۲۵ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۵۸
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85354692
T T
۹ نفر

برچسب‌ها

اصفهانی‌ها «نماز باران» می‌خوانند

۲۵ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۵۸
کد خبر: 85354692
اصفهانی‌ها «نماز باران» می‌خوانند

اصفهان- ایرنا- مسوول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اصفهان از اقامه «نماز باران» توسط مردم مرکز این استان برای نزول رحمت الهی خبر داد.

به گزارش ایرنا، به نقل از روابط عمومی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان، علیرضا ناجی روز دوشنبه گفت: نماز باران روز جمعه هفته جاری به امامت آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی امام جمعه موقت اصفهان برگزار می‌شود.

وی افزود: این نماز با هدف استغاثه به درگاه خداوند و درخواست نزول رحمت الهی و پیرو توصیه علما و بزرگان شهر اصفهان اقامه خواهد شد.

مسوول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: این مراسم ساعت ۱۰ صبح در محوطه‌ «گلستان شهدا» برگزار و به نمازگزاران توصیه می‌شود که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه روزه بگیرند و سالمندان و کودکان را نیز به همراه بیاورند زیرا این کار از آداب اقامه نماز باران است.

به گزارش ایرنا، اهالی دیارِ برهوت‌زده نصف جهان در حالی برای نزول باران قرار است دست استغاثه و نیاز به آسمان بلند و از درگاه باریتعالی طلب رحمت الهی کنند که در چند روز گذشته در نقاط مختلف کشورمان درِ رحمتِ خدا و نزولات قابل ملاحظه جوی گشوده شده و جاری شدن برف و باران، بسیاری از هوطنان را غافلگیر کرده است.

از سوی دیگر، اصفهانی‌ها در حالی زمستان جاری بی‌برف و باران را طی می‌کنند که کارشناسان هواشناسایی استان، مهر جاری بارش باران قابل قبول را پیش بینی و به شهروندان اعلام کردند که پاییز و زمستان امسال بارش برف و باران بسیار خوبی در اصفهان رُخ خواهد داد و حتی به مسوولان توصیه شد که برای مدیریت بحران سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها آمادگی داشته باشند، با این وجود تاکنون مردم دیارِ نصف جهان چنین زمستان خشکی را تجربه نکرده بودند.

البته چالش کم‌بارشی مُختص استان اصفهان نیست و طبق نظر سحر تاجبخش رییس سازمان هواشناسی کشور، زمستان امسال گرمتر از حد نرمال پیش‌بینی شده خواهد بود زیرا آبان و آذر امسال بارش‌های خوبی در کشور اتفاق نیفتاده است.

به گفته وی، بدلیل حدود چهار سال کم بارشی و کمبود ذخایر برف‌ حتی با منابع آب نرمال و فرانرمال در سال جاری، بازهم کمبود منابع آب کشور جبران نخواهد شد.

این چندمین بار است که در استان اصفهان در طلب بارش باران، مردم این دیار به خواندن نماز باران فراخوانده می‌شوند، پیش از این نیز در آذر سال ۱۴۰۰ نیز آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی، نماز باران را در گلستان شهدای اصفهان اقامه کرده بود.

بدلیل استمرار شرایط خشکسالی در سال‌های اخیر، استان اصفهان در شرایط خشکسالی هیدرولوژی و خشکسالی اجتماعی- اقتصادی قرار گرفته که یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین انواع خشکسالی است و خارج شدن از این نوع خشکسالی بسیار زمانبَر بوده و به سال های ترسالی مستمر نیازمند است.

به گفته مسوولان سازمان هواشناسی اصفهان، بارش‌های اخیر بصورت کوتاه‌مدت تا حدی زیادی تنش آبی شدید استان را کاهش داده اما با توجه به کم بارشی تجمعی در سال‌های اخیر بویژه در سه سال گذشته تشدید شرایط خشکسالی بصورت میان‌مدت و بلندمدت در استان وجود دارد و خارج شدن از آنها زمانبَر است.

در ۲ سال گذشته بیشتر مناطق استان بویژه نیمه شمالی و شرقی استان شرایط خشکسالی شدید تا بسیار شدید داشتند و تنها مناطق جنوبی بصورت محدود شرایط ترسالی داشتند و شرایط ترسالی و نیمه شرقی استان همچنان شرایط خشکسالی دارند.

به گفته منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان، بارش‌هایی که از اول سال زراعی گذشته تا اوایل پاییز دریافت کرده‌ایم حدود ۱۴۰ میلی‌متر و در حد نرمال بوده اما بدلیل سه سال متوالی خشکسالی و خشکی رودخانه زاینده‌رود، تبخیر، افزایش دما که تابستان امسال با افزایش ۲ تا ۳ درجه‌ای دما پشت سر گذاشتیم، همچنان ۹۶ درصد از مساحت استان با خشکسالی خفیف تا شدید مواجه است.

به گفته وی، کلانشهر اصفهان با شرایط آلودگی هوا درگیر است و حدود یک ماه و نیم شرایط سکون و پایدار جوی، وارونگی دما و خیزش کانون‌های گرد و غبار و جریان نداشتن آب رودخانه زاینده‌رود شرایطی را در این منطقه ایجاد کرده که نفس کشیدن هم در این شرایط بسیار دشوار شده است.

به گزارش ایرنا، میانگین بارندگی یک سال زراعی کامل در استان اصفهان ۱۹۷.۳۸ میلی‌متر و پایین‌تر از میانگین کشوری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha