مهاجرت معتادان متجاهر به تهران/ساماندهی و اعزام به استان‌های مبدأ
عکس تزئینی است

تهران - ایرنا - معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران گفت: برخی معتادان متجاهر از استان‌های دیگر به تهران می‌آیند که در جمع‌آوری و ساماندهی، این افراد به مراکز نگهداری استان‌های مبدأ اعزام می‌شوند.  

گروه جامعه ایرنا - استان تهران ظرفیت نگهداری از ۲۵ هزار معتاد متجاهر را در مراکز ماده ۱۶ دارد و از این نظر در رتبه نخست کشوری قرار گرفته است.

طبق ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر معتادان به مواد مخدر و روان گردان فاقد گواهی موضوع ماده (۱۵) و متجاهر به اعتیاد، با دستور مقام قضایی برای مدت یک تا سه ماه در مراکز دولتی و مجاز درمان و کاهش آسیب نگهداری می‌شوند.

به تازگی معاون قضایی رئیس کل و رئیس حوزه ریاست دادگستری استان تهران اعلام کرده است که برخی از شهرستان‌های شرق این استان فاقد مراکز و محل نگهداری معتادان متجاهر موضوع ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر و برخی دیگر فاقد ظرفیت و فضای مناسب هستند.

مرتضی تورک در این باره توضیح داد: یکی از چالش‌ها و مشکلات در طرح جمع آوری معتادین متجاهر توسط فراجا، نبود و کمبود مراکز است. همه دستگاه‌های ذی ربط باید تلاش خود را برای خروج از این وضعیت بکار گیرند و مشارکت‌های لازم را داشته باشند.

معاون قضایی رئیس دادگستری کل استان تهران خاطرنشان کرد: دادستان شهرستان‌ها از فرمانداران برای برطرف شدن و بهبود وضعیت مطالبه کنند تا به‌زودی مشکل حل شود.

تورک در ادامه به مدیرکل سازمان بهزیستی استان فرصت داد تا افزایش ظرفیت مراکز و محل نگهداری معتادان متجاهر را در شهرستان‌های شرق استان ظرف یک ماه آینده آماده و ایجاد کند.

اخیرا هم معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان تهران به ایرنا گفت که هشت مرکز غربالگری در این استان فعال است و با ظرفیت‌سازی شکل گرفته توسط بهزیستی، همه معتادان جمع‌آوری شده غربالگری می‌شوند.

مهاجرت معتادان متجاهر به تهران/ساماندهی و اعزام به استان‌های مبدأ

«ابوالفضل نیکوکار» معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی ایرنا درباره مراکز ماده ۱۶ و جمع‌آوری معتادان متجاهر، اظهار داشت: مراکز نگهداری معتادان متجاهر با ظرفیتی بالغ بر ۲۵ هزار نفر در استان تهران فعال است و در این میان، یاورشهرهای شهرداری تهران، مرکز بازپروری، صیانت و اشتغال‌زایی شهید زیادیان، کمپ ترک اعتیاد اخوان و مرکز نگهداری معتادان متجاهر در فشافویه همه برای ساماندهی معتادان متجاهر در تلاش هستند و کارگروهی با مشارکت نهادهای متولی نسبت به جمع‌آوری و اسکان این افراد تصمیم‌گیری و اقدام می‌کند همچنین مدت نگهداری و دوره درمان آنها را تا یک سال افزایش می‌دهند.

وی با تاکید بر لزوم بازپروری معتادان متجاهر، ادامه داد: بازآموزی و کارآموزی دو اقدام مهم در مراکز ماده ۱۶ است و دوره‌های آموزشی با هماهنگی سازمان فنی‌وحرفه‌ای برای مهارت‌آموزی و حرفه‌آموزی آنها در این مراکز برگزار می‌شود همچنین بیمه این افراد نیز در دستور کار نهادهای متولی قرار دارد.

نیکوکار اضافه کرد: اقدام دیگر در مراکز ماده ۱۶ این است که در کنار افزایش ظرفیت و مدت زمان نگهداری از معتادان متجاهر، خانواده‌های آنها نیز شناسایی و دعوت می‌شوند و تا با برگزاری دوره‌های مشاوره و روانشناسی، زمینه برای بازگشت این افراد به خانواده فراهم شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha