۲۹ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۱۸
کد خبرنگار: 3112
کد خبر: 85358877
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اهدای عضو نوزاد دهدشتی جان بیمار نیازمند را نجات داد

یاسوج-ایرنا- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: یکی از اعضای بدن "رادوین شکرایی" کودک ۹ماهه دهدشتی با رضایت خانواده وی، برای پیوند به بیماران نیازمند پس از برداشته شدن به بیمارستان فوق تخصصی بوعلی شیراز منتقل شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، "محمود شهامت" با اشاره به دهمین اهدای عضو استان در سال جاری اظهار کرد: مرگ این نوزاد توسط تیم پزشکی بیمارستان امام خمینی(ره) شهر دهدشت تایید شد که پس از رضایت خانواده توسط تیم اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی شیراز کبد آن برداشته شد.

شهامت یادآور شد: با تشنج نوزاد در روز شنبه ۲۳دی ماه، وی به بیمارستان امام خمینی(ره )دهدشت منتقل شد که برای ادامه درمان در بخش ICU آن مرکز درمانی بستری شد.

وی تاکید کرد: اهدای عضو عزیزان و پاره‌های تن پدران و مادران داغ دیده قطعا کار آسانی نیست امااین کار نیک تسلی خاطر و آرامشی برای اعضای خانواده متوفی است چرا با حیات اعضای بدنش در کالبد شخص دیگر به نوعی همچنان زنده است.

به گزارش ایرنا، هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده‌اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهند، می‌تواند جان حداقل هشت نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای نسوج (بافت‌ های سلولی تشکیل دهنده بدن) ۵۳ نفر را از معلولیت برهاند.

طبق آمارها هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود، هر ۲ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد.

ارگان هایی شامل کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

قانون پیوند اعضاء فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha