مجوز اجرای طرح پتروپالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای نگین لاوان صادر شد

بندرعباس - ایرنا - مدیرعامل شرکت پتروپالایش نگین لاوان گفت: مجوز اجرای طرح پتروپالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای نفت خام پتروپالایش نگین لاوان از سوی معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت صادر شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شرکت پتروپالایش نگین لاوان، حسین بارگاهی روز شنبه با اعلام این خبر افزود: مجوز اجرای این طرح، به استناد ماده سه قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی و با موافقت وزیر نفت، از سوی معاونت برنامه ریزی وزارت نفت صادر شده است.

وی با اشاره به انجام تفاهم‌نامه خوراک این پروژه با وزارت نفت اعلام کرد: موضوع در مدیریت امور بین الملل شرکت شرکت ملی نفت ایران در دست اقدام بوده و به‌زودی این مهم به امضا می‌رسد.

مدیرعامل شرکت پتروپالایش نگین لاوان اظهار کرد: طرح پتروپالایش نگین لاوان با ظرفیت خوراک ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز (سبک و سنگین) در جزیره لاوان و در زمینی به مساحت ۲۵۰ هکتار در حال احداث است.

بارگاهی با تاکید بر اینکه این طرح ذیل قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، تعریف شده است، افزود: این طرح در راستای منویات رهبرمعظم انقلاب در خصوص سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با هدف جلوگیری از خام فروشی، ایجاد ارزش افزوده، اشتغال زایی و ایجاد توسعه پایدار با رویکرد عدالت محور و صیانت از محیط زیست در جزیره لاوان استان هرمزگان اجرا می‌شود.

مدیرعامل شرکت نگین لاوان خاطرنشان کرد: حجم سرمایه‌گذاری این طرح ۵.۳ میلیارد دلار برآورد شده است، که با نرخ بازگشت سرمایه ۲۱ درصد (ارزی) به عنوان یکی از طرح‌های ماندگار برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، در قالب هفت پروژه، تعریف شده است.

بارگاهی یادآور شد: احداث واحدهای پالایش، پتروشیمی - پلیمری، یوتیلیتی و سرویس‌های جانبی، احداث مخازن ذخیره‌سازی خوراک و فرآورده‌ها، احداث اسکله و آبگیر، احداث شهرک مسکونی ویژه کارکنان و احداث خط لوله انتقال گاز، هفت پروژه طرح احداث پتروپالایشگاه نگین لاوان است.

وی با اشاره به موقعیت طرح در جزیره لاوان، و تخصیص مزایا و مشوق‌های اهدایی قانون طرح توسط مجلس، دولت و وزارت نفت، افزود: تنفس خوراک به مبلغ ۷.۱ میلیارد دلار و تخفیف ۱۰ درصدی آن به مدت ۱۰ سال، از مزایای اعطایی قانون این طرح است که می‌تواند بهترین مشوق برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در اجرای این طرح باشد.

بارگاهی با اشاره به عدم تعهد تحویل فرآورده‌های تولیدی به دولت به عنوان یکی دیگر از مزایای قانونی این پروژه، افزود: امکان پیش فروش بخشی از محصولات تا ۵۰ درصد هزینه‌های سرمایه‌گذاری طرح جهت تامین مالی، از دیگر مزایا و مشوق‌های قانونی طرح پتروپالایش نگین لاوان است.

وی، دسترسی به آبهای آزاد و نزدیکی به بازارهای هدف را یکی از مزایایی که موجب ارزندگی بیشتر طرح نگین لاوان می‌شود، برشمرد و تاکید کرد: این طرح در منطقه ویژه لاوان اجرا می‌شود که به تبع از مزایای پروژه‌های احداث شده در مناطق ویژه نیز برخوردار است.

مدیرعامل شرکت پتروپالایش نگین لاوان تصریح کرد: یکی دیگر از مزایا و مشوق‌های این طرح، معافیت مالیاتی به مدت ۱۳ سال است که این مهم می‌تواند برای سرمایه گذاران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

بارگاهی با اشاره به هم‌جواری طرح پتروپالایش نگین لاوان با منابع تامین خوراک، گفت: این طرح با عنوان پتروپالایشگاه در جزیره لاوان در غرب استان هرمزگان و در کنار پالایشگاه نفت لاوان، در حال اجرا است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha