای نگهبان تائید صلاحیت شده و به جمع داوطلبان قبلی تائید صلاحیت شده از سوی هیئت‌های نظارت بر انتخابات در سراسر کشور پیوستند که از این تعداد ۱۷ نفر مربوط به استان ایلام بوده است.

بنا بر اعلام رئیس دفتر بازرسی و نظارت بر انتخابات استان ایلام تا کنون از سوی هیئت‌های نظارت استان، مرکز و شورای نگهبان، صلاحیت ۱۱۵ نفر از داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان تائید شده است.

"مسعود صیدی" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در این خصوص اظهار کرد: در مرحله ثبت نام قطعی ۲۲۹ داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی در این استان نام نویسی خود را در این فرایند قطعی کردند که از این تعداد با توجه به انصراف ۳۲ نفر و عدم داشتن شرایط ثبت نام برخی دیگر از داوطلبان، در نهایت از سوی هیئت نظارت پرونده ۱۹۸ نفر مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: با پایان یافتن مهلت قانونی بررسی‌های هیئت نظارت بر انتخابات استان و مرکز، صلاحیت ۹۸ نفر در ۱۴ دی ماه سال جاری اعلام شد که از این تعداد ۲۱ نفر مربوط به حوزه انتخابیه دهلران(جنوب استان) و ۷۷ نفر نیز مربوط به حوزه انتخابیه ایلام( شمال استان) بود.

استان ایلام دارای سه کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و ۲ حوزه انتخابیه دهلران( جنوب استان) و ایلام(شمال استان) است که حوزه انتخابیه دهلران شامل شهرستان‌های آبدانان، دره شهر، بدره و دهلران دارای یک نماینده و حوزه انتخابیه ایلام شامل شهرستان های ایلام، ایوان، مهران، ملکشاهی، سیروان، چرداول، چوار و هلیلان دارای ۲ نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

اما به گفته دبیر ستاد انتخابات استان ایلام با تائید صلاحیت داوطلبان دیگر انتخابات دوازدهم، تعداد داوطلبان تائید صلاحیت شده در حوزه انتخابیه ایلام به ۸۶ نفر و در حوزه انتخابیه دهلران به ۲۹ نفر افزایش یافته است.

"فرشید زرگوش" با بیان اینکه بر این اساس ۶۰/۸۴ درصد داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در این استان تائید صلاحیت شده اند، افزود: در فهرست اعلامی از سوی هیئت نظارت استان و مرکز و شورای نگهبان، تمام سلایق‌ها و گرایش‌های سیاسی وجود دارد که زمینه لازم را برای ایجاد فضای رقابتی سالم با حضور و مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای فراهم کرده است.

دبیر ستاد انتخابات استان ایلام تصریح کرد: فهرست نهایی افراد تائید صلاحیت شده برای داوطلبی در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۹ بهمن ماه سال جاری از سوی شورای نگهبان اعلام خواهد شد.

جمعیت استان ایلام در حال حاضر بر اساس اعلام ثبت احوال ۶۱۲ هزار نفر است که حدود ۴۴۶ هزار نفر از این تعداد واجد شرایط رای دادن هستند و با توجه به بافت قومی و قبیله ای در این استان و تائید صلاحیت افراد جدید در روز گذشته بر اساس اعلام شورای نگهبان و همچنین احتمال تائید صلاحیت داوطلبان دیگر تا مهلت قانونی(۱۹ دیماه) از سوی شورای نگهبان، در کمتر از ۳۹ روز مانده به ۱۱ اسفند، فضای محافل عمومی و خصوصی و شبکه‌های اجتماعی در بستر فضای مجازی این استان را با کلید واژه انتخابات داغ‌تر از روزهای پیشین شده است.

خبرگزاری ایرنا نمایندگی استان ایلام در گزارشی به تاریخ ۱۶ دیماه سال جاری به برخی از افراد سرشناس تائید صلاحیت شده و تائید صلاحیت نشده به آدرس لینک پرداخته بود که توجه مخاطبان به این گزارش جلب می شود.

۱- فریدون همتی، استاندار هرمزگان در دولت قبل و نماینده مردم ایلام در مجلس هفتم ۲- احمد شوهانی نماینده مردم ایلام در مجلس نهم، ۳- اسد قاسمی فرماندار ملکشاهی ۴- سعید بساطی با گرایش اصلاح طلبی ۵ - عباس نصرالهی فرماندار سابق ملکشاهی در دولت نهم از جمله افراد سرشناسی بودند که از سوی هیئت های نظارت بر انتخابات استان و مرکز تائید صلاحیت نشدند.

افراد سرشناسی که در حوزه انتخابیه جنوب ایلام تایید شدند
بر اساس اخبار رسیده و نیز اعلام داوطلبان ۱- احمد کرمی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام ۲ - بهزاد علیزاد، نماینده کنونی مردم در مجلس شورای اسلامی، ۳- اسدالله چراغی، کاندیدای دور قبل و معاون بیمارستان گلستان اهواز۴- سید محمد طاهری، رئیس سابق دانشگاه پیام نور ایلام در دولت روحانی، ۵-عبدالله فرخنده رییس سابق حوزه هنری انقلاب اسلامی استان ایلام با گرایش اصولگرایی ۶-سید محمد ساعدی، ۷ -عامر فتاحی زاده ۸- علی نصرالهی۹- هادی رضایی۱۰- ایوب کلانتری ۱۱-شکرالله حاجی‌وند از چهره های شناخته شده حوزه انتخابیه جنوب ایلام هم در هیات نظارت تایید صلاحیت شدند.

اما از آمار اعلای روز گذشته شورای نگهبان، تعداد داوطلبان تائید صلاحیت شده این حوزه انتخابیه از ۲۱ نفر به ۲۹ نفر افزایش یافت که می توان به حسین علی موسوی، حسن بوچانی و رضا سهرابی به عنوان افراد سرشناس در این فهرست جدید اشاره کرد.

چه افراد سرشناسی در حوزه انتخابیه شمال ایلام تایید صلاحیت شدند
بر پایه این گزارش۱- مهدی شریفی کاندیدای چند دوره و معاون سابق بازرسی اداره کل صمت استان ایلام، ۲-رحمت اله بادفر کاندیدای چند دوره و دبیر شورای ائتلاف اصولگرایان استان،۳-محمد (گراوند) تاسمه ۴- آیت قیصربیگی از چهره‌های اصلاح طلب ایلام۵- رضا میرزاد فرمانده سابق راهور استان ایلام ۶- روح الله ناصرزاده ۷- حسین سالاری مهر۸- عبدالرضا محمدی ۹-قاسم رحیمی۱۰ علی محمد باولگ زاده، ۱۱- عباس آزادی۱۲- خیرالله رستمی ۱۲ ستار صیدی از چهره های سرشناس در حوزه شمال ایلام از سوی هیئت نظارت بر انتخابات استان و مرکز تائید صلاحیت شدند.

پیش از این ۷۷ نفر از داوطلبان حوزه انتخابیه ایلام از سوی هیئت نظارت بر انتخابات تائید صلاحیت شده بودند اما با اعلام روز گذشته شورای نگهبان این تعداد به ۸۶ نفر افزایش یافت که از چهره های مهم و سرشناس این فهرست می تواند به عباس نصرالهی فرماندار سابق شهرستان ملکشاهی با گرایش اصولگرایی، محمدرضا مرادی نژادی با گرایش اصلاحی طلبی، حمید بساطی و جواد عبدی اشاره کرد.

در مجموع تا کنون بر این اساس در استان ایلام از مجموع ۱۸۹ نفر که پرونده آنان در هیئت های نظارت بر انتخابات استان و مرکز و شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است صلاحیت ۱۱۵ نفر تائید شده است که به گفته رئیس دفتر بازرسی و نظارت بر انتخابات استان ایلام بررسی صلاحیت۷۲ داوطلب دیگر که اعتراض خود را به عدم تائید صلاحیت در سامانه جامع انتخابات وزارت کشور ثبت کرده اند، در دست اقدام است که نتایج نهایی در ۱۹ بهمن ماه سال جاری از سوی شورای نگهبان اعلام خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha