ضرورت اتحاد کشورهای کوچک برای به چالش کشیدن قدرت‌های بزرگ

تهران- ایرنا- وزیر کشور سنگاپور گفت: کشورهای کوچک باید متحد شوند تا قدرت‌های بزرگ را به دلیل نقض قوانین بین المللی به چالش بکشند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روزنامه استریتز تایمز سنگاپور، کاسیویسواناثان شانموگام وزیر کشور سنگاپور که ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) در کنفرانسی در دانشگاه ملی سنگاپور، صحبت می کرد، اظهار داشت: زمانی که قدرت های بزرگ، قوانین بین المللی را نقض کرده و استانداردهای دوگانه دارند، کشورهای کوچکی مانند سنگاپور باید برای گفت‌وگو گردهم آیند و آنها را به چالش بکشند.

وی افزود: دلیل این امر این است که در جهانی بدون قوانین بین‌المللی، بنیان همه چیز بر اساس «ممکن است درست شود» خواهد بود و احتمالاً منافع دولت‌های کوچک آسیب می‌بیند.

وزیر کشور سنگاپور افزود: کلمات و کارهای ما ممکن است به تنهایی، وزن زیادی نداشته باشند اما با همکاری یکدیگر می‌توانیم تأثیرگذار باشیم.

وی خاطرنشان کرد: از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، نظم بین المللی ریشه در تسلط آمریکا و نهادهای چندجانبه مانند سازمان ملل متحد و صندوق بین المللی پول دارد.

شانموگام با اشاره به جنگ های کنونی در جهان گفت: امروز سؤالات جدی مطرح می‌شود که آیا این نظم با تغییراتی که در دهه‌های گذشته رخ داده و با جنگ‌های جاری در اوکراین و غزه تسریع شده است، در حال فروپاشی است؟

وی به مقاله ای اشاره کرد که می گوید موسسات بین‌المللی چون سازمان ملل، در حال از دست دادن اعتبار خود هستند، زیرا اغلب توسط اقتصادهای پیشرفته برای تامین منافع خود مورد «استفاده و سوء استفاده» قرار می‌گیرند.

شانموگام افزود: به عنوان مثال، جایگاه سازمان ملل نزد کشورهای در حال توسعه که استانداردهای دوگانه را در اقدامات برخی کشورهای غربی برای حمایت از اوکراین برابر روسیه و همزمان مسدود کردن یا خودداری از قطعنامه‌های آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه می‌بینند، ضربه خورده است.

وزیر کشور سنگاپور تصریح کرد: با این مشاهدات، این احساس وجود دارد که بسیاری از ارکان نظم جهانی در بحران قرار دارد.

شانموگا اضافه کرد: کشورهای کوچک، آسیب پذیرترین کشورها در دنیایی هستند که سیستمی از قوانین و اصول برای اداره رفتار دولت ها ندارد؛ با قوانین بین‌المللی، دولت‌های کوچک «فرصت مبارزه برای دستیابی به جایگاه خود در جهان» را خواهند داشت.

وی ادامه داد: نظم بین المللی مبتنی بر قواعد، برابری حاکمیتی همه دولت ها و اصول اساسی مانند حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات را به رسمیت می شناسد و به دنبال ایجاد یک محیط باثبات برای تجارت و سرمایه گذاری بین المللی است.

شانموگام گفت: قدرت های بزرگ اغلب می خواهند به عنوان بازیگرانی مسوول دیده شوند و اغلب برای دیگران در مورد رعایت قوانین بین المللی سخنرانی می کنند. در عین حال، واقعیت این است که در بسیاری موارد، زمانی که اصول حقوق بین‌الملل با منافع ملی آنها در تضاد است، قدرت‌های بزرگ مغایر با قوانین بین‌المللی عمل می‌کنند. نتیجه این است که وضعیت امروز به وجود می آید.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا، به طور کلی به عنوان یک «قدرت خوب» تلقی می شود و نقش آن به عنوان پلیس جهانی به تزریق میزانی از ثبات به جهان کمک کرده است. این امر به نفع بسیاری از کشورها، به ویژه کشورهای کوچکتر مانند سنگاپور بوده است. با این حال، آمریکا همیشه مایل بوده که برخلاف تعهدات بین المللی خود برای حفاظت از منافع خود عمل کند.

شانموگام به تهاجم آمریکا به گرانادا در سال ۱۹۸۳ به عنوان یک نمونه اشاره کرد و گفت: این امر توسط بسیاری از کشورها در سازمان ملل، از جمله سنگاپور، به عنوان نقض قوانین بین المللی محکوم شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در دهه ۱۹۸۰، آمریکا از فعالیت های نظامی و شبه نظامی علیه دولت نیکاراگوئه حمایت و از شرکت در پرونده ای که نیکاراگوئه در دادگاه بین المللی دادگستری (ICJ) مطرح کرد، خودداری کرد. این دادگاه اعلام کرد که اقدامات ایالات متحده نقض قوانین بین المللی است.

شانموگام گفت: وقتی کشورهای بزرگ برخلاف قوانین بین‌المللی عمل می‌کنند، مهم است که دولت‌های کوچک دور هم جمع شوند تا آنها را به چالش بکشند.

وی افزود: بازگرداندن اعتماد به نظم بین المللی مبتنی بر قوانین برای بقای سنگاپور حیاتی است. به همین دلیل است که سنگاپور در مورد انجام دقیق تعهدات خود در حقوق بین‌الملل و انجام هر کاری که می‌تواند برای حمایت از قوانین بین‌المللی به کار بیاید، سخت تلاش می کند. برای مثال، سنگاپور موضع قاطعی برابر تهاجم روسیه به اوکراین داشته و به نفع چندین قطعنامه سازمان ملل در محکومیت تجاوز روسیه به اوکراین، رای داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha