۲۳ دی ۱۴۰۲، ۱۸:۵۵
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85352951
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

فرستاده ویژه سازمان ملل خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها در یمن شد

نیویورک – ایرنا- هانس گراندبرگ، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن با ابراز نگرانی درباره "تحولات اخیر" یمن، خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها و ترجیح گزینه های دیپلماتیک و در اولویت قرار دادن کاهش تنش شد.

به گزارش ایرنا از سازمان ملل، هانس گراندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز شنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای افزود: هانس گرتندبرگ، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن، از تحولات اخیر در یمن ابراز نگرانی می کند.

گراندبرگ مانند دبیرکل سازمان ملل از همه طرف ها خواست از اقداماتی که وضعیت یمن را بدتر می کند، تهدید مسیرهای تجاری دریایی را تشدید می کند یا به تنش های منطقه ای در این زمان حساس دامن می زند، اجتناب کنند.

او بر لزوم حفاظت از غیرنظامیان یمنی و حفاظت از پیشرفت های بدست آمده در راستای صلح از زمان آتش‌بس در آوریل ۲۰۲۲، از سرگیری روند سیاسی فراگیر تحت نظارت سازمان ملل و رسیدگی به اولویت های کلیدی به نفع مردم یمن، تاکید کرد.

وی با نگرانی جدی در مورد ناپایداری فزاینده منطقه ای و تأثیر نامطلوب آن بر تلاش‌های صلح در یمن و ثبات و امنیت در منطقه اشاره کرد.

فرستاده ویژه سازمان ملل از همه طرف ها خواست که حداکثر خویشتن داری را اعمال کنند و کانال های دیپلماتیک را بر گزینه های نظامی ترجیح داده و کاهش تنش را در اولویت قرار دهند.

پیش از این، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در واکنش به حمله نظامی آمریکا و انگلیس به یمن، آن را محکوم نکرد و فقط از همه طرف‌های درگیر در منطقه خواست از تشدید تنش خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه روز گذشته حملات هوایی در چندین بخش از یمن توسط آمریکا و انگلیس و با حمایت سایر کشورها انجام شد، تاکید کرد که قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰۲۴) باید به طور کامل رعایت شود.

سخنگوی سازمان ملل گفت: دبیرکل سازمان ملل تاکید می‌کند که حملات علیه کشتی‌های بین‌المللی در منطقه دریای سرخ قابل قبول نیست، زیرا ایمنی و امنیت زنجیره‌های تامین جهانی را به خطر می‌اندازد و بر وضعیت اقتصادی و انسانی در سراسر جهان تأثیر منفی می‌گذارد.

وی تصریح کرد: شورای امنیت در قطعنامه ۲۷۲۲ (۲۰۲۴) از حوثی ها می خواهد که فوراً این حملات را متوقف کنند. این قطعنامه باید کاملا رعایت شود.

دوجاریک ادامه داد: دبیرکل سازمان ملل از همه کشورهای عضوی که از کشتی‌های خود در برابر حملات دفاع می‌کنند می‌خواهد این کار را مطابق با قوانین بین‌المللی، همانطور که در قطعنامه تصریح شده است، انجام دهند.

سخنگوی سازمان ملل گفت: دبیر کل سازمان ملل همچنین از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد که به نفع صلح و ثبات در دریای سرخ و منطقه وسیع‌تر، شرایط را بیش از این تشدید نکنند.

وی تصریح کرد: دبیر کل سازمان ملل بر ضرورت اجتناب از اقداماتی که می‌تواند وضعیت یمن را بدتر کند، تاکید می‌کند. او می خواهد تمام تلاش‌ها برای اطمینان از اینکه یمن مسیری به سوی صلح را دنبال مکند و اقدامات انجام شده برای پایان دادن به درگیری تخریب نشود، نباید انجام شود.

دوجاریک همچنین گفت: هانس گراندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، ارتباطات خود را با تمام طرف ها حفظ کرده و برای ما مهم است که دستاوردهای او در یمن حفظ شود.

آمریکا و انگلیس با همراهی ۸ کشور دیگر، پنجشنبه شب به وقت محلی (آمریکا) ۲۱ دی ماه جاری برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ دی ماه جاری برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد. این قطعنامه، ۱۱ رای موافق ۱۵ عضو شورای امنیت را بدست آورد و بدون هیچ مخالفتی انجام شد و چهار عضو شورای امنیت از جمله روسیه و چین و الجزایر به آن رای ممتنع دادند. روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده نکردند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از انصارالله یمن خواسته است حملات به محموله‌های تجاری و خطوط کشتیرانی را متوقف کند. این قطعنامه خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و منطقه است و از همه طرف‌ها می‌خواهد تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران شامل حمایت از گفت‌ وگو و روند صلح یمن را تقویت کنند.

منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند که ارتش ملی یمن در پاسخ به تجاوز هوایی آمریکا و انگلیس به این کشور، یک هدف متعلق به ایالات متحده در دریای سرخ را هدف قرار داده است.

نیروهای دریایی یمن هشدار داده‌اند که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha