جوادی: جام جهانی وزنه‌برداری تایلند در حد المپیک است

تهران- ایرنا- دارنده نشان طلای وزنه‌برداری قهرمانی جهان از برنامه‌های خود برای رسیدن به المپیک پاریس پرده برداشت.

به گزارش ایرنا، میرمصطفی جوادی ملی‌پوش دسته ۸۹ کیلوگرم ایران در خصوص آخرین شرایط اردو اظهار داشت: تقریبا یک ماه است که در اردوی تیم ملی در شهر چالوس هستیم. شرایط خوبی داریم چه از لحاظ اسکان و غذا و چه سالن تمرین و نزدیک بودن سالن تمرین به خوابگاه، کیفیت همه چیز عالی است و شاید حدود ۲ هفته دیگر اینجا باشیم. امیدوارم نتیجه خوبی در مسابقات پیش‌رو بگیریم و وزنه‌های خوبی در مسابقات بزنیم.

دارنده نشان طلای وزنه‌برداری قهرمان جهان در سال ۲۰۲۳ ادامه داد: مسابقات عربستان مسابقات خوبی برای من بود و باعث شد رقبا من را به صورت رسمی بشناسند چون قبلش به این شکل نبود. فکر می‌کنم در مسابقات آسیایی وزنه نزنم چون نیازی نیست اما در جام جهانی تایلند باید روی تخته بروم.

ملی‌پوش وزنه‌برداری ایران در دسته ۸۹ کیلوگرم در پایان گفت: داریم آرام آرام به اوج برمی‌گردیم تا بتوانیم در مسابقات جام جهانی وزنه‌برداری تایلند خودی نشان بدهیم.تمام کسانی که می‌خواهند در المپیک حضور داشته باشند در این مسابقه هستند و این یعنی خیلی از المپین‌ها در تایلند وزنه خواهند زد و یک جورهایی در حد المپیک است. به همین دلیل رقابت سخت خواهد شد. وزن خودم هم تقریبا ۹۰ کیلو شده و شرایط خوبی دارم.

میرمصطفی جوادی که بسیاری از کارشناسان از وی به عنوان جانشین کیانوش رستمی یاد می‌کنند نشان برنز قهرمانی آسیا و نقره و طلای جهان را در کارنامه دارد و اکنون در جایگاه پنجم لانگ لیست گزینشی المپیک در دسته ۸۹ کیلوگرم قرار دارد. رستمی به خاطر عدم حضور در پیکارهای قهرمانی ۲۰۲۳ ریاض و مسابقات وزنه‌برداری قطر کاپ المپیک را از دست داد. در لانگ لیست اولیه وزن ۸۹ کیلوگرم کارلوس ناسار بلغارستانی، لی‌دائین و تیان تائو چینی، لوپز کلمبیایی در جایگاه اول تا چهارم قرار دارند.

ایران در سه دسته شانس کسب سهمیه المپیک را دارد. علی داودی و آیت شریفی در دسته فوق سنگین، رضا دهدار، رسوی معتمدی و مهدی کرمی در دسته ۱۰۲ کیلوگرم و میرمصطفی جوادی و حسین سلطانی در دسته ۸۹ کیلوگرم مدعیان اصلی رسیدن به پاریس هستند.

ایران در دوره گذشته بازی‌های المپیک ۲ سهمیه در وزنه‌برداری داشت که علی هاشمی و علی داودی به توکیو اعزام شدند. هاشمی در رقابت با بزرگان دسته ۱۰۹ کیلوگرم نتوانست مجموعی را به ثبت رساند اما داودی جوان موفق به کسب نشان نقره المپیک در سرزمین آفتاب شد.

پیش از این از سهراب مرادی نیز به عنوان یکی از گزینه‌های حضور در المپیک ۲۰۲۴ یاد می‌شد اما دارنده نشان طلای المپیک ریو نتوانست به روزهای اوج خود بازگردد و با دنیای فولاد سرد وداع کرد. کیانوش و سهراب مرادی از نسل طلایی وزنه برداری ایران بودند که به مدت یک دهه مدال‌های طلای جهان و المپیک را کسب کردند. سهراب مرادی هنوز رکورددار مجموع دسته ۹۶ کیلوگرم است. این رکورد با ۴۱۶ کیلوگرم در اختیار نابغه وزنه‌برداری کشور می‌باشد.

نسل طلایی وزنه‌برداری ایران شامل کیانوش رستمی دارنده ۲ مدال المپیکی (نقره و طلا) و ۲ طلای قهرمانی جهان، بهداد سلیمی قهرمان جهان و المپیک، سعید محمدپور قهرمان المپیک، نواب نصیرشلال قهرمان المپیک، سجاد انوشیروانی نایب قهرمان المپیک و بهادر مولایی و سعید علی‌حسینی نایب قهرمانان جهان بود. شماری از نفرات این وزن با هدایت کوروش باقری به المپیک ۲۰۲۱۲ لندن اعزام شدند که تاریخی‌ترین نتیجه وزنه‌برداری ایران را به ثبت رساندند.

در آن دوره از المپیک تیم ایران موفق به کسب سه نشان طلا و 2 نقره در رشته وزنه‌برداری شد. سلیمی، نصیرشلال و محمدپور مدال طلا و کیانوش رستمی و سجاد انوشیروانی نشان نقره المپیک را کسب کردند.

کوروش باقری اکنون به عنوان مدیر تیم‌های ملی و مشاور فنی تیم وزنه‌برداری زنان فعالیت دارد. سجاد انوشیروانی از آن نسل به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد و بهداد سلیمی نیز به پست نایب رئیسی رسید. نواب نصیرشلال نیز نفر نخست کادر فنی تیم ملی مردان است.

سعید علی‌حسینی که بعد از یک دوره طولانی محرومیت به دنیای قهرمانی بازگشت نیز مدت کوتاهی سرمربی تیم ملی بود و بعد از آن در کادر فنی تیم ملی وزنه‌برداری ازبکستان به زندگی ورزشی خود ادامه داد.

در بازی‌های المپیک لندن تنها سهراب مرادی نتوانست مدال کسب کند. مرادی ناکامی لندن را در المپیک ۲۰۱۶ ریو جبران و به مدال طلا رسید. او اکنون دستیار نواب نصیرشلال در تیم ملی وزنه‌برداری است. البته از آن نسل کیانوش رستمی هنوز فعالیت دارد و تمرینات خود را انفرادی دنبال می‌کند. او رویای کسب عنوان پرافتخارترین المپین ایران را داشت اما رویای وی در پاریس تعبیر نخواهد شد زیرا رستمی جایی در کاروان ایران ندارد. هادی ساعی با کسب ۲ نشان طلا و یک برنز پرافتخارترین المپین ایران است و اکنون تنها حسن یزدانی جایگاه او را تهدید می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha