مجالی برای تحقق وعده‌ها؛ شهرک‌های صنعتی شیروان آماده ورود سرمایه‌گذاران

بجنورد- ایرنا-- شهرک صنعتی شیروان با بیش از ۳۵۰ هکتار مساحت بزرگترین شهرک خراسان شمالی است که سال‌ها بدلیل نبود امکانات در بلاتکلیفی به سر می برد و اینک زیرساخت های لازم به همت مسوولان دولت در استان فراهم و آماده ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد واقع است و شهرستانی که با کارخانه قند و الیاف مشهود است؛ ولی همچنان قند این شهرستان کام مردم را شیرین می کند و الیاف آن هم به نوستالژی جوانان دهه ۶۰ تبدیل شده است.

شهرستانی که در گذشته از صنعتی ترین شهرستان های خراسان محسوب می شد؛ رفته رفته کشاورزی و دامداری از صنعت آن پیشی گرفت و حال که خشکسالی شرایط دامداران را سخت کرده است بار دیگر صنعت جایگاه خود را پیدا کرده و زیرساخت های لازم برای درخشش صنعت در دستور کار قرار دارد.

زیرساخت و امکانات اولیه شهرک ها از جاذبه های ابتدایی برای سرمایه گذاران محسوب می شود و نبود زیرساخت های انرژی از مهمترین دلایلی است که سرمایه گذار به این منطقه جذب نمی شوند و شهرک صنعتی شیروان که حدود ۲۰ سال پیش ساخته شد و فراهم کردن توسعه زیرساخت های اولیه در این مدت مورد غفلت واقع شده بود اینک توانسته با همت مسوولان مشکلات زیرساختی را برطرف کند.

یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دولت سیزدهم برای تکمیل زیر ساخت‌های شهرک‌های صنعتی این شهرستان در راستای جذب سرمایه‌گذار هزینه شد و ۲ شهرک صنعتی شیروان که از راه دسترسی مناسب، آسفالت، پست های برق، تصفیه خانه فاضلاب، ایستگاه آتش نشانی، روشنایی و سایر موارد بی بهره بود، خوشبختانه در ۲ سال اخیر تمامی این مشکلات را برطرف کرد.

۱۴۰ میلیارد ریال طرح عمرانی و خدماتی از محل اعتبارات شرکت شهرک‌های صنعتی، برق منطقه‌ای و استانی در این شهرک در حال اجرا است و ساخت سردر شهرک صنعتی، راه اندازی تصفیه خانه، ایجاد پست برق، ایجاد بنای ۱۰ واحد کارگاهی، آسفالت جاده منتهی به شهرک، روشنایی معابر و زیباسازی شهرک از جمله طرح های در حال اجرا است.

شهرک صنعتی شیروان با بیش از ۳۵۰ هکتار مساحت دارای ۶۷ واحد صنعتی مستقر با اشتغالزایی ۹۳۰ نفر فعال، ۲۴ واحد غیرفعال و راکد و ۶ واحد نیمه فعال است

مجالی برای تحقق وعده‌ها؛ شهرک‌های صنعتی شیروان آماده ورود سرمایه‌گذاران

تخصیص یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌ها

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شیروان در این خصوص گفت: یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دولت سیزدهم برای تکمیل زیر ساخت‌های شهرک‌های صنعتی این شهرستان در راستای جذب سرمایه‌گذار هزینه شد.

عبدالله گلی افزود: ۲ شهرک صنعتی در شهرستان شیروان ایجاد شده است اما از راه دسترسی مناسب، آسفالت، پست های برق، تصفیه خانه فاضلاب، ایستگاه آتش نشانی، روشنایی و سایر موارد بی بهره بود که خوشبختانه در ۲ سال اخیر در این راستا توجه ویژه‌ای شد و تلاش کنیم تا حدودی این مشکلات برطرف شود.

وی تصریح کرد: نبود این زیر ساخت‌ها باعث آسیب هایی برای جذب سرمایه‌گذار در این شهرک ها و همچنین مانع توسعه واحدهای تولیدی شده بود که اینک فضا برای رونق فراهم شده است چرا که معتقدیم کارآفرینان نباید برای ایجاد واحد تولیدی به دنبال زمین و ساخت و ساز باشند و تنها دغدغه آنها سرمایه‌ گذاری در مسیر تولید و ایجاد اشتغال باشد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شیروان خاطرنشان کرد: در این راستا ۱۰ سوله در شهرک های صنعتی این شهرستان ساخته شده است که برای ایجاد واحد تولیدی در اختیار کارآفرینان و سرمایه‌گذاران دانش بنبان گذاشته می شود تا فرصت شغلی برای بخش دانش آموختگان دانشگاهی شهرستان فراهم کنند.

وی گفت: شرکت های دانش بنیان توانایی ایجاد اشتغال در بخش های مختلف را دارند که باید با در اختیار گذاشتن امکانات از جمله سوله فرصت سرمایه‌گذاری برای آنان فراهم کنیم.

گلی یادآور شد: خشکسالی و کاهش بارندگی کشاورزی منطقه را تحت تاثیر قرار داده است و با رونق صنعت در بخش های مختلف باید اشتغال پایدار ایجاد کرد که شهرک های صنعتی ظرفیت بسیار مهمی در این زمینه دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر تکمیل زیرساخت های شهرک های صنعتی تسهیل و احیای واحدهای راکد نیز در دستور کار قرار دارد و در این خصوص ۶ واحد تولیدی راکد با همت دستگاه های ذیربط به چرخه تولید بازگشت و شیروان در این زمینهرتبه نخست در استان را به خود اختصاص داد.

به گزارش ایرنا، ۹۰ واحد تولیدی در بخش های مختلف در شهرستان شیروان وجود دارد که یکهزار و ۴۰۰ نفر در این صنایع مشغول به کار هستند.

مجالی برای تحقق وعده‌ها؛ شهرک‌های صنعتی شیروان آماده ورود سرمایه‌گذاران

یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان طرح در حال اجرا

فرماندار شیروان نیز در این خصوص اظهار کرد: ۱۴۰ میلیارد ریال طرح عمرانی و خدماتی از محل اعتبارات شرکت شهرک‌های صنعتی، برق منطقه‌ای و استانی در این شهرک در حال اجرا است.

دولت اسماعیل زاده افزود: ساخت سردر شهرک صنعتی، راه اندازی تصفیه خانه، ایجاد پست برق، ایجاد بنای ۱۰ واحد کارگاهی، آسفالت جاده منتهی به شهرک، روشنایی معابر و زیباسازی شهرک از جمله طرح های در حال اجرا است.

وی عنوان کرد: عملیات اجرای این طرح ها از نیمه نخست سال گذشته آغاز و تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و در این مدت ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای آسفالت جاده ورودی به شهرک صنعتی و ۶۶۰ میلیارد ریال برای راه اندازی پست ۲۲ کیلوواتی در این شهرک هزینه شد.

فرماندار شیروان بیان کرد: رویکرد دولت، ایجاد بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری و رونق تولید است و در این زمینه تلاش شده است تا با تامین زیرساخت ها در شهرک ها، زمینه راه اندازی و فعالیت واحدهای صنعتی فراهم شود.

وی، اصلاح شبکه روشنایی معابر و ایجاد تصفیه خانه فاضلاب را از دیگر اقدامات انجام شده در شهرک صنعتی شیروان عنوان و خاطرنشان کرد: تامین زیرساخت ها یکی از جاذبه های اصلی برای جذب سرمایه گذار است.

خراسان شمالی در میان استان های کشور کمترین واحد تولیدی را دارد و تنها ۳۵۴ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در این استان فعالیت می کند، در حالی که وجود مرزهای امن با کشور همسایه، نیروی کار مناسب و جوان و معادن غنی بیانگر سرمایه های خفته در این خطه است که تنها نیاز به باروری دارد.

کارشناسان بر این باورند که توسعه این استان در گرو استفاده از ظرفیت های اقتصادی همچون رونق صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و دامپروری است و شهرک های صنعتی زمینه این رونق را فراهم خواهند کرد تا صنایع پایین دستی و تبدیلی در این استان جایگاه واقعی خود را پیدا کنند.

شهرک های صنعتی به واسطه تسهیلات سرمایه گذاری، ارائه زمین و ایجاد زیرساخت، مکانی مناسبی برای سرمایه گذاری و رونق صنایع پایین دستی محسوب می شود و این مطلب گواه این است که رسیدن به شکوفایی اقتصادی و استفاده از ظرفیت های توسعه ای را باید در شهرک های صنعتی جستجو کرد به هر میزان که این زیرساخت ها تکمیل باشند امیدواری برای جذب سرمایه گذار نیز بیشتر می شود.

گرچه بر اساس نظر دست اندرکاران این حوزه فراهم نبودن زیرساخت ها از جمله تامین آب، برق و گاز، راه دستری و مخابرات و کمبود زمین از جمله مهمترین مشکلات و دغدغه های تولیدکنندگان و صاحبان صنایع مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی محسوب می شد ولی جرقه رونق و تکمیل زیرساخت های این نواحی صنعتی در سفر دوم تیرماه ۱۴۰۱ هیات دولت به خراسان شمالی زده شد و در این سفر تصمیمات مهمی برای برطرف کردن مشکلات شهرک های صنعتی گرفته شد.

برطرف کردن مشکلات زیرساختی شهرک های صنعتی خراسان شمالی در کنار احیای واحدهای تولیدی از کارکردهای مهمی است که توسط مسوولان دولت سیزدهم در خراسان شمالی انجام شده است.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد که کارخانه قند و الیاف شیروان از بزرگترین واحدهای صنعتی در خراسان بزرگ بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha