قطعنامه پارلمان اروپا درباره آسیای میانه با طعم دخالت

تهران - ایرنا - پارلمان اروپا با اکثریت آرا قطعنامه‌ای در باره آسیای مرکزی تصویب کرد که در آن با ادعای حمایت از اصلاحات و تقویت روابط، کشورهای این منطقه به نقض حقوق بشر متهم شده و از آنها می‌خواهد به تعهدات بین‌المللی در زمینه حقوق بشر پایبند باشند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، از ۶۲۹ نماینده شرکت کننده در این رای‌گیری ۵۴۳ نماینده به این سند رای موافق، ۴۲ نماینده رای مخالف و ۴۴ نماینده رای ممتنع دادند. در متن سند با عنوان «گزارش ارزیابی راهبرد اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی» ادعای نقض گسترده حقوق بشر در کشورهای منطقه بیان شده است.

به گزارش آسیاپلاس تاجیکستان در این بیانیه آمده است: آسیای مرکزی یک منطقه استراتژیک مهم برای اتحادیه اروپا است. هدف این گزارش بررسی احتمالات و مشکلات همکاری نزدیکتر اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی در چارچوب تحولات ژئوپلیتیک جهانی و منطقه ای است.

در ادامه بیانیه آمده است: پارلمان اروپا نگران عدم پاسخگویی در مورد نقض جدی حقوق بشر در مقیاس وسیع است، از جمله، اقدامات شدید مقامات برای متوقف کردن تظاهرات و شورش‌های عمومی در جریان حوادث «ژانویه خونین» (۲۰۲۲) در قزاقستان و همچنین در جمهوری تاجیکستان و «قاراقالپکستان» ازبکستان عنوان شده است.

پارلمان اروپا از مقامات این کشورها خواسته است تا تحقیقات مستقل و جامعی در مورد شکایات مربوط به شکنجه و سایر موارد نقض حقوق بشر انجام دهند.

این سند همچنین نسبت به افزایش تعداد دستگیری روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان، وب‌سایت ها و همچنین تهدید به تعطیلی رسانه‌های مستقل ابراز نگرانی و تعدادی از اقدامات اخیر دولت‌ها برای بستن رسانه های مستقل و مسدود کردن دسترسی به آنها را محکوم می‌کند.

در این بیانیه از مقامات کشورهای آسیای میانه خواسته شده است تا «آزادی بیان را بهبود بخشند و به ارعاب و آزار و اذیت کارکنان رسانه‌ها، مدافعان حقوق بشر، وکلای مستقل و جامعه مدنی و همچنین سرکوب پایان دهند.»

قطعنامه یک تصمیم یا بیانیه رسمی است که توسط یک کشور، سازمان بین‌المللی یا منطقه‌ای گرفته می‌شود، به این معنی که اعضای آن با انجام اقدامات خاصی موافقت می‌کنند. هدف از تصویب آن ترکیب تلاش ها برای حل یک مشکل خاص است. و زمانی که قطعنامه تصویب شد، زمان اقدام فرا رسیده است.

همچنین با در نظر گرفتن همه پیشنهادات برای منطقه و از زمان تصویب استراتژی اتحادیه اروپا برای آسیای مرکزی در سال ۲۰۱۹، این منطقه تحت تأثیر عوامل خارجی مهم قرار گرفته است، پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا می‌خواهد همکاری خود را با آسیا تقویت کند. با در نظر گرفتن اهمیت ژئواستراتژیکی منطقه، مرکزی برای فعال سازی و ارتقای مشارکت استراتژیک با این کشورها از طریق گسترش همکاری ها در سطح سیاسی و اقتصادی است.

پارلمان اروپا با تاکید بر اهمیت همکاری «ترانس آتلانتیک» در آسیای مرکزی، از اتحادیه اروپا می‌خواهد که ابتکار عمل را در توسعه یک استراتژی مشترک برای منطقه با ایالات متحده اتخاذ کند، که باید شامل همکاری در زمینه‌های ترویج دموکراسی، سرمایه‌گذاری، تجارت و اقتصاد و امنیت منطقه ای باشد.

به گزارش ایرنا در دهمین نشست سالانه کمیته همکاری اتحادیه اروپا و تاجیکستان در بروکسل در آذر ماه امسال نیز این اتحادیه بار دیگر با ادعای حمایت از اصلاحات، نیاز به بهبود برنامه حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در این جمهوری آسیای میانه را برجسته کرد.

اتحادیه اروپا در این نشست حمایت مداوم از تاجیکستان را در روند اصلاحات خود تأیید و در عین حال بر ضرورت بهبود برنامه حقوق بشر و آزادی های اساسی این کشور تاکید کرد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha