جشنواره‌ای موسیقایی برای معرفی قشم/سنت‌های فرهنگی را احیا می‌کنیم

تهران-ایرنا- نشست خبری اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم برگزار شد و در این نشست معرفی جزیره قشم به واسطه موسیقی، احیای سنت‌های فرهنگی این منطقه و شناسایی استعدادهای هنری مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، نشست خبری «اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم» سه‌شنبه‌- ۲۶ دی‌ماه- با حضور ادریس راموز معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، علی ثابت نیا رئیس جشنواره، ارسلان کامکار دبیر هنری، کیوان فرزین مدیر اجرایی جشنواره در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

رئیس اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم در این نشست با اشاره به چگونگی شکل‌گیری این جشنواره اظهارداشت: بعد از اعلام نیاز منطقه آزاد قشم برای برگزاری برنامه‌هایی در حوزه موسیقی، پیشنهاداتی همچون اجراهای صحنه‌ای در ایام حضور گردشگران و برگزاری موسیقی نواحی و حضور هنرمندان برجسته ایرانی و بین‌المللی در این حوزه ارایه شده که در نهایت جشنواره عودنوازی قشم انتخاب شد.

علی ثابت نیا گفت: براین اساس با همکاری هنرمندان موسیقی، شورای سیاستگذاری تشکیل شد و با تصمیم این شورا ارسلان کامکار یکی از باسابقه‌ترین و برجسته‌ترین نوازندگان عود به عنوان دبیر هنری جشنواره انتخاب شد. فراخوان جشنواره عودنوازی منتشر و این رویداد چهارم دی ماه امسال در قشم افتتاح شد.

وی با اشاره به ثبت جهانی ساز عود به صورت مشترک با کشور سوریه افزود: به این واسطه، مسئولان منطقه آزاد قشم در نظر داشتند که این منطقه پایگاهی برای عودنوازان کشور شود حتی پیشنهاد شد تا نام این رویداد به نام «عید عود» انتخاب شود که در سال گردهمایی برای هنرمندان عودنواز باشد.

جشنواره‌ای موسیقایی برای معرفی قشم/سنت‌های فرهنگی را احیا می‌کنیم

ثابت نیا بیان کرد: منطقه ساحلی خلیج فارس، از مرز سیستان و بلوچستان، هرمزگان تا بوشهر و خوزستان، هنرمندان چیره دستی عودنوازی دارد، این ساز، سال‌های سال جایگاه خاصی در این منطقه دارد و در تعامل با سایر کشورهای منطقه ارتقا پیدا کرده است.

رئیس اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم اظهارداشت: این جشنواره ظرفیت قابل توجهی در حوزه موسیقی نواحی و امکان برگزاری در استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان دارد اما رویکرد ما این بود که جشنواره عودنوازی در سطح ملی برگزار شود. این رویداد براساس فراخوان در دو بخش ردیف دستگاهی و نواحی در رده‌های سنی تا ۱۸ سال و ۱۸ سال به بالا برگزار می‌شود.

وی گفت: عود، سازی است که در کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس، کشورهای عربی تا مرز اروپا توسعه پیدا کرده است، نوازندگان شهیری در این کشورها حضور دارند و جشنواره‌هایی برگزار شده است و امیدواریم اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم مقدمه‌‎ای برای رویداد بین الملی در سال آینده باشد.

ثابت نیا گفت: در تلاش هستیم که آثار نوازندگان عود پیشکسوت قشم و سایر نوازندگان را ضبط و ثبت می‌کنیم. اختتامیه این رویداد اسفندماه امسال با اجراهای صحنه‌ای هنرمندان در محوطه غار خربس در قشم برگزار می‌شود و جذابیت قابل توجهی از ترکیب طبیعت و نوای ساز عود خواهد بود.

شناسایی استعدادها در جشنواره عودنوازی

ارسلان کامکار آهنگساز، نوازنده عود و دبیر هنری اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم نیز در این نشست با ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره اظهارداشت: هر کاری از دستم بربیاید برای این جشنواره انجام می‌دهم. در اوضاعی هستیم که هر ریسمانی باشد تا از آن حالت بد و وحشتناک بیرون بیاییم، چنگ می‌زنیم و از آن استقبال می‌کنیم تا اوضاع بهتر شود.

جشنواره‌ای موسیقایی برای معرفی قشم/سنت‌های فرهنگی را احیا می‌کنیم

وی افزود: جشنواره ملی عودنوازی قشم نیز به همین گونه است، حوصله چنین کارهایی را نداشتم اما در این رویداد به خواست دستندرکاران احترام قائل هستند. هر اقدامی که در حوزه موسیقی صورت بگیرد که این روزها غریب افتاده است، استقبال می‌کنم.

کامکار بیان کرد: جشنواره ملی عودنوازی قشم، نخستین تجربه در این حوزه است و امیدواریم مقدمه‎‌ای برای سال‌های آینده و سازهای دیگر، در حوزه‌های مختلف همچون آهنگسازی باشد، این جشنواره زمینه‌ای است تا بدانیم که کدام هنرمندان و استعدادهایی در حوزه عونوازی در کشور وجود دارند.

وی درباره آموزش و تاکید بر علمی بودن نوازندگی ساز در این رویداد اظهارداشت: امکانات آموزشی در بعضی از مناطق دورافتاده کم است و برخی از نوازندگان ساز عود نگران هستند که آیا نوزاندگی آنها بر پایه علمی است یا خیر، به آنها اعلام می‌کنم که بنوازید، نوازندگی مقدم بر تئوری است، اگر زمینه‌ای برای برگزاری نشست‌های تخصصی و علمی در جشنواره باشد، خوب است.

احیای سنت‌های فرهنگی در قشم

ادریس راموز معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این نشست بیان کرد: این منطقه دارای میراث ملموس و ناملوسی است و یکی از مصادیق قشم، حالت ریتمی و موسیقی است که در آن وجود دارد، این ریتم در زندگی مردم و طبیعت جزیره قابل مشاهده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های جزیره قشم گفت: ساز عود با دانش بومی مردم قشم شکل گرفته و به کشورهای مختلف منتقل شده است، موسیقی، عودنوازی و عودسازی یکی از مولفه‌های زندگی مردم قشر است که در مراسم مختلف؛ شادی و عزا حضور دارد. اردیبهشت سال گذشته توانستیم این ساز را به صورت مشترک با سوریه به ثبت جهانی برسانیم.

راموز افزود: یکی از سیاست‌های معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، باززنده سازی میراث ملموس و ناملوسی قشم به عنوان یکی از ابزارهای گفت و گو با سایر کشورهاست و این سنت تاریخی که در گذشته وجود داشته، احیا می‌شود، ساز عود یک ریتم، ادبیات، فرهنگ و سیاست است و می‌تواند ابرازی برای گفت و گو در داخل و خارج از کشور و دیپلماسی فرهنگی باشد.

جشنواره‌ای موسیقایی برای معرفی قشم/سنت‌های فرهنگی را احیا می‌کنیم

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: با برگزاری جشنواره ملی عودنوازی قشم می‌توانیم قشم را معرفی کنیم و این رویداد ضمن احیای سنت‌های فرهنگی می‌تواند زمینه‌ای برای تعلق فرهنگی ساکنان آن باشد، مکتب فرهنگی هنری در خلیج فارس را معرفی کنیم و گفت و گوی صمیمانه تری در این حوزه داشته باشیم.

وی اظهارداشت: امیدواریم جشنواره ملی عودنوازی قشم، بهانه‌ای برای گردهمایی هنرمندان و مردم و آشتی کردن افرادی باشد که با فرهنگ و هنر قهر کردند، در تلاش هستیم با ابزارهای فرهنگ و هنر حس نشاط و امیدواری را در جامعه توسعه دهیم. قشم می‌تواند به عنوان مرکزی برای تبادل‌های فرهنگی در کشورهای حوزه خلیج فارس و آفریقا و کشورهای مختلف نقش آفرینی کند. امیدواریم سال آینده شاهد حضور هنرمندان بین المللی در این رویداد باشیم.

گردهمایی هنرمندان عودنواز در قشم

کیوان فرزین مدیر اجرایی و عضو شورای سیاست‌گذاری اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم نیز در این نشست بیان کرد: یکی از ویژگی‌های این رویداد حضور، گردهمایی و تعامل هنرمندان یک ساز خاص در مکان و زمانی خاص است. هنرمندان با سبک‌های مختلف نوازندگی و سلیقه‌های موسیقایی باهم زیست خواهند داشت و از یکدیگر تاثیر گرفته و تاثیر خواهند پذیرفت.

وی افزود: امیدواریم هنرمندان و نوازندگن ساز عود شناسایی و معرفی شوند، برگزاری این جشنواره می‌تواند عنصر کمک دهنده برای توسعه و ترویج شنیدن موسیقی خوب باشد.

جشنواره‌ای موسیقایی برای معرفی قشم/سنت‌های فرهنگی را احیا می‌کنیم

فرزین با اشاره به علمی بودن جشنواره ملی عودنوازی قشم بیان کرد: ما یک جشنواره برگزار می‌کنیم که اول رقابت و بعد اجرا اهمیت دارد. ما باید از منطقه آزاد قشم که قرار است به عنوان پایگاه عودنوازی باشد، درخواست کنیم که بخش پژوهش به صورت جدی در این رویداد مورد توجه قرار گیرد و حتی به پژوهشگران سفارش داده شود.

مدیر اجرایی جشنواره ملی عودنوازی قشم اظهارداشت: در بسیاری از مواردی که ما صحبت از علمی بودن می‌کنیم فکر می‌کنیم که باید یک تئوری از غرب بیاید و روی سازنوازی ما بنشیند، اول عمل مهم است به خصوص در مناطقی مانند سواحل خلیج فارس، هرمزگان، بوشهر و خوزستان که عود ریشه‌های محلی دارد، عود در فرهنگ این مناطق نهادینه شده است، این تکنیک‌ها باید تئوریزه شود و به صورت علم دربیاید. ما با این رویکرد جشنواره را برگزار می‌کنیم و داوران و مشاورانی متخصص در این حوزه با ما همکاری می‌کنند. با

وی گفت: جشنواره در دوره زده سنی زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال برگزار می‌شود. ما به پرفورمنس توجه می‌کنیم. هر هنرمند باید یک برنامه اجرایی داشته باشد. نوآوری در چارچوب‌ها مدنظر قرار گیرد.

فرزین افزود: فراخوان جشنواره چهارم دی ماه منتشر و تا اول بهمن مهلت ارسال آثار بود که تا هفتم بهمن تمدید خواهد شد. آثار در این بخش بازبینی شده و جشنواره ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ در قشم برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، معاونت فرهنگی گردشگری منطقه آزاد قشم در راستای ایجاد زمینه فعالیت‌های هنری در حوزه عودنوازی و ارتقای سطح فرهنگی مرتبط با موسیقی منطقه با توجه به فرهنگ موسیقایی خلیج فارس و رواج ساز عود (بربت) در زندگی اقوام ساکن در سواحل جنوبی ایران، پس از میزبانی جشن ثبت جهانی ساز عود در جزیره قشم، اسفند ماه امسال اولین دوره جشنواره ملی عودنوازی را در جزیره و شهر قشم با همکاری هنرمندان و استادان بنام موسیقی کشور و همچنین نوازندگان عود در سطح کشور برگزار خواهد ‌کرد.

جشنواره‌ای موسیقایی برای معرفی قشم/سنت‌های فرهنگی را احیا می‌کنیم

ستاد جشنواره از تمامی نوازندگان عود حائز شرایط مندرج در فراخوان دعوت می‌کند تا با مطالعه دقیق این فراخوان و ارسال مدارک و آثار خود و شرکت در این رویداد هنری در پیشبرد هنر موسیقی کشور و ارتقای سطح نوازندگی این ساز کهن و کیفیت اجراهای صحنه‌ای مشارکت کنند.

این جشنواره در دو بخش دستگاهی و نواحی، در مقیاس ملی (سراسر کشور) به صورت رقابتی و در دو مرحله برگزار خواهد شد. در مرحله مقدماتی متقاضیان با ثبت نام و بر اساس نمونه تصویری اجرای خود داوری خواهند شد. برگزیدگان مرحله مقدماتی در مرحله نهایی که به صورت اجرای صحنه‌ای در جزیره قشم برگزار می‌شود به رقابت خواهند پرداخت.

همچنین همزمان با برگزاری جشنواره، کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه، اجرا و میزگردهایی مرتبط با موضوع جشنواره با همکاری استادان، هنرمندان و پژوهشگران برجسته کشور در بخش جنبی طراحی و برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha