وجود ۳۰ پایگاه آمریکایی در عراق چیزی جز اشغالگری نیست/ پارلمان باید ورود کند

تهران-ایرنا- عضو ائتلاف دولت قانون عراق حضور نظامی آمریکا در خاک کشورش را اشغالگری توصیف کرد و خواستار ورود پارلمان عراق به این مساله شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «حیدر اللامی» عضو ائتلاف دولت قانون عراق در گفت وگو با خبرگزاری المعلومه بر اهمیت ورود پارلمان این کشور برای شناخت اهداف و انگیزه‌های حقیقی حضور نظامی گسترده آمریکا در عراق تاکید کرد.

اللامی خاطرنشان کرد: تقریبا ۳۰ پایگاه نظامی آمریکایی حاوی سلاح سبک و سنگین در خاک عراق وجود دارد، بنابراین وجود نیروهای نظامی آمریکایی با این تعداد بالا و همچنین سلاح سنگین چیزی به جز اشغالگری نیست.

وی گفت که این حضور برای مبارزه با داعش و یا حضور مستشاری و آموزشی نیست.

عضو ائتلاف دولت قانون عراقی تاکید کرد: برای شناخت اهداف حضور آمریکا در عراق و سلاح های موجود در داخل پایگاه های نظامی نیاز مبرمی برای ورود پارلمان به این مساله داریم زیرا نمی توان در سایه حضور این تعداد نظامی و این سلاح های آمریکایی، فعالیت سیاسی انجام داد.

اخیرا خبرگزاری رسمی عراق (واع) اعلام کرد،محمد شیاع السودانی با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا درباره تدوین جدول زمانی پایان مأموریت ائتلاف بین المللی در عراق گفت وگو کرد.

دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: السودانی امروز در حاشیه پنجاه و چهارمین اجلاس اقتصادی داووس در سوئیس با سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار کرد.

در این نشست بر آغاز کار کمیته دوجانبه بررسی حضور ائتلاف بین المللی در عراق که در سفر سال ۲۰۱۸ وزیر دفاع عراق به آمریکا بر سر آن توافق شده بود، تأکید شد.

پیش از این « هادی العامری» دبیر کل سازمان بدر با صدور بیانیه ای از دولت عراق خواست تا تمام اقدامات لازم را برای تعیین یک جدول زمانی «کوتاه» برای خروج نظامیان ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا از عراق انجام دهد.

وی افزود: تا زمانی که نیروهای ائتلاف در این کشور حضور دارند، هیچکس انتظار ندارد که قدرت های نظامی ارتش عراق و سایر نهادهای امنیتی ارتقاء یابد.

دبیر کل سازمان بدر اضافه کرد: پس از همه دستاوردها و پیروزی های بزرگی که نیروهای امنیتی و نظامی ما در نبرد با گروه تروریستی داعش به دست آورده اند و در اوج توانایی خود قرار دارند، واقعا" شرم آور است که برخی استدلال کنند که به بهانه کمک به نیروهای امنیتی عراق برای از بین بردن بقایای هسته های تروریستی نیروهای ائتلاف باید باقی بمانند.

وی در این بیانیه از دولت عراق خواست تا به دور از مراحل تعلل که قبلا رخ داده است، تمام اقدامات لازم را برای تعیین جدول زمانی جدی، مشخص و کوتاه مدت جهت خروج نیروهای ائتلاف بین المللی از عراق انجام دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha