تکریم قهرمانان، راهبرد دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته اقداماتی در زمینه تکریم ورزشکاران انجام داده است که می‌تواند به الگو و راهبرد کلان برای جامعه ورزش تبدیل شود.

به گزارش عصر شنبه ایرنا، سیدابراهیم رییسی، رییس جمهوری ۲۶ خردادماه ۱۴۰۰ در قامت نامزد انتخاباتی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در نشستی با ورزشکاران و قهرمانان گفته بود: ورزش مساله مهم و نماد پیشرفت کشور است و در ارزیابی‌های جهانی پیشرفته بودن ورزش یک کشور از جلوه‌های توسعه آن کشور محسوب می‌شود و سرمایه‌گذاری در ورزش هزینه نیست بلکه خریدن آینده و توجه به نیروی انسانی محوری‌ترین نقطه در ورزش است و باید همواره نه در سخن بلکه در عمل به آن توجه شود.

وعده توجه ویژه به ورزش و دغدغه‌های ورزشکاران در حالی بود که شمار زیادی از قهرمانان جهان و المپیک ایران از خلف وعده‌ها در خصوص پرداخت پاداش گلایه داشتند و حتی پرداخت پاداش به آنان پس از چند سال نه تنها کمکی به رفع مشکلات نکرد بلکه ارزش ریالی پاداش نیز به خاطر شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه بسیار کاهش پیدا می‌کرد.

اما این رویه در دولت سیزدهم در نخستین ماه‌های شروع به کار کابینه رئیسی تغییر کرد و سنت تاخیر در پرداخت پاداش‌ها در این دولت جای خود را به تکریم قهرمانان داد.

تسریع در پرداخت پاداش مدال‌آوران المپیکی و پارالمپیکی

این تکریم یکی از رسالت‌های دولت در راستای توصیه‌های رهبر انقلاب در راستای رسیدگی به مشکلات ورزشکاران بود. معظم‌له ۲۷ شهریورماه سال ۱۴۰۰ و چند روز پس از پایان بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو در جمع مدال‌آوران المپیکی و پارالمپیکی توصیه‌هایی به مسئولان ورزش کشور داشتند که «رسیدگی جدی به مسائل و مشکلات کاری و معیشتی قهرمانان» و «ارتقاء عدالت ورزشی» از مهمترین این توصیه‌ها بود.

در راستای این توصیه، دولت سیزدهم نهایت تلاش خود را برای پرداخت پاداش مدال‌آوران این ۲ آوردگاه بزرگ به کار گرفت و توانست یک رکورد بی‌نظیر در این زمینه خلق کند. در آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ و همزان با بعثت پیامبر اکرم (ص) مسابقات کشتی پهلوانی برگزار و رئیس جمهوری پس از سال‌ها برای اهدای بازوبند پهلوانی به سالن ۱۲ هزار نفری ورزشگاه آزادی رفت و ضمن بستن بازوبند پهلوانی بر بازوی جابر صادق‌زاده در جمع مدال‌آوران حضور پیدا کرد.

رئیس جمهوری همچنین در این مراسم پاداش مدال‌آوران المپیکی و پارالمپیکی را پرداخت کرد که در نوع خود بی‌نظیر بود. این پاداش‌ها تنها ۳۵ روز بعد از توصیه رهبر انقلاب در خصوص رسیدگی به مسائل معیشتی و اقتصادی ورزشکاران انجام شد که در نوع خود بی‌سابقه بود و مورد تمجید قهرمانان قرار گرفت.

تکریم قهرمانان، راهبرد دولت سیزدهم

پرداخت پاداش به مسافران جام جهانی

در سال ۱۴۰۰ تیم ملی ایران برای ششمین دوره راهی بزرگترین آوردگاه فوتبال جهان شد. دولت سیزدهم برای تقویت ورزش و حمایت از تیم ملی فوتبال ایران برنامه‌های گسترده‌ای در راستای تسریع صعود ملی‌پوشان به جام جهانی قطر را در دستور کار قرار داد. ایران در بهمن سال ۱۴۰۰ با برتری برابر عراق مسافر جام جهانی شد تا ششمین صعود خود را به این آوردگاه بزرگ جشن بگیرد.

پیش از آغاز این دیدار علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت پنجم بهمن‌ ۱۴۰۰ اعلام کرد: با ‌تأکید سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری برای حمایت از تیم ملی فوتبال، و به منظور آسودگی خاطر بازیکنان تیم ملی فوتبال، پاداش اعضای تیم ملی ایران پرداخت می‌شود. در این راستا محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری به سازمان برنامه و بودجه دستور داد تا پیش از برگزاری بازی تیم ملی ایران با عراق، پاداش‌های معوق بازیکنان تیم ملی تسویه و هزینه‌های جشن صعود مقتدرانه به جام جهانی تامین شود.

همچنین بعد از صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی جوایز چشمگیری از سوی دولت برای ملی‌پوشان در نظر گرفته شد. رئیس جمهوری پیش از اعزام تیم ملی به قطر، با یوزهای ایرانی دیدار کرد و دقایقی با آنان گفت‌وگوی صمیمانه داشت.

بازی‌ چشم‌نواز شاگردان کارلوس کی‌روش از چشم رئیس دولت سیزدهم پنهان نماند. بعد از برد تیم ملی برابر ولز، رئیسی در پایامی خطاب به ملی‌پوشان گفت: بچه‌های پر تلاش و با غیرت تیم ملی فوتبال ایران، از اینکه با همه وجود جنگیدید و شیرینی پیروزی را به کام مردم کشورمان نشاندید، صمیمانه از شما و سرمربی و سایر دست‌اندرکاران تیم ملی تشکر می‌کنم. دعای خیر یک ملت در ادامه این راه نیز بدرقه راهتان است.

تکریم قهرمانان، راهبرد دولت سیزدهم

پرداخت پاداش نقدی به قهرمانان

تکریم ورزشکاران و قهرمانان ملی و جهانی ایران تنها به آبان ۱۴۰۰ ختم نشد بلکه دولت سیزدهم پیش از اعزام کاروان ورزشی ایران به بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی هانگژو در مراسمی پاداش مدال‌آوران رشته‌های مختلف را پرداخت کرد. این مراسم ۲۰ شهریور در سالن اجلاس سران با حضور رئیسی جمهوری و وزیر ورزش و جوانان برگزار شد.

کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان در این مراسم گفت: اکنون پس از ۲ سال خدمت صادقانه دولت سیزدهم که بحمدالله مورد عنایت و تأیید مقام معظم رهبری هم قرار گرفته، بر همگان آشکار شده که آیت‌الله رئیسی، دارای نگاهی ویژه و متفاوت به امر ورزش بوده و ضمن تأیید نقش ورزش به عنوان عامل سلامت و نشاط اجتماعی، بارها بر ضرورت عدالت محوری در این حوزه و رفع مشکلات قهرمانان و مدال آوران تأکید کرده است. حضور ارزشمند رئیس جمهوری در این نشست صمیمانه، مهر تأییدی است بر درایت رئیس جمهوری که دوست‌دار ورزش و قدردان قهرمانان بوده و وفای به عهد را سرلوحه اعمال خویش و دولتش قرار داده است.

روح الله رستمی دارنده مدال طلای پارالمپیک در این دیدار با اشاره به تکریم ورزشکاران از سوی دولت سیزدهم گفت: این چندمین بار است که رئیس دولت سیزدهم در جمع جامعه ورزش شخصا حضور پیدا می‌کند، کنار ما می‌نشند و سخن ما را می‌شنود. از این بابت از شما سپاسگزاریم. این که ما بی‌واسطه بتوانیم حرف‌ها، خواسته و مطالبات‌مان را با رئیس جمهوری در میان بگذاریم، مایه امیدواری و قوت قلب ماست.

تکریم قهرمانان، راهبرد دولت سیزدهم

طرح شهرک مدال

رهبر انقلاب اول آذرماه سال جاری در دیدار با مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی هانگژو با اشاره به توجه همه‌جانبه به ورزشکاران فرمودند: نمی‌شود که از ورزشکاران، برای افتخار آفرینی در مسابقات جهانی توقع داشت اما با نیازهای آنان رفتار مناسبی نداشت بنابراین مسئولان به گونه‌ای عمل کنند که ورزشکاران در سطح قابل قبولی درباره زندگی خود اطمینان خاطر داشته باشند که مهم‌ترین آنها مسکن و اشتغال است.

توصیه مقام معظم رهبری به توجه ویژه به قهرمانان ملی و جهان، موجب شد تا وزارت ورزش و جوانان طرح شهرک مدال را در دستور کار قرار دهد و طبق این طرح تا چهار سال آینده یک هزار واحد برای قهرمانان ساخته و به قهرمانان ملی و چهانی تحویل خواهد شد. به گفته هاشمی طرح ساخت «شهرک مدال» به رئیس‌جمهوری ارائه شده و به تصویب هم رسیده است.

براساس طرح وزارت ورزش، زمین این شهرک توسط وزارتخانه تامین، وزارت مسکن و شهرسازی کار ساخت‌وسازش را انجام خواهد داد و شهرداری تهران هم امور مربوط به مجوزهای لازم را انجام می‌دهد.

وزیر ورزش و جوانان یکم بهمن‌ در پاسخ به سوال ایرنا درباره دغدغه مسکن قهرمانان، تصریح کرد: مسکن یک موضوع اساسی است که همواره دغدغه قهرمانان بوده است و مقام معظم رهبری و رئیس جمهور نیز بر حل این مشکل تاکید دارند. به فراخور وظیفه‌ای که داریم پیشنهاد ساخت شهرک مدال را مطرح کردیم. طرح این شهرک با همکاری وزارت راه و شهرسازی آماده شد و رئیس‌جمهوری هم موافقت کلی‌ خود را اعلام کرد.

تکریم قهرمانان، راهبرد دولت سیزدهم

جشن سده افتخار ورزش ایران

یکی از کارهای ماندگار وزارت ورزش دولت سیزدهم برگزاری جشن سده المپیک بود. این جشن با همکاری کمیته ملی المپیک در سالن اجلاس سران برگزار و از تمام مدال‌آوران ادوار المپیک تجلیل شد. در این مراسم وزارت ورزش و کمیته بدون توجه به برخی از اظهارنظرهای شخصی و رفتار فردی برخی قهرمانان از آنان برای حضور در این مراسم دعوت و حتی از تصویر تمام مدال آوران ایران را در المپیک در پوستر رسمی این مراسم چاپ کرد.

نگاه یکسان به تمام قهرمانان و مدال‌آوران المپیک از سوی کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش شور و نشاط اجتماعی خاصی را در سالن اجلاس سران ایجاد کرده بود. در این مراسم همچنین از صدای ماندگار جهان پهلوان غلامرضا تختی رونمایی شد. تختی در این فایل صوتی گفت: من به مردم ایران تعظیم می‌کنم.

تکریم قهرمانان، راهبرد دولت سیزدهم

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha