اعلام حمایت اندونزی از فلسطین در دادگاه بین‌المللی

تهران - ایرنا - وزیر امورخارجه اندونزی امروز سه‌شنبه تاکید کرده است که این کشور با تلاش برای اجرای قانون در دیوان بین المللی دادگستری در شهر لاهه به اقدامات موثر خود برای حمایت از فلسطین در زمینه اشغالگری اسرائیل ادامه خواهد داد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آنتارا، رتنو مارسودی وزیر امور خارجه اندونزی این بیانیه را در گفتمانی تخصصی با عنوان «رای مشورتی دیوان بین المللی دادگستری: تلاش برای حمایت از استقلال فلسطین با اجرای قانون بین المللی» در جاکارتا بیان کرد.

مرسودی تایید کرد که اندونزی به دنبال درخواست مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر ارائه رای مشورتی در مورد وضعیت حقوقی و پیامدهای اشغال فلسطین از جمله بیت المقدس شرقی توسط اسرائیل، نظرات حقوقی خود را به دیوان بین المللی دادگستری ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اندونزی در ژوئیه ۲۰۲۳(تیر-مرداد) بیاناتی کتبی به این دیوان فرستاده است و در فوریه ۲۰۲۴(بهمن-اسفند) بیاناتی شفاهی ارسال خواهد کرد، گفت: اندونزی از طرح مجمع عمومی سازمان ملل برای درخواست رای مشورتی از دیوان بین المللی دادگستری حمایت می‌کند، زیرا قوانین بین المللی باید اجرا شوند.

وزیر امورخارجه اندونزی بر اهمیت احترام قائل شدن همه کشورها برای حق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت خود تاکید کرد و گفت: اشغال قلمرو فلسطین توسط اسرائیل در هفت دهه گذشته حق استقلال فلسطینیان را از بین نمی‌برد.

وی بیان کرد: از منظر حقوق بین الملل، سیاست‌های مختلف اسرائیل از جمله اشغال سرزمین فلسطین، شهرک سازی در کرانه باختری و تغییر وضعیت بیت المقدس غیرقانونی است.

با در نظر گرفتن این مسئله، وزیر امورخارجه اندونزی بر لزوم پایان دادن فوری اقدامات غیرقانونی اسرائیل و تضمین بررسی تمامی تخلفات این رژیم اشغالگر تاکید کرد.

وی سپس از همه کشورها خواست تا با فشارآوردن بر جامعه بین المللی و سازمان ملل در زمینه رد توجیهات اسرائیل برای اقدامات غیرقانونی خود، از فلسطین حمایت کنند.

مرسودی افزود که گفتگو با حضور کارشناسان حقوق بین الملل برای تدوین نظرات حقوقی جامعی که ثابت کند اسرائیل با اقدامات خود علیه فلسطین قوانین بین الملل را آشکارا نقض کرده است، بسیار مهم است.

حضور اندونزی در دیوان بین‌المللی دادگستری، اقدام دیپلماتیک دیگری برای حمایت از مبارزات مردم فلسطین برای دست یابی به استقلال خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha