۶۰ درصد جمعیت زیرپوشش علوم پزشکی مشهد غربالگری سلامت شدند

مشهد- ایرنا- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:۶۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال زیر پوشش این دانشگاه به لحاظ بیماری دیابت و فشار خون بالا در قالب "پویش ملی سلامت" غربالگری شدند.

دکتر حمیدرضا قربان‌زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که "پویش ملی سلامت" از ۲۰ آبان ماه امسال آغاز شده است و تا پایان دی ماه ادامه داشته است افزود: کل جمعیت گروه هدف در این پویش حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هستند که از این تعداد ۲ میلیون و ۷۰ هزار نفر غربالگری شده‌اند.

وی ادامه داد: میزان مشارکت جمعیت روستاهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی در این پوشش بیش از ۹۵ درصد، مشارکت جمعیت ساکن در مشهد بیش از ۴۰ درصد و جمعیت ساکن در ۱۶ شهرستان تابعه بیش از ۸۵ درصد بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از میان جمعیت غربالگری شده در این پویش، ۱۰۴ هزار نفر قند خون بالا با سابقه دیابت و ۱۹ هزار نفر دارای قند خون بالا بدون سابقه دیابت (مشکوک به دیابت) و ۱۰۳ هزار نفر پیش دیابت، شناسایی شدند.

قربان‌زاده افزود: همچنین ۲۸۰ هزار نفر از افراد غربالگری شده در این پویش سابقه فشار خون داشته یا مشکوک به فشار خون بالا بودند.

وی ادامه داد: در "پویش ملی سلامت" تمامی افراد ۱۸ سال و بالاتر ایرانی ساکن در کشور به صورت رایگان از نظر دیابت و فشارخون بالا بررسی و غربالگری شدند و هدف از اجرای این پویش، افزایش آگاهی عمومی از عوامل خطر دیابت و فشارخون و کنترل بیماری در مبتلایان و نیز شناسایی بیماران از طریق غربالگری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماران دیابتی و فشار خون شناسایی شده در این پویش که پرونده فعال بهداشتی نداشتند به مراکز سلامت و درمانی ارجاع داده شدند.

قربان زاده اطلاع‌رسانی، آموزش، تشکیل پرونده مراقبت، پیگیری و درمان بیماران را از مهمترین اقدامات در حال انجام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه پیشگیری از ابتلا به دیابت و فشار خون بالا برشمرد.

وی انجام چنین پویش‌هایی را در تشخیص زودرس بیماری‌های مختلف موثر دانست و اظهار کرد: فشارخون بالا و دیابت، منشا بسیاری از بیماری‌های دیگر هستند که با انجام چنین طرح‌هایی می‌توان افرادی که از بیماری خود اطلاع ندارند را آگاه کرد و تحت مراقبت قرار داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: جایگاه این دانشگاه در بین ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی کشور به ششمین دانشگاه از نظر تعداد جمعیت غربالگری شده رسیده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و نیشابور و دانشکده‌ پزشکی تربت‌جام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha