۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۰۳
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85360478
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرش دوروی ترکمن خراسان‌شمالی برای ثبت جهانی پیشنهاد شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: فرش دو روی ترکمن استان برای ثبت در فهرست میراث ناملموس جهانی یونسکو به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشنهاد شد.

علی مستوفیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: پیش از این اقدامات لازم همچون مستندسازی و استفاده از ظرفیت‌ نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی برای این هنر دست بانوان ترکمن انجام و آمادگی خراسان شمالی برای ثبت جهانی آن اعلام شده بود.

وی افزود: همچنین مذاکراتی با استاندار خراسان شمالی، نمایندگان مردم استان در مجلسی شورای اسلامی برای ثبت جهانی این شاهکار هنری در جهان انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شهرستان مرزی رازوجرگلان خاستگاه فرش دوروی ترکمن در کشور است و این فرش منحصر به‌ فرد هوادارانی از کشورهای مختلف جهان دارد.

مستوفیان با بیان اینکه آثار ثبت شده در فهرست یونسکو از شاخص‌های اصلی انتخاب مقاصد سفر گردشگران است، گفت: خراسان شمالی نیز با ثبت کاروان‌سرای «رباط قلی» به‌عنوان یک اثر غیرمنقول در فهرست جهانی یونسکو می‌تواند به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب شود.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی به لحاظ تنوع قومیت ها و فرهنگ ها، ظرفیت های بسیار بالا در تولید فرش دستباف دارد و شاهد تنوع در این زمینه از جمله فرش کردی، ترکی و ترکمن هستیم و فرش ابریشم دو رو که در منطقه راز و جرگلان این استان تولید می شود هم ظرفیت بسیار بالایی برای این منطقه محسوب می شود.

امروزه پنج هزار بافنده فرش ترکمن در خراسان شمالی و اغلب در منطقه جرگلان فعالیت دارند؛ پنج هزار نفری که بیشتر آن ها را زنان و دختران تشکیل می دهند و ۵۰۰ نفر از این بافندگان به بافت قالیچه دورو مشغولند و سالانه تا ۳ هزار متر قالیچه نیز تولید می کنند.

خراسان شمالی دارای ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که بیشتر این مساحت در شهرستان راز و جرگلان واقع است.

شهرستان مرزی ۷۰ هزار نفری راز و جرگلان که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال بجنورد واقع است، سه بخش و ۶ دهستان دارد و ۷۵ درصد جمعیت این منطقه روستایی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha