تغییرات مجلس در بودجه قابل دفاع نیست؛ نمی‌توان از دولت انتظار پاسخگویی داشت

تهران- ایرنا- یک پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه یکی از مشکلات بودجه ریزی در کشور، تغییرات نمایندگان در لوایح بودجه است، گفت: وقتی لایحه بودجه در مجلس دچار تغییر شود، اهداف محقق نخواهد شد و دیگر نمی‌توان از دولت انتظار پاسخگویی داشت.

احمد قدسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به تغییرات مجلس در لایحه بودجه،۱۴۰۳، اظهار داشت: این مشکل سال‌هاست در اقتصاد ایران وجود دارد که لوایح بودجه توسط نمایندگان مجلس دستخوش تغییرات می‌شود.

وی افزود: دولتی که سرکار است و به عنوان مجری می‌خواهد طرح‌ها و برنامه‌های خودش را در کشور اجرا کند، باید حتماً امکان اولویت‌بندی پروژه‌ها و مدیریت پولی که به عنوان بودجه در اختیار دارد، را داشته باشد.

این پژوهشگر اقتصادی تصریح کرد: اگر این امکان در اختیار دولت‌ها نباشد، عملاً نمی‌توان از دولت‌ها توقع پاسخگویی لازم را داشت و باید تناسبی بین اختیارات و پاسخگویی دولت وجود داشته باشد.

با تغییرات مجلس در بودجه، اهداف محقق نخواهد شد

قدسی تاکید کرد: دولت بودجه را تنظیم می‌کند و تحویل می‌دهد که نمایندگان باید رای مثبت یا منفی بدهد، اما اینکه لایحه بودجه در مجلس دچار تغییرات اساسی شود و تمام اعداد و ارقام آن تغییر می‌کند، باعث خواهد شد که دولت نتواند طرح‌ها و اهداف را اجرایی کند و با این روند منابع کشور به هدر می‌رود.

وی توضیح داد: امروز پروژه‌های بسیاری زیادی در کشور داریم که عملیات اجرایی آن سال‌هاست شروع شده و هنوز به پایان نرسیده است، زیرا منابع صرف پروژه‌های اولویت‌دار نشده است.

این کارشناس اقتصادی با طرح این سوال که چرا مجلس لوایح بودجه را تغییر می‌دهد؟ بیان کرد: نمایندگان مجلس از شهرها و مناطقی رای آورده‌اند و دوباره می‌خواهند مجدداً رای بگیرند، برای همین می‌خواهند عملکرد حوزه انتخابیه خودشان را مثبت جلوه دهند، اما نباید نگاه محلی به بودجه داشته باشند.

مجلس نباید شالکه لایحه بودجه را به هم بریزد

قدسی با بیان اینکه منابع بودجه‌ای کشور محدود است، اظهار داشت: دولت باید منابع را صرف اجرای طرح‌های اولویت‌های کند و برنامه خوبی داشته باشد که بعداً می‌تواند از عملکرد خودش دفاع کند و اگر هم توجیه نداشته باشند، باز هم باید پاسخگو باشد.

وی افزود: وقتی بودجه در مجلس دچار تغییر می‌شود و مشخص نیست هدف بودجه چیست، مانند اتفاقی که الان شاهد هستیم و این اتفاق قابل دفاعی نیست، از سوی دیگر نمی‌توان از دولت انتظار پاسخگویی داشت. این مشکل در نظام فعلی بودجه‌ریزی کشور وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: این بزرگ‌ترین آسیبی است که الان بودجه‌ریزی ما با آن مواجه است که باید برای حل آن اقدامی انجام شود و نباید مجلس در جزییات بودجه دست ببرد و آن را تغییر دهد؛ در واقع این اقدام شیرازه بودجه و نخ تسبیحی که دولت برای آن مهره در نظر گرفته است، را از بین می‌برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha