۲۵ دی ۱۴۰۲، ۸:۵۷
کد خبرنگار: 1052
کد خبر: 85354418
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

شمارش معکوس برای رفع گره کور ترافیک قلعه نو در جنوب شرق تهران

ورامین - ایرنا - قصه ترافیک هر روز و شب قلعه نو شهرستان ری، برای ساکنان شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران، داستانی تکراری است که سال‌ها است برای رسیدن به محل کار و زندگی خود و معطلی های چندساعته در آن، جزئی از زندگی هر روزه آنان شده و این بار با همت دولت سیزدهم و تامین اعتبار مورد نیاز برای احداث کمربندی، شمارش معکوس رفع این ترافیک آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هر چند که قلعه نو در حوزه سیاسی شهرستان ری واقع شده ولی، طعم تلخ گرفتاری در ترافیک‌های چند کیلومتری صبح و شب این منطقه نصیب مردم شهرستان‌های ورامین ،پیشوا و قرچک می‌شود، ترافیکی که فقط در ۲۰۰ متر طول بلوار اصلی این شهر ایجاد می‌شود و ساعت‌ها عمر مردم در آن به هدر می‌رود.

ترافیک قلعه نو، صبح هنگام از سمت شهرستان قرچک به ری، از طالب‌آباد آغاز می‌شود و شب‌هنگام، این ترافیک از چندکیلومتر مانده به قلعه نو و گاه از پل فیروزآباد، خودروها را گرفتار می‌کندو توقف خودروهای سیار فروشنده میوه، دو دوربرگردان غیر استاندارد عمود بر خیابان‌های فرعی و توقف خودروها در حاشیه خیابان اصلی برای خرید از مغازه‌های قلعه نو، بر حجم آن می‌افزاید.

با آن که در سال ۱۳۹۷، با تلاش مسئولان وقت قلعه نو و جمع آوری فروشندگان سیار، اصلاح هندسی معبر و نیز نصب یک راه بند متحرک، بخشی از این ترافیک رفع شد ولی افزایش تردد خودروها در این سال‌ها، اقدامات صورت گرفته را بی‌اثر کرده و امروز، با وجود تمامی این تلاش‌ها، بر حجم ترافیک افزوده شده است.

به گفته فرهاد معصومی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب شرق تهران، روزانه بیش از ۱۲۰ هزار خودروی سبک و سنگین از این مسیر که تنها راه دسترسی شهروندان ساکن در شهرستان‌های جنوب‌شرق استان تهران به پایتخت است، عبور می‌کنند که عرض معبر شهر قلعه نو، کفاف عبور سهل و آسان این حجم از تردد را نمی‌دهد.

با آغاز فعالیت دولت سیزدهم، موضوع رفع این ترافیک، در دستور کار مسئولان استانی و کشوری قرار گرفت و برگزاری چندین جلسه در سطح مسئولان استانی ملی، زمینه را برای رفع این معضل با عمل به چندین طرح پیشنهادی از جمله احداث کمربندی در جنوب این شهر را فراهم کرد.

۱۰ شهریور سال گذشته، محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور که آن زمان، مسئولیت استانداری تهران را بر عهده داشت، خبر از اختصاص اعتبار برای احداث کمربندی جنوبی قلعه نو برای رفع ترافیک این منطقه داد.

محسن منصوری در حاشیه افتتاح طرح‌های عمرانی شهرستان قرچک گفت: یکی از مشکلات مردم شهرستان‌های جنوب‌شرق استان، ترافیک رخ داده در منطقه قلعه نو شهرستان ری است که با اختصاص اعتبار یکهزار میلیارد ریالی از سوی دولت، عملیات احداث کمربندی این منطقه به زودی آغاز شده و گره کور ترافیک این منطقه رفع می‌شود.

۶ ماه بعد و در ۲۹ فرودین امسال، عملیات اجرایی کمربندی قلعه نو در محور ری - ورامین به طول ۲.۵ کیلومتر با حضور علیرضا فخاری استاندار تهران آغاز شد.

به گفته مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان تهران ۲ و نیم کیلومتر طول این طرح در قلعه نو بر اساس مطالعات مشاوران ارزیابی شده است تا با اجرای آن بتوان بار سنگین ترافیک را که صبح و عصر در این مسیر ایحاد می شود را بر طرف کنیم.

خلیل محبت خواه افزود: اعتبار پیش بینی شده برای این قطعه از کمربندی دوم تهران در بخش قلعه نو یکهزار و ۵۰۰ میلیاردریال اعلام است و سعی شده تا در کمترین زمان ممکن این طرح اجرا شود از همین رو امیدواریم در کمتر از یک سال شاهد بهره برداری از آن باشیم.

استاندار تهران نیز در مراسم آغاز عملیات احداث کمربندی قلعه نو گفت: رفع گره ترافیکی جنوب شرق تهران با اجرای کامل کمربندی قلعه نو از اولویت‌های کاری استان تهران در حوزه حمل و نقل و ترافیک است.

علیرضا فخاری افزود: نزدیک به ۵۰ هزار نفر در این محور تردد می کنند و فرصت بی نظیری است تا در جهت رضایت مندی مردم و خدا گام برداریم.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: اجرای این طرح ، اقدامی ۲ سر برد برای مردمی است که از این مسیر تردد می‌کنند و ا این ترافیک که در ساعت های مختلف ایجاد می‌شد آن رهایی پیدا می کنند.

پس از اجرای این مراسم بود که با وجود تجهیز کارگاه و آغاز عملیات اجرایی، ادامه عملیات با توقف مواجه شد تا امیدها برای رفع مشکل ترافیک منطقه کمرنگ شود.

روز گذشته فرماندار ویژه شهرستان ری از پایان فاز مطالعاتی و طراحی احداث کمربندی شهر قلعه نو در مسیر محور پرتردد ری - ورامین به طول ۲ و نیم کیلومتر و اختصاص اعتبارات لازم برای احداث مرحله نخست این پروژه عملیاتی خبر داد.

مهدی باب الحوائجی در جریان بازدید از محدوده احداث کمربندی شهر قلعه نو که با حضور بشارت معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری و اسحاقی بخشدار قلعه نو انجام شد، اظهار داشت: با توجه به حجم تردد بالای خودروها در محور ری ورامین و ایجاد ترافیک های سنگین در محدوده شهر قلعه نو یکی از مطالبات اصلی اهالی منطقه احداث مسیر کمربندی می باشد که با توجه به هماهنگی های صورت گرفته که در حال حاضر مطالعات تکمیلی این پروژه در دست اقدام است  و پس از آن فازهای طراحی و اجرا آغاز خواهد شد.

وی افزود: این پروژه توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و نظارت و حمایت فرمانداری ویژه شهرستان ری اجرا و در همین راستا مقرر شد در فاز اول مسیر کمربندی به طول ۲ و نیم کیلومتر اجرایی و زیر بار ترافیک قرار گیرد.

باب الحوائجی گفت: با اتمام فازهای مطالعاتی و طراحی و در راستای تأمین منابع مالی مورد نیاز اقدامات لازم برای تصویب طرح و اخذ مجوز ماده ۲۳ برای تخصیص بودجه طرح از اعتبارات ریاست جمهوری، وزارت راه و شهرسازی و منابع حاصل از ارزش افزوده فرمانداری ویژه شهرستان ری صورت خواهد پذیرفت.

فرماندار ویژه شهرستان ری بیان داشت: اجرای طرح کمربندی شهر قلعه نو یکی از مطالبات اصلی و دیرینه اهالی منطقه است که در صورت اجرا شهروندان شهرهای شهرری، قلعه نو، قرچک و ورامین از مزایای آن بهره مند خواهند شد.

اجرای این طرح سهم بسزایی در کاهش ترافیک، مصرف سوخت و آلایندگی هوا خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha