۳۰۹ نهالستان بخش خصوصی در کشور فعال است

بیرجند - ایرنا - مجری ملی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: امسال در ۳۰۹ نهالستان بخش خصوصی و ۲۰۲ نهالستان بخش دولتی، ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید شده که ۶۲ میلیون اصله نهال مثمر ‌است.

به گزارش خبرنگار ایرنا رضا احمدی روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: تولید ۲۵۰ میلیون نهال طی یک سال در شرایطی رقم خورد که سقف تولید سالانه نهال در ایران ۱۶ میلیون اصله بود.

وی با اشاره به وجود ۲۲ نهالستان در خراسان جنوبی گفت: از این تعداد ۱۸ نهالستان فعال است که برای امسال تعهد تولید خراسان جنوبی پنج میلیون اصله بوده ولی تولید ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار اصله هدف‌گذاری است.

مجری ملی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت عنوان کرد: اجرای پروژه نهالکاری ۱۰۰ هزار هکتاری در شهرستان طبس نیز در دستور کار قرار گرفته که در کشور نظیر ندارد و تاکنون مطالعات آن انجام شده‌ است.

وی ایجاد یک بنیاد درختکاری با مشارکت مردمی و صنایع با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش انتشار دی‌ اکسید کربن در کشور را ضروری دانست و افزود: این نهال‌ها بدون اعتبارات دولتی و با بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت مردمی به ویژه خیرین، کارآفرینان و مسئولیت‌های اجتماعی بخش خصوصی تولید شده و اقدامی بی‌سابقه است.

احمدی گفت: برای آبیاری این نهال‌ها از آبخیزداری نوین استفاده می‌کنیم همچنین گونه‌های متناسب با اقلیم هر منطقه در سطح کشور کاشت می‌شود.

وی اضافه کرد: در طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور ۳۰ درصد درختان مثمر، ۲۰ درصد گونه‌های مثمر با پایه‌های جنگلی و مابقی غیر مثمر است.

مجری ملی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با اشاره به این که ایران هفتمین کشور تولید کننده کربن در جهان است گفت: ایران دارای پوشش جنگلی کمی است و بخش صنعت نیز به سرعت در حال توسعه بوده که ممکن است در آینده تولید آلاینده‌ها بر تولید اکسیژن پیشی بگیرد از این رو ضرورت دارد جنگل‌ها توسعه یابند.

۳۰۹ نهالستان بخش خصوصی در کشور فعال است

وی خواستار مشارکت هرچه بیشتر صنایع در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت شد و گفت: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به‌ تنهایی متولی اجرای این طرح نیست.

احمدی افزود: زیرا از ۲۵۰ میلیون اصله نهال که سالانه باید در قالب طرح یک میلیارد درخت تولید، کشت و نگهداری شود، ۸۰ میلیون اصله نهال در حوزه زراعت چوب و مربوط به صنایع چوب و کاغذ، ۶۰ میلیون اصله نهال مربوط به معاونت باغبانی، ۶۰ میلیون اصله نهال در حوزه شهرداری‌ها، راه و شهرسازی، دهیاری‌ها، صنایع و معادن و ۵۰ میلیون اصله نهال مربوط به طرح‌های منابع طبیعی مانند طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی و جنگل‌کاری در کشور است.

وی با اشاره به اجرای طرح "هر مدرسه یک نهالستان" که امسال در کشور آغاز شد، گفت: با توجه به هزار و ۷۲۰ مدرسه در خراسان جنوبی، پنج مدرسه در هر شهرستان به عنوان نمونه انتخاب شده و این کار پیوسته استمرار دارد تا تمامی مدارس استان به نهالستان تبدیل شود.

مجری ملی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت افزود: هدف ما این است که از ظرفیت دانش آموزی برای فرهنگسازی و آشنایی آنان با شیوه‌های کاشت نهال استفاده کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم در این نشست خبری گفت: امسال ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در استان تولید می‌شود در حالی که تعهد ما تولید پنج میلیون نهال بوده‌ است.

‌علیرضا نصرآبادی افزود: درخصوص طرح کاشت یک میلیارد درخت در استان اعتباری نداریم و از ظرفیت مردم و سازمان‌های مردم نهاد استفاده می‌کنیم، تاکنون در خراسان جنوبی از ابتدای طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال، ۷۰ هزار اصله نهال کشت شده‌ است.

وی گفت: در حوزه بذر پاشی هم گونه‌های بیابانی در سطح هزار و ۳۰۰ هکتار و گونه‌های جنگلی در سطح ۴۲ هکتار انجام شده‌ است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به آغاز پویش صبح زیتون به یاد شهدای مظلوم فلسطین در سراسر استان ادامه داد: این پویش در سطح کشور با کاشت درخت به یاد ۱۰۰ هزار شهید مقاومت غزه طی ۷۵ سال اخیر انجام می‌شود.

وی گفت: زیتون نماد کشور فلسطین و نماد صلح و دوستی است به همین دلیل این نهال برای اجرای پویش انتخاب شد.

همچنین با حضور مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و جمعی از مسئولان استانی، اجرای طرح "هر مدرسه یک نهالستان" در خراسان جنوبی امروز در دبستان دکتر شکوهی بیرجند آغاز شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha