گسترش روابط تایوان و آمریکا؛ عامل ثبات در منطقه اقیانوس هند-آرام است

تهران-ایرنا- «لای چینگ‌ته» رییس منتخب تایوان در دیدار با هیات غیر رسمی آمریکایی اظهار داشت که روابط تایپه و واشنگتن با همکاری یکدیگر به شکوفایی خواهد رسید و به نیروی مهمی در دفاع از صلح، ثبات و رفاه در منطقه هند و اقیانوس آرام تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایرنا از شبکه سی. ان. ان، هیات غیر رسمی آمریکایی که روز یکشنبه برای دیدار با مقامات تایوان عازم وارد فرودگاه بین‌المللی تایپه شده بودند با تسای اینگ ون رهبر فعلی و لای چینگ‌ته منتخب مردم تایوان دیدار و گفت‌وگو کردند.

مقامات سابق آمریکایی در این دیدارها تاکید کردند که واشنگتن از تایپه حمایت خواهد کرد.

دولت بایدن مطابق با رویه گذشته پس از انتخابات این جزیره، یک هیات غیر رسمی برای دیدار با مقامات ارشد تایوان اعزام کرد که با واکنش خشمگینانه چین مواجه شد.

استفان هدلی مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در دیدار با تسای اینگ ون، انتخابات این جزیره را به نمایندگی از مردم کشورش تبریک گفت و دموکراسی تایوان را به عنوان «نمونه ای درخشان برای جهان» ستود.

وی با تاکید بر اینکه تعهد آمریکا به تایوان محکم، اصولی و دو حزبی است، خاطرنشان کرد: ما مشتاق تداوم روابط بین واشنگتن و تایپه تحت دولت جدید و تلاش های مشترک برای حفظ صلح و ثبات در میان تنگه تایوان هستیم.

جیمز استاینبرگ معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا در این دیدار اظهار داشت: این هیات به تایوان سفر کرده تا بر حمایت دو حزبی واشنگتن از تایپه به عنوان دوست دیرینه آمریکا تاکید کند.

در طول هشت ساله ریاست تسای، تایوان روابط خود را با شرکایش، به ویژه آمریکا که بزرگترین حامی بین المللی این جزیره محسوب می شود، تقویت کرده است.

این امر موجب شده تا از حمایت نظامی واشنگتن برخودار باشد.

گسترش روابط تایوان و آمریکا؛ عامل ثبات در منطقه اقیانوس هند-آرام است

لای رییس جدید تایوان نیز در دیدار با هیات آمریکایی، واشنگتن را مهم‌ترین شریک این جزیره خواند و از حمایت طولانی مدت واشنگتن از تایپه قدردانی کرد.

لای با بیان اینکه تضمین می کند ادامه دهنده تلاش‌های تسای در جهت دفاع از صلح و ثبات در تنگه تایوان باشد، خواستار حمایت آمریکا از این جزیره برای تعمیق همکاری های بیشتر شد.

وی افزود: من معتقدم که روابط ما با همکاری یکدیگر به شکوفایی خواهد رسید و به نیروی مهمی در دفاع از صلح، ثبات و رفاه در منطقه هند و اقیانوس آرام تبدیل خواهد شد.

این دیدار پس از آن انجام شد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه پیروزی لای و مردم تایوان را به دلیل نشان دادن قدرت سیستم دموکراتیک قوی و روند انتخاباتی خود، تبریک گفت.

وی افزود: واشنگتن مشتاق همکاری با لای و رهبران تایوان از همه طرف‌ها برای پیشبرد منافع و ارزش‌های مشترک و پیشبرد روابط غیررسمی دیرینه‌مان است.

این بیانیه واکنش خشمگینانه پکن را در پی داشت که تایوان را قلمرو خود می داند و اعلام کرده که در صورت لزوم و حتی با زور، آن را تصرف خواهد کرد.

وزارت امور خارجه چین روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که آمریکا به طور جدی سیاست اصل چین واحد را نقض می کند و واشنگتن قول داده است که فقط روابط فرهنگی، تجاری و سایر روابط غیر رسمی با تایوان را حفظ کند.

پکن با بیان اینکه پیام تبریک واشنگتن برای انتخابات تایوان یک سیگنال به شدت اشتباه به نیروهای جدایی طلب ارسال خواهد کرد، مخالفت شدید خود را نسبت با این موضوع اعلام کرد.

سفارتخانه های چین در ژاپن، بریتانیا و کانادا نیز از کشورهای میزبان خود به دلیل تبریک پیروزی لای؛ به شدت انتقاد کردند.

یوکو کامیکاوا وزیر امور خارجه ژاپن در پیام تبریک خود به مقامات تایوانی، تایپه را یک شریک بسیار مهم و یک دوست مهم توکیو خواند.

سفارت چین در توکیو با محکوم کردن اظهارات این مقام ژاپنی، این پیام را مداخله جدی در امور داخلی چین توصیف کرد.

دولت مرکزی چین از زمان روی کار آمدن تسای اینگ ون از حزب دموکراتیک مترقی در سال ۲۰۱۶ از گفت‌وگو و ارتباط با تایپه خودداری کرد و سپس فشارهای اقتصادی و نظامی را بر روی این تنگه افزایش داد. پکن که تایوان را جزو قلمروی خود می داند، تاکید کرده در صورت لزوم این جزیره را با زور به دامان خود باز می‌گرداند.

دولت آمریکا در سال ۱۹۷۹ پس از به رسمیت شناختن جمهوری خلق چین، روابط خود را با تایوان قطع کرد اما از آن زمان، واشنگیت روابط غیر رسمی خود با تایپه را ادامه داده است.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره نتایج انتخابات تایوان در روز شنبه گفت: ما از استقلال این جزیره حمایت نمی‌کنیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha