هزار و ۸۰۲ گواهینامه ارزیابی انطباق کالاهای صادراتی و وارداتی در گیلان صادر شد

رشت - ایرنا - مدیرکل استاندارد گیلان از صدور یک هزار و ۸۰۲ گواهینامه ارزیابی انطباق کالاهای صادراتی و وارداتی در گیلان طی ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۸۶ مورد اظهارنامه مورد بررسی صادراتی و هزار و ۴۱۶ مورد اظهارنامه وارداتی صادر شده است.

مجتبی معصوم نژاد روز یکشنبه در گفت‌و گو با ایرنا اظهار کرد: درآمد پیش‌بینی شده از این محل برای اداره کل استاندارد در سال ۱۴۰۲، ۹۵۰ میلیارد ریال بود که در آمار ۹ ماهه به هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال رسید و پیش بینی می شود تا پایان سال به ۲ هزار میلیارد ریال برسیم.

وی اضافه کرد: در حوزه تجارت خارجی سازمان ملی استاندارد تسریع و تسهیل صادرات و واردات را با رعایت تشریفات فنی و تخصصی در اولویت خود قرار داده است در این راستا با اجرای دستورالعمل مربوطه مدت زمان صدور گواهینامه انطباق در سه ماهه پاییز برای کالاهای اساسی را به میانگین سه و نیم روز کاهش داده است.

وی تصریح کرد: از جمله اقدامات این اداره کل به منظور تسریع و تسهیل در صدور گواهی انطباق وارداتی برای کالاهای اساسی نمونه برداری بر روی عرشه کشتی یا حین تخلیه یا قبل از اظهار با رعایت تشریفات فنی و تخصصی است ضمن آنکه این اداره کل همزمان با نمونه‌برداری از محموله با اخذ تعهد اجازه حمل یکسره کالاهای اساسی به انبارهای تحت کلید را صادر می کند.

معصوم نژاد گفت: وارد کنندگان برای کاهش زمان و هزینه در واردات مواد غذایی مورد نیاز کشور با تایید این اداره کل می‌توانند با تکمیل فرم مورد نظر برای حذف بازرسی در مبدأ (برای محموله های مواد غذایی که به صورت بسته بندی نهایی انجام می شود)، درخواست دهند.

مدیر کل استاندارد گیلان اظهار کرد: این اداره کل به منظور حمایت از تولید با تکمیل فرم درخواست، بازرسی از مواد اولیه مورد مصرف درکارخانجات صنایع غذایی که پروانه کاربرد علامت استاندارد برای محصول نهایی را دارند با ارائه تأییدیه از وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تعیین میزان مجاز واردات بر اساس ظرفیت واقعی تولید را حذف می کند.

وی افزود: به منظور کمک به واردکنندگان کالاها (به استثناء محموله های غذایی و کشاورزی) اعتبار گواهینامه انطباق در دفعه نخست، از زمان صدور سه ماهه است تا وارد کننده فرصت لازم را داشته باشد و مراحل بعدی درصورت رعایت ایمنی، کیفیت و سلامت با تشخیص این اداره کل، این فرصت سه مرتبه و هر مرتبه به مدت یکماه قابل تمدید است.

معصوم نژاد در خصوص نحوه ارزیابی انطباق کالاهای صادراتی نیز گفت: در راستای تسریع و تسهیل در صدور مجوز، این اداره کل نمونه برداری را از واحد تولیدی در مبدا انجام می‌دهد. برای کشورهایی فاقد اتاق بازرگانی که امکان اصالت سنجی مدارک و اسناد ازجمله مشخصات فنی و قرارداد خرید برای آنها وجود ندارد از روش‌های دیگری مانند اتاق بازرگانی مشترک و یا سفارت بهره می گیریم.

وی اضافه کرد: واحدهای صادر کننده نمونه دارای گواهی نامه ثبت کالای صادراتی، نشان ویژه صادرات و گواهینامه صادرکننده برتر، واحدهای نمونه ملی و برگزیدگان جایزه ملی کیفیت ایران در سطح تندیس نیز می توانند با ارائه اصل گواهینامه به اداره کل استاندارد به طور مستقیم صادرات انجام دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha