توجه به اثربخشی و آموزش برای مقابله با تغییرات اقلیمی و حفاظت خاک

تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، بر توجه به اثربخشی اقدامات، شبکه‌سازی و آموزش در اجرای برنامه‌های مرتبط با خاک در کشور تاکید کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با مشارکت هم به سمت خاک، آب، اکوسیستم و یک حوزه آبخیز سالم پیش رویم.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «حمید نوری» در مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران همایش بزرگداشت روز جهانی خاک، بر ارتقای اثربخشی در انجام فعالیت‌های مربوط به حفاظت خاک از سوی دستگاه‌های مختلف در کشور افزود: همه بخش‌های کشور در تخریب‌، فرسایش، آلودگی خاک، سوء مدیریت و آنچه که باعث از دست رفتن کمیت‌ و کیفیت خاک می‌شود، سهیم هستند، بنابراین باید به میزان اثربخشی فعالیت‌ها در مقابله با تغییرات اقلیمی توجه شود و برای توانمندسازی در رفع مشکلات این حوزه، شبکه‌سازی و آموزش مد نظر قرار گیرد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: تلاش‌های فراوانی از سوی دستگاه‌های مختلف در حوزه آب و خاک انجام می‌شود، اما نتیجه کار چندان اثربخش نیست.

وی با اشاره به موضوع گرمایش جهانی و تغییر اقلیم در کشور گفت: در این خصوص تخریب، توسعه، حفاظت و مراقبت‌ها نسبت به توسعه را می‌بینیم، حال باید ببینیم میزان اثربخشی اقدامات تا چه میزان است.

نوری ادامه داد: نکته کلیدی اینجاست که در منطقه خاورمیانه و بخصوص ایران که در آن چشم‌انداز تغییر اقلیم مطرح است، اگر یک اقدام منفی صورت گیرد، شاید حدود ۴ تا ۵ برابر بیش از سایر مناطق که تنش‌های محیطی کمتری دارند، اثربخشی متفاوتی داشته باشد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بر اجرای شفاف‌تر و قوی‌تر برنامه‌ها و اقدامات در کشور از جمله مساله خاک تاکید کرد و گفت: اقدامات امیدبخش و اثربخش در زمینه خاک با تلاش سازمان‌های مختلف کشور از جمله محیط زیست، سازمان منطقه‌ای آبخیزداری کشور و... در کنار معاونت آب و خاک اتفاق می‌افتد، این اقدامات و راهکارهای مقابله با آن باید به آگاهی مردم برسد.

نوری، به برنامه GSP و نگاه انجمن جهانی خاک بر شبکه‌سازی در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ اشاره کرد و گفت: موثر بودن برنامه‌ها در بحث مقابله با مخاطرات محیطی چه در آموزش و توانمندسازی و چه در سایر بخش‌ها زمانی می‌تواند به بالاترین حد خود برسد که ظرفیت‌ها به هم وصل شده و شبکه‌ای رخ دهد.

به گفته وی، به دلیل پیچیدگی و ابعاد مختلف مخاطرات محیطی از جمله موضوع خاک، دستگاه‌ها به تنهایی توان مقابله با آن را ندارند، زیرا رفع این مخاطرات، راه‌حل‌های پیچیده‌ای دارد که نیاز به شبکه‌سازی است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: شبکه‌سازی ملی در حوزه خاک یکی از برنامه‌های خوبی است که در سال آینده می‌توان دنبال کرد و در این راستا سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به این نکته توجه جدی خواهد داشت.

وی بر بحث آموزش در موضوع حفاظت از خاک تاکید کرد و گفت: همه ما از کشاورز، ساکنان حوزه آبخیز و مردم نیازمند آموزش در سطوح مختلف هستیم. ایجاد نیاز به آموزش برای حفاظت از خاک در مردم، لازمه ورود به آموزش است، با دانستن ضعف‌ها و آسیب‌شناسی در حوزه خاک و با آموزش درست می‌توان در راستای برنامه‌های بین‌المللی و کشوری گام برداشت.

نوری افزود: اگر موضوع اثربخشی، شبکه‌سازی و آموزش در برنامه‌های آتی به طور جدی لحاظ شود، می‌توانیم با مشارکت هم به سمت خاک، آب، اکوسیستم و یک حوزه آبخیز سالم برای مردم خوب کشور پیش رویم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha