روایت نیویورک‌تایمز از آسیب شدید اقتصاد مصر، لبنان و اردن پس از درگیری‌های خاورمیانه

تهران – ایرنا – روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که درگیری های اخیر خاورمیانه ضربه سختی به اقتصاد کشورهای همجوار رژیم صهیونیستی وارد کرده است.

به گزارش ایرنا، نیویورک تایمز نوشت که با وجود تلفات و خسارات فراوان درگیری های خاورمیانه، پیامدهای اقتصادی این بحران عمدتاً مهار شده است. تولید و قیمت نفت که محرک حیاتی فعالیت اقتصادی و تورم در سراسر جهان به شمار می رود، به سطح قبل از بحران بازگشته و گردشگران نیز همچنان به کشورهای دیگر خاورمیانه مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر سفر می کنند.

با این حال همسایگان رژیم صهیونیستی یعنی مصر، لبنان و اردن از درگیری های اخیر خاورمیانه متحمل آسیب اقتصادی شدید شده اند.

برآورد اخیر "برنامه توسعه سازمان ملل متحد" تخمین زده که تنها در سه ماه، جنگ اسرائیل و حماس ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار یا ۲.۳ درصد از مجموع تولید ناخالص داخلی به این سه کشور هزینه تحمیل کرده است. پیش بینی می شود که ۲۳۰ هزار نفر نیز به فقیران این کشورها افزوده شوند.

به نوشته نیویورک تایمز، حتی پیش از وقایع اخیر نیز فعالیت اقتصادی در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا در حال کاهش بود و از رشد اقتصادی ۵.۶ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۲ درصد در سال ۲۰۲۳ افت کرده بود.

اکنون به گفته "بانک جهانی"، لبنان درگیر یکی از بدترین بحران های اقتصادی و مالی جهان در بیش از یک و نیم قرن اخیر بوده و مصر نیز در آستانه ورشکستگی قرار دارد.

به گفته تحلیلگران، در اردن، لبنان و مصر، عدم اطمینان در مورد روند جنگ، اعتماد مصرف ‌کننده و کسب‌ و کار را از بین برده و سرمایه گذاری را کاهش داده است.

مصر، پرجمعیت ‌ترین کشور جهان عرب، هنوز از افزایش هزینه واردات اقلام ضروری مانند گندم و سوخت، کاهش درآمد گردشگری و کاهش سرمایه ‌گذاری خارجی ناشی از همه‌ گیری ویروس کرونا و جنگ در اوکراین بهبود نیافته است.

کاهش عبور کشتی ها از کانال سوئز نیز آخرین ضربه به اقتصاد این کشور است. ترافیک عبوری از دسامبر ۲۰۲۳ تا ماه جاری میلادی ۳۰ درصد کاهش یافته و درآمدهای مربوطه نیز در مقایسه با سطوح سال ۲۰۲۳، ۴۰ درصد کمتر شده است.

کاهش گردشگری نیز برای این سه اقتصاد نگران کننده است. بر اساس گزارش "صندوق بین المللی پول"، در سال ۲۰۱۹ گردشگری در مصر، لبنان و اردن، ۳۵ تا ۵۰ درصد از مجموع صادرات کالاها و خدمات آنها را به خود اختصاص داده بود.

اکنون رزرو خطوط هوایی در اردن ۱۸ درصد و در لبنان ۲۵ درصد کاهش یافته است. سفر به مصر نیز در ماه های اکتبر، نوامبر و دسامبر سیر نزولی داشته است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha