۲۸ دی ۱۴۰۲، ۶:۱۲
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85357899
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین و فیلیپین برای حل اختلافات از طریق گفت‌وگوهای دوستانه توافق کردند

تهران- ایرنا- مقام‌های وزارت خارجه چین و فیلیپین توافق کردند که حل اختلافات و مناقشه‌های خود در دریای چین جنوبی را از طریق گفت‌وگوهای دوستانه حل و فصل کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، وزارت خارجه چین پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد «نونگ رونگ» دستیار وزیر خارجه این کشور و «ترزا لازارو» معاون وزیر خارجه فیلیپین گفت‌وگوهای صریح و عمیقی در این باره داشتند.

نونگ و لازارو که ریاست مشترک هشتمین جلسه «مکانیسم مشاوره دوجانبه چین و فیلیپین در دریای چین جنوبی» را در شانگهای بر عهده داشتند، تاکید کردند که مناقشه در این دریا «تمام داستان روابط دوجانبه» این دو کشور نیست.

چین و فیلیپین در این مذاکرات تاکید کردند که «حفظ ارتباطات و گفت‌وگوها عاملی مهم در حفظ صلح و ثبات دریایی است.»

طرفین همچنین توافق کردند که از طریق مشاوره‌های دوستانه اختلافات و مناقشه های دریایی را بدرستی مدیریت کنند.

اختلافات دریایی چین و فیلیپین اخیرا شدت گرفته است و طرفین یکدیگر را به دامن زدن به مناقشه و اختلافات متهم کرده‌اند. چین مدعی حاکمیت بر تقریبا تمام دریای چین جنوبی از جمله بخش‌هایی از مناطق اقتصادی اختصاصی برونئی، اندونزی، مالزی، فیلیپین و ویتنام است.

پس از آنکه فردیناند مارکوس رئیس جمهوری فیلیپین پیروزی لای چینگ ته نامزد استقلال‌طلب در انتخابات تایوان را تبریک گفت، چین روز سه‌شنبه سفیر تایوان در پکن را احضار کرد و هشدار داد که مانیل «با آتش بازی نکند» و اصل چین واحد پایبند باشد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، طرف فیلیپینی تاکید کرد که به این اصل پایبند است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha