لاوروف: منتظر انتخابات گزینشی در اوکراین نیستیم؛ ایران همسایه نزدیک روسیه است

مسکو- ایرنا- وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو نگران موضوع انتخابات گزینشی در اوکراین نخواهد بود، گفت: غرب با فشار آوردن به زلنسکی برای سازماندهی انتخابات، قصد دارد هدایت این کشور را در راستای منافع خود حفظ کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرگئی لاوروف روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی که با هدف ارائه دستاوردهای دیپلماسی روسیه در سال ۲۰۲۳ میلادی برگزار شد، افزود: غرب تمایل دارد که تا زمانی که ممکن است، زلنسکی در قدرت باقی بماند.
این دیپلمات ارشد روس با بیان اینکه غرب متوجه شده است که حمله برق آسا با هدف شکست استراتژیک روسیه یک توهم است، ادامه داد: پذیرش اشتباه خود در مورد اوکراین برای "غرب جمعی" دشوار است، اما آنها از این اشتباه آگاه هستند.
این سخنان در حالی مطرح شد که اوکراین در شرایط نبرد با روسیه، انتخابات ریاست جمهوری را در سال ۲۰۲۴ میلادی در پیش رو دارد.

واکنش به توافق امنیتی اوکراین و انگلیس
وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به پرسشی درباره توافق امنیت اوکراین و انگلیس اظهار داشت: مسکو مخالف توافقات بین کشورهای دیگر و اوکراین نیست، اما این گونه توافقنامه ها، تغییری در اهداف مسکو ایجاد نمی کند و اهداف عملیات ویژه (روسیه در اوکراین) محقق خواهد شد.
وی با بیان اینکه شکست روسیه در اوکراین غیرممکن است، اظهار داشت: روسیه به طور مداوم و پیوسته به اهداف عملیات ویژه دست خواهد یافت.

مذاکرات روسیه و اوکراین در ژنو شایعه است
لاوروف با بیان اینکه روسیه مذاکره را رد نمی‌کند، ادامه داد: برای صحبت در مورد پایان درگیری با اوکراین و شرایط آن، باید با غرب صحبت کنیم و حال آنکه در شرایط کنونی، غرب علاقه‌ای به مذاکره بین روسیه و اوکراین ندارد؛ مسکو اطمینان دارد که واشنگتن این روند را فرماندهی می‌کند.
وی با رد شایعه مذاکرات روسیه و اوکراین در ژنو تصریح کرد: این مذاکرات مستلزم کنار گذاشتن لفاظی‌های "نازی‌ها و نژادپرستی" و نیز کنار گذاشتن ایده پیوستن اوکراین به ناتو است؛ اینها رویا پردازی نیست، بلکه شروطی ضروری برای استقلال اوکراین تلقی می شوند.
این دیپلمات ارشد روس با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهوری اوکراین در اجلاس داووس نیز گفت: زلنسکی گفته است که بعد از سال ۲۰۱۴، آلمان و فرانسه خیلی تلاش کردند، روی یک راه حل موقت در قالب قرارداد مینسک به توافق برسند، اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه همه چیز را خراب کرد؛ این سخنان واقعا حیرت آور است، "زلنسکی به جامعه بین المللی فقط دروغ می گوید."
وی اظهار داشت: مسأله اوکراین می توانست هفت سال پیش حل شود.

ایران در زمره همسایگان نزدیک روسیه
وزیر امور خارجه روسیه همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به رفت و آمدهای دیپلماتیک سران مسکو و پکن در سال ۲۰۲۳ میلادی گفت: هم اینک، روابط روسیه و چین بهترین دوره را در تاریخ چند صد ساله خود تجربه می کند.
وی تصریح کرد: روابط بین روسیه و چین قابل اعتمادتر و فراتر از یک اتحاد نظامی به معنا و مفهوم مطرح در گذشته است.
لاوروف در ادامه از ایران، ترکیه، عربستان سعودی، امارات و قطر به عنوان نزدیک ترین همسایگان و حلقه نزدیک فدراسیون روسیه نام برد که روابط با آنها برای مسکو از اهمیت زیادی برخوردار است.

گسترش بریکس، گام مهمی در مسیر شکل گیری جهان چند قطبی بود
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه با اشاره به پیوستن پنج عضو جدید به گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس با تصمیم سران این گروه در اجلاس تابستان ۱۴۰۲ به میزبانی آفریقای جنوبی گفت: توسعه بریکس، گام مهمی در مسیر شکل گیری جهان چند قطبی بود.
لاوروف با اشاره به پیوستن جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی به گروه بریکس از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی اظهار داشت: هم اینک حدود ۳۰ کشور در صف انتظار عضویت یا ارتقای سطح همکاری با بریکس قرار دارند.
وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه این کشور ریاست دوره ای گروه بریکس را در سال ۲۰۲۴ برعهده دارد، از تدارک این کشور برای برگزاری اجلاس سران این گروه در فوریه این سال در شهر کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فدراسیون روسیه از اقدامات برای تقویت ثبات نظامی-سیاسی در اوراسیا بدون دخالت نیروهای فرامنطقه ای حمایت می کند، گفت: روسیه برای دموکراتیک‌تر کردن روابط بین‌الملل هر اقدام ممکن را انجام خواهد داد.
این مقام دیپلماتیک روس در ادامه اولویت فراروی روسیه در سال ۲۰۲۴ میلادی را رهایی از هرگونه وابستگی به غرب در اقتصاد و زنجیره تامین عنوان کرد.
وی یادآور شد که روند تحولات بین المللی در سال ۲۰۲۳ میلادی گویای رد سازوکار غرب در حفظ برتری خود در جهان بود.

بهانه آمریکا برای حمله به یمن، تأسف بار است
وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به پرسشی درباره حمله آمریکا و انگلیس به یمن گفت: آمریکا تمام هنجارهای حقوق بین الملل را زیر پا گذاشت، هیچکس ( در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد) به آنها اجازه بمباران یمن را نداه بود.
وی بهانه های آمریکا برای حمله به یمن را تاسف بار خواند.
لاوروف با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین مساله توقف تهاجم علیه یمن است، در عین حال گفت: اکنون دشوار است که بگوییم آیا می توان مذاکرات صلح برای حل بحران یمن را از سر گرفت یا خیر.
وی تأکید کرد: هرچه آمریکا و انگلیس یمن را بیشتر بمباران کنند، تمایل یمنی ها برای مذاکره کاهش خواهد یافت.

در نیویورک پیشنهادهایی برای حل مناقشه خاورمیانه ارائه خواهم کرد
لاوروف با اشاره به سفر آتی خود به نیویورک با هدف شرکت در برخی نشست های شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: در نیویورک پیشنهادهایی درباره حل و فصل مناقشات ارائه می کنم.
وی اظهار داشت: ایجاد کشور فلسطین باید محور اصلی تلاش ها برای حل مناقشه خاورمیانه باشد و بر این باور هستیم که بدون تحقق این هدف، خشونت در غزه ادامه خواهد یافت.
این دیپلمات ارشد روس با بیان اینکه روسیه بسیار علاقه مند است که اسرائیل در امنیت زندگی کند چرا که شریک دیرینه ما است، در عین حال اظهار داشت: امنیت اسرائیل بدون ایجاد کشور فلسطین تامین نخواهد شد.
وی با بیان اینکه تماس های غیرعلنی شامل ایالات متحده، اسرائیل و کشورهای عربی در مورد فلسطین موفقیت آمیز نخواهد بود، گفت:‌ روسیه از تماس‌های "نیمه علنی" ایالات متحده، اسرائیل و کشورهای عربی آگاه است، اما این تماس‌ها به معنای گفتگوی مستقیم بین اسرائیل و فلسطین نیستند.
وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد: برای حل و فصل مسائل اسرائیل و فلسطین، تنها به گفتگوی مستقیم نیاز است.
وی یادآور شد: در شرایط خاورمیانه باید به کار جمعی تکیه کنیم که آمریکا این رویکرد را از دست داده است.
لاوروف با بیان اینکه امیدوارم اسرائیل به این نتیجه برسد که یک کشور فلسطینی ضروری است، گفت: مسکو آماده ایفای نقش فعال در تضمین حل و فصل کامل درگیری ها در خاورمیانه است.
وی با ابراز نگرانی از آمار بالای جانباختگان حملات اسرائیل به نوار غزه گفت: در تمام طول عملیات نظامی ویژه در اوکراین، "تلفات غیرنظامی تقریباً حتی نزدیک به عملیات اسرائیل در غزه نبوده است.
وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: حمله به غیرنظامیان اسرائیلی غیرقابل قبول بود اما در عین حال، مسکو تصور می کرد که اسرائیل به حملات حماس به گونه ای پاسخ خواهد داد که از منظر دموکراسی قابل قبول باشد.

پیش از این، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود که لاوروف در نشست های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره وضعیت خاورمیانه و اوکراین که ۲۲ تا ۲۴ ژانویه (دوم تا چهارم بهمن ۱۴۰۲) در نیویورک برگزار می شود، شرکت خواهد کرد.

بازرسی از تأسیسات هسته‌ای روسیه، غیرقابل قبول است
لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: غربی ها درباره درگیری بین قدرت های هسته ای مباحث زیادی مطرح می‌کنند اما در این میان، عوامل بازدارنده کمتر و کمتر مورد بحث قرار می گیرد.
وی با تأکید بر اینکه قصد آمریکا برای انجام بازرسی از تاسیسات هسته ای روسیه غیرقابل قبول است، خاطرنشان کرد: ما هیچ مبنایی برای اقدامات در زمینه کنترل تسلیحات با ایالات متحده و به طور کلی گفتگو در مورد ثبات راهبردی نمی بینیم.
این دیپلمات ارشد روس ادامه داد: غرب باید مسیر ضد روسی خود را کنار بگذارد تا شرایطی را برای گفتگو درباره ثبات راهبردی ایجاد کند.
وی اظهار داشت: روسیه دسامبر ۲۰۲۳ ( آذر – دی ۱۴۰۲) ارزیابی های خود را در مورد ثبات راهبردی به واشنگتن منتقل کرد و هشدار داد که آنها هیچ جایگزینی جز اجرای توافقات پیشین ندارند.

مانع تراشی غرب بر سر ایفای نقش مسکو در حل اختلافات باکو و ایروان
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در پاسخ به پرسش دیگری اظهار داشت: کشورهای غربی به محض اینکه متوجه شدند که روند حل و فصل بین آذربایجان و ارمنستان به نتیجه می رسد، مداخله کردند؛ غرب نمی‌خواهد اجازه دهد باکو و ایروان با میانجیگری مسکو به توافق برسند.
وی ادامه داد: باکو آماده امضای معاهده صلح با ارمنستان در خاک روسیه است، اما از دیدگاه ایروان اطلاعی ندارم.
لاوروف با بیان اینکه فدراسیون روسیه هرگز آغازگر سرد شدن روابط با ارمنستان نبوده است، خاطرنشان کرد: دست نیافتن به پیشرفت در عادی سازی روابط میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان ناشی از موضع ایروان است که از سوی غرب توصیه می شود.
وی در ادامه نشست ها در چارچوب ۳ + ۳ با مشارکت کشورهای منطقه برای حل و فصل مسائل باکو و ایروان را امیدوارکننده خواند.

استفاده غرب از داعش برای حمله به سوریه
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این کنفرانس خبری به وقایع سوریه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر غرب به طور فعال از عوامل گروه داعش در سوریه برای انجام اقدامات خرابکارانه و حملات به نیروهای مسلح سوریه استفاده می‌کند.
لاوروف، این رویکرد غرب را گواهی بر استانداردهای دوگانه غرب در ادعای مبارزه با تروریسم دانست.

شرط مسکو برای به رسمیت شناختن طالبان
وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به پرسش دیگری نیز اظهار داشت: طالبان برای به رسمیت شناخته شدن، باید به وعده های خود از جمله ایجاد یک دولت فراگیر عمل کند.
وی اظهار داشت: طالبان باید با جبهه مقاومت ملی در شمال افغانستان، ارتباط برقرار کند و دیگر نیروهای سیاسی را به ساختار حاکمیت دعوت کند.
لاوروف با اشاره به حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی قزاقستان، یادآور شد: هم اینک افغانستان در کنترل طالبان است و روسیه با آنها تماس های منظم دارد.
وی در ادامه گفت: روسیه امیدوار است که تشدید تنش بین ایران و پاکستان، کار در مورد افغانستان را پیچیده نکند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha