خوداشتغالی و تداوم چرخه توانمندسازی مددجویان بهزیستی

بروجرد - ایرنا - توانمندسازی جامعه هدف زیرپوشش یکی از اهداف مورد نظر سازمان بهزیستی است که در همین راستا تسهیلات خوداشتغالی پرداخت می‌شود، طرح‌هایی که هر چند خرد و خانگی در کنار انگیزه و اراده‌ای که مددجویان برای خودکفایی و استقلال دارند آغازی برای توانمندی اقتصادی آنها و عبور از مددجویی و مستمری بگیری است.

به گزارش ایرنا، بهزیستی، سازمانی فرهنگی و اجتماعی است که برای امنیت اجتماع با حفظ ارزش‌ها و کرامت والای انسانی، مجموعه خدماتی را ارائه می‌دهد و هدف متعالی آن، توانمندسازی جامعه هدف است که هر کدام به دلیلی و به نوعی نیازمند حمایت هستند و اکنون این نهاد در شهرستان بروجرد بیش از هفت هزار نفر را تحت پوشش دارد.

از مجموع معلولان تحت پوشش بهزیستی بروجرد، پنج هزار نفر به صورت ماهانه مستمری دریافت می‌کنند و مابقی افراد تحت پوشش، از سایر خدمات از جمله توانبخشی و هزینه‌های کمک تحصیلی برخوردار هستند، مسئله خودکفایی و استقلال مددجویان زمانی اهمیت بیشتری دارد که بخش قابل توجهی از جمعیت تحت پوشش مستمری بگیر هستند و در صورت رسیدن به خوداشتغالی از این وابستگی آنها کاسته می شود و به عبارتی چرخه توانمندسازی با تداوم جمعیت بیشتری را می تواند، پوشش دهد.

توانمندسازی مددجویان تحت پوشش بهزیستی و به عبارتی عبور از مددجویی و رسیدن به کارآفرینی و اشتغال یکی از اهدف متعالی سازمان بهزیستی است که این هدف در قالب طرح‌ها و برنامه‌های مختلف مرتبط دنبال می‌شود رویکردی که در دولت سیزدهم با تلاش برای ایجاد اشتغال پایدار، حمایت زنان سرپرست خانوار و افزایش اعتبارات توانبخشی با جدیت دنبال شده است.

یکی از راه‌های مهم در راستای توانمندسازی و خودکفایی جامعه هدف بهزیستی، اشتغال آفرینی و پایداری آن است که این امر نیازمند آموزش موثر، آشنایی با روش‌های کسب و کار، درآمدزایی و بازاریابی است و این اشتغال پایدار می‌تواند ضامن خودکفایی جامعه هدف بهزیستی شود.

لیلا بانویی که دچار معلولیت جسمی و حرکتی است توانسته است با تحصیلات کارشناس ارشد روانشناسی هم اکنون خدمات مشاوره روانشناسی ارائه دهد و در مراکز مثبت زندگی که زیر نظر بهزیستی فعالیت می کنند، خدمات مددکاری ارئه دهد.

او که در زمینه های دیگری همچون قالی بافی فعالیت دارد، می گوید: هیچ گاه از اینکه از نظر جسمی با محدودیت هایی همراه بوده ام احساس ناکافی بودن نکرده ام و همیشه با تلاش و پشتکاری که برای رسیدن به یک زندگی مستقل داشته ام به خود افتخار می‌کنم.

بانوی دیگری که او نیز دچار معلولیت در اندام حرکتی است، می گوید: سال های قبل با علاقه ای که به کارهای هنری داشتم آموزش های لازم را فراگرفتم و در کنار تسهیلات خوداشتغالی که از بهزیستی دریافت کردم توانستم کارم را شروع کنم و با گذر زمان همراه با تلاش و پشتکاری که در مقابله با مشکلات اقتصادی داشتم توانستم روی پای خود بمانم.

وی می افزاید: ما بر این باوریم که اگر از نظر جسمی و حرکتی در دوره ای از زندگی محدودیت هایی سرنوشت ما شده است اما از نظر انگیزه و تلاش برای بهتر زندگی کردن توانایی دیگر خداوند به ما داده است که می توانیم بر مشکلات سخت زندگی پیروز شویم.

زینب بانوی سرپرست خانواری که کارگاه خیاطی دارد، نیز می گوید: فشارهای اقتصادی در سال های اخیر سختی های بیشتری برای زنان سرپرست خانوار به همراه داشته است و ما نیاز به حمایت بیشتری از سوی نهادهای حمایتی داریم تا همان کارگاه ها و فعالیتی را که زمانی با حمایت خود بهزیستی ایجاد کرده ایم بتوانیم سرپا نگه داریم.

وی ادامه می دهد: دچار معلولیت جسمی حرکتی هستم اما هیچ وقت دچار یاس و ناامیدی نشدم و همیشه مطمئن بودم که اگر خداوند دری را به روی بنده اش ببندد در دیگری را باز می کند، با حمایت هایی هر چند اندک که از افراد دارای معولیت می شود آن را با تلاش فراوان خود همراه می کنند تا به هدف خود که همان توانایی مالی و اقتصادی است، برسند.

پرداخت ۸۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مددجویان بهزیستی بروجرد

به گفته رییس اداره بهزیستی بروجرد گفت: ۱۲۷ میلیارد ریال اعتبار خود اشتغالی در سال جاری به مددجویان بهزیستی شهرستان اختصاص یافت که در ۹ ماهه امسال ۸۰ میلیارد ریال پرداخت شده است و مانده اعتبار خوداشتغالی مددجویان تحت پوشش بهزیستی نیز تا پایان سال جذب خواهد شد.

کرم رضا پیردایه با بیان اینکه تا کنون ۱۱۱ نفر از مددجویان تحت پوشش تسهیلات خوداشتغالی دریافت کرده اند، بیان کرد: به طور متوسط هر مددجو حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون ریال وام دریافت کرده است.

وی یادآور شد: در خصوص بیمه خویش فرمایی در حوزه معلولان و زنان سرپرست خانوار برای ۱۳۷ نفر امسال بیمه پرداخت شده و در بخش بیمه کارفرمایی نیز امسال برای ۱۷ نفر بیمه حق کارفرما توسط بهزیستی پرداخت شده است.

پیردایه اضافه کرد: در ۹ ماهه امسال در حوزه مسکن ملی یک هزار و ۱۰۰ نفر از مددجویان تحت پوشش بهزیستی بروجرد ثبت نام کردند که از این تعداد ۵۰۰ نفر از مددجویان تحت پوشش از طریق راه و شهرسازی واجد شرایط معرفی و برای آنها حساب باز شده است.

رییس اداره بهزیستی برورجرد ادامه داد: خانوارهایی که دارای یک عضو معلول باشند یک میلیارد ریال و خانوارهایی که بیش از یک عضو معلول داشته باشند ۲ میلیارد ریال کمک بلاعوض مسکن ملی دریافت می کنند همچنین زنان سرپرست خانوار نیز همانند خانوارهایی دارای یک عضو معلول مبلغ یک میلیارد ریال کمک بلاعوض تهیه مسکن دریافت می کنند.

ثبت هفت هزار پرونده معلولیت در بهزیستی بروجرد

وی گفت: بیش از هفت هزار پرونده معلولیت اعم از معلولیت‌های شنوایی، بینایی، اعصاب و روان، ذهنی، ضایعه نخاعی و چند معلولیتی در این شهرستان به ثبت رسیده است که از مجموع معلولان تحت پوشش بهزیستی بروجرد، پنج هزار نفر به صورت ماهانه مستمری دریافت می‌کنند و مابقی افراد تحت پوشش، از سایر خدمات از جمله توانبخشی و هزینه‌های کمک تحصیلی برخوردار هستند.

رییس اداره بهزیستی بروجرد اضافه کرد: ۲ هزار و ۳۹ نفر دارای معلولیت ساکن در مناطق روستایی تحت پوشش برنامه‌های توانبخشی مبتنی بر جامعه این نهاد حمایتی قرار دارند که این افراد حمایت‌های متناسب اعم از مستمری یا خدمات توانبخشی بهره‌ مند هستند.

پیردایه ادامه داد: از این تعداد یک هزار و ۳۵ مرد و یک هزار و چهار زن هستند که در طرح "CBR"یا طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در هر منطقه بنابر استعداد و ظرفیت هر فرد در هر منطقه برای توانمندسازی آنها اقدام می شود.

بهزیستی و حمایت از زنان سرپرست خانوار

در بروجرد به گفته رییس اداره بهزیستی شهرستان یک هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش قرار دارند که بهزیستی به عنوان یک نهاد حمایتی برنامه‌های مختلفی در راستای توانمندسازی افراد تحت پوشش خود دنبال می‌کند که زنان سرپرست خانوار را هم در برمی‌گیرد و در همین راستا در حوزه امور اجتماعی زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و زنان بدسرپرست هستند که از نظر اجتماعی و مشاوره‌ای و سایر خدمات مورد حمایت بهزیستی قرار گرفته‌اند.

پیردایه افزود: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به صورت پرداخت تسهیلات خوداشتغالی و مشاغل خانگی یکی از اقداماتی است که بهزیستی در راستای رسیدن به این هدف انجام می‌دهد، در همین راستا آن دسته از زنان سرپرست خانوار که توانایی و مهارت لازم برای راه اندازی یک شغل اعم از مشاغل خانگی را داشته باشند، موفق به دریافت تسهیلات خوداشتغالی می‌شوند.

وی بیان کرد: سال گذشته حدود ۸۴ میلیارد ریال تسهیلات خوداشتغالی به زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی شهرستان پرداخت شد که برخی در حوزه مشاغل خانگی توانسته‌اند کسب و کارهایی راه اندازی کنند.

رییس اداره بهزیستی بروجرد اضافه کرد: زنان سرپرست خانوار به تناسب تعداد اعضای خانوار مستمری دریافت می‌کنند و علاوه بر این کمک‌های موردی نیز در طول سال برای آنها در نظر گرفته می‌شود، بیمه زنان سرپرست خانوار، کمک هزینه درمانی، کمک هزینه تحصیلی برای فرزندان زنان سرپرست خانوار و معافیت سربازی فرزندان از جمله دیگر خدمات حمایتی است که از سوی بهزیستی برای زنان سرپرست خانوار اعمال می‌شود.

پیردایه تاکید کرد: طرح‌های خودکفایی، اشتغال و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از جمله برنامه‌های دولت است که می‌تواند در شرایط مشکلات و تنگناهای اقتصادی، اثربخشی برنامه‌های حمایتی از زنان سرپرست خانوار را بیشتر نمایان کند، توانمندسازی سرپرست خانوار موجب بهبود وضعیت معیشتی خانواده می شود و ارتقای سلامت جامعه را در پی دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha