آشنایی با «تفنگداران‌جنوب»  نامزد دریافت جایزه حافظه ملی جشنواره عمار

شیراز – ایرنا – مستند سینمایی تفنگداران جنوب، اثر کارگردان و هنرمندان استان فارس، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم در بخش حافظه ملی جشنواره عمار شد، اما این فیلم مستند قرار است روایتگر کدام بخش از حافظه تاریخی پرافتخار ملت ایران باشد؟

به گزارش خبرنگار ایرنا، چهاردهمین جشنواره سینمایی عمار در بخش رقابت اصلی امسال پذیرایی آثار داستانی، مستند، پویانمایی، نماهنگ، تولیدات تلویزیونی، تولیدات فضای مجازی، لوح نگار، فیلم‌ِما و فیلم‌نامه با موضوعات «نظم جدید جهانی»، «رویای ایرانی»، «نقد درون گفتمانی» «حافظه ملی»، «جنگ اقتصادی»، «جنگ نرم»، «ملت قهرمان»، «نهضت جهانی مستضعفین» و «آرمان روح‌الله» بود.

مستند سینمایی هنرمندان فارس با عنوان "تفنگداران جنوب" نامزد دریافت بهترین مستند در بخش حافظه ملی شد؛ مستند سینمایی که پیش از این نیز به هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت راه یافته بود.

"تفنگداران جنوب" راوی کدام بخش تاریخ ایرانند؟

این مستند سینمایی روایتی تاریخی از استکبارستیزی فارسی‌ها در بحبوحه جنگ جهانی اول است که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی "علی بلندنظر" ساخته شده است.

این مستند سینمایی به جهت گیری دلیرمردان جنوب ایران از جمله صولت الدوله قشقایی و ناصردیوان کازرونی در قبال شکل گیری نیروی نظامی ۶ هزار نفری به ریاست سِرپرسی سایکس، مرکب از افسران انگلیسی، سربازان هندی، و عده ای سرباز و صاحب منصب ایرانی، موسوم به SPR که به تفنگداران جنوب ایران مشهور بودند می‌پردازد.

مستند ساخته شده از سوی هنرمندان فارسی روایتگر ایجاد تفنگداران جنوب از سوی فرماندهی بریتانیا به مرکزیت شیراز است که سال ۱۹۱۶ میلادی با عنوان پلیس جنوب ایران یا تفنگداران جنوب ایران را در مناطق جنوبی کشور تاسیس شده بود.

مردم استکبارستیز فارس زیر بار این نیروی نظامی نرفتند و صولت‌الدوله قشقایی به همراه ناصردیوان کازرونی با حکم جهاد سید عبدالحسین لاری به دفاع از حریم ایران پرداختند.

آشنایی با "تفنگداران‌جنوب"  نامزد دریافت جایزه حافظه ملی جشنواره عمار

پژوهش محوری، شاکله تولید "تفنگداران جنوب"

حالا فیلم مستند علی بلند نظر و همکارانش با نام قبلی "پلیس جنوب"، به سفارش معاونت امور استانهای سازمان صدا و سیما ساخته شده تا روایت دلاوری و استکبارستیزی این غیور مردان و دلیرزنان خطه جنوب ایران باشد.

آنطور که علی بلندنظر کارگردان و تهیه کننده این مستند سینمایی به ایرنا گفت، ساخت این مستند پژوهش‌محور که با فرم هایبرید روایت می‌شود، سه سال طول کشید.

به گفته او در تفنگداران جنوب علاوه بر داستان اصلی، یک داستان موازی نیز روایت می‌شود که به یکی از مبارزان معروف ایل قشقایی به نام "ایاز کاپیتان‌کش" می‌پردازد.

آشنایی با "تفنگداران‌جنوب"  نامزد دریافت جایزه حافظه ملی جشنواره عمار

عوامل تولید «تفنگداران جنوب»

در تولید این مستند که در تلاش برای حفاظت از برگی درخشان از تاریخ ایران تلاش کرده، محمد ناصری‌راد به عنوان تصویربردار و تدوینگر، حسن نقاشی به عنوان ناظر کیفی و مشاور کارگردان، احسان و علی بلندنظر به عنوان مجری طرح و صدابردار، مجتبی اوجی صدابردار استودیویی، پروانه دُری به عنوان تهیه کننده اجرایی، گشتاسب بلندنظر، پروانه دُری و علی بلندنظر محقق و پژوهشگر، وحید مباشری ساخت انیمشن و جلوه‌های ویژه، علی بلندنظر طراح صحنه و لباس، زین العابدین یزدانیان به عنوان مدیر تولید، فرناز فتحی طراحی گریم، کاظم دشمه به عنوان مدیر صحنه، علیرضا شهسواری فرد به عنوان سرپرست گروه کارگردانی و مسیحا رحیمی و آرمین قربانی به عنوان دستیاران فیلمبردار و صدا، طیبه عقبی حسینی برنامه ریز، نیلوفر تقوی فرد منشی صحنه و تیا رعیت به عنوان عکاس همکاری داشته‌اند.

احسان کاویانی شش‌بلوکی، علی بلندنظر، علی یعقوبی، رحمت‌الله صمدی، عبدالکریم قشقایی، پدرام افشین‌فر و محمدعلی امیری گوینندگان و مهران محمدی، مریم دهو، حمید قزل‌بیگلو و علی بلندنظر بازیگران مستند تفنگداران جنوب هستند.

جشنواره مردمی فیلم عمار، جنبشی متکی بر مردم است که در آن با نمایش عمومی فیلم‌های مفید و مهم، از یکسو شرایط فرهنگی جامعه ارتقا پیدا می‌کند و از سوی دیگر چرخه‌ی تولید تا مصرف سینمای انقلاب تقویت می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha