مبنای نظام تربیتی نهادینه شدن «انگاره‌های ایرانی و اسلامی» است + فیلم

سمنان - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: هدف نظام تعلیم و تربیتی پرورش دانش‌آموزان و آینده‌سازانی با نهادینه شدن «انگاره‌های ایرانی و اسلامی» است. 

سیدجمال وزیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: خردورزی، مدیریت رفتاری و کلامی سه راهبرد مهم در آموزش و پرورش و اجرای آن بر عهده معلمان است.

وی افزود: نسل کنونی نسلی هوشمند و باذکاوت هستند و عصر فعلی عصر جهش اطلاعات است که دانش‌آموزان از بخش‌های مختلف اطلاع کسب می‌کنند و در این شرایط باید هوشیارانه عمل کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان تصریح کرد: اگر می‌خواهیم «انگاره‌های ایرانی و اسلامی» در بین دانش‌آموزان نهادینه شود، باید معلمان به آموزش بر پایه خردورزی، مدیریت رفتاری و کلامی توجه کنند و البته ارتباط صمیمی (محبت، امنیت و آزادی) معلم با دانش‌آموز نقشی مهم در شکوفایی استعدادها و هوش هیجانی دانش‌آموزان دارد و اجرای این راهبردها در دوره ابتدایی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی ادامه داد: مدیریت مدرسه مدیریت مشارکتی با پیشنهاد دانش‌آموزان است و این نوع مدیریت در راستای راهبرد «هر دانش‌آموز یک نقش و یک مهارت» پیش می رود.

وزیری تاکید کرد: دانش‌آموزان در راستای برنامه هویت‌بخشی باید دست کم در یکی از تشکل‌ها شرکت کنند و تشکل‌های دانش‌آموزی در مدرسه در ارتقای نقش مدیریتی و حل مسایل مدرسه کمک می‌کنند.

رویکرد مالی در مدیریت مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: در مدرسه‌های دولتی وجهی به عنوان شهریه دریافت نمی‌شود و دریافت وجه به غیر از وجه مربوط به ثبت‌نام بابت کتاب و بیمه، مدرسه‌ها مجاز به دریافت وجه دیگر نیستند و با تخلف‌ها برخورد قانونی می‌شود.

وی بیان کرد: طی سال تحصیلی ممکن است بنا به درخواست دانش‌آموزان برنامه‌های مکمل در مدرسه اجرا ‌شود که در این صورت بر مبنای تصمیم شورای مالی مدرسه وجه دریافت می‌شود و در مورد دانش‌آموزان قشر ضعیف و دچار مشکل مالی نیز مساعدت‌ها در این زمینه مدنظر است.

وزیری تاکید کرد: رویکرد بر این است که تمامی برنامه مالی مدرسه توسط شورای مالی شفاسازی و به والدین اطلاع‌رسانی شود.

به گفته وی، اولیای دانش‌آموزان بر دریافت وجه در قالب شورای مالی مدرسه نظارت دارند و نهادهای نظارتی و بازرسی نیز به شکایت‌ها رسیدگی و از اولیا، دانش‌آموزان و کادر مدرسه موضوع شکایت را پیگیری می‌کنند و راهبران آموزشی نیز از اداره‌کل آموزش و پرورش به مدرسه‌ها مراجعه و از دانش‌آموزان درباره کیفیت کار در آموزش و پرورش نظرسنجی می‌کنند.

۱۳۲ هزار دانش آموز در بیش از یکهزار و ۱۰۰ مدرسه استان سمنان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ مشغول به تحصیل هستند.

سمنان از استانهای موفق کشور در ریشه‌کن‌کردن بیسوادی است. به طوری که میانگین نرخ باسوادی در استان سمنان ۹۸ و ۶ دهم درصد و در کشور این عدد ۹۷ و سه دهم درصد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha