بارش ۱.۵ متر برف در کردستان، تردد در گردنه ها فقط با زنجیر چرخ +فیلم

سنندج- ایرنا- سامانه بارشی که از صبح روز چهارشنبه وارد کردستان شد، علاوه بر سفید پوش کردن ارتفاعات و گردنه‌های استان، جامه سفید بر تن بسیاری از شهرها و روستاهای استان کرده است.

به گزارش ایرنا، مردم استان کردستان پاییز امسال را در انتظار بارش باران به زمستان رساندند و با ورود به این فصل، امید خود را به بارش‌های زمستانی بستند تا بلکه با ورود سامانه‌هایی قوی، کم بارشی پاییز نیز جبران شود.

از اول زمستان تاکنون چند سامانه بارشی وارد استان شده است، اما بارش‌هایی که مورد انتظار بود را در برنداشت و به نوعی مردم از بارش‌های امسال ناامید شدند، اما از اوایل هفته گذشته با هشدارهای پی در پی هواشناسی بازهم نور امیدی در دل مردم استان تابید و نهادها و دستگاه‌های مختلف آمادگی خود را برای مخاطرات احتمالی اعلام کردند.

فعالیت این سامانه بارشی که از صبح روزچهارشنبه هفته گذشته وارد استان شد، به صورت باران بود اما ریزش آن در گردنه‌ها وارتفاعات به برف تبدیل شد و مناطق مختلف استان در دهه دوم دی ماه چهره زمستانی به خود گرفتند.

بارش برف علاوه بر گردنه‌ها و ارتفاعات، تعدادی از شهرهای استان از جمله مریوان، سروآباد، بانه، دیواندره و سقز و همچنین روستاها را نیز در برگرفت و منجر به مسدود شدن راه ارتباطی چند روستا شد که در سریعترین زمان ممکن با کمک راهداران بازگشایی شد.

البته ناگفته نماند شهر سنندج مرکزاستان بجز ارتفاعات و کوههای آن هنوز بهره چندانی از برف زمستانی نبرده است و مردم این شهرهمچنان در انتظارند که همانند ۲ سال گذشته اواخر دی ماه برفی سنگین آنان را غافلگیر کند.

در این میان آمادگی نهادها و سازمان‌های خدمات رسان از جمله راهداری، هلال احمر، فوریت‌های پزشکی و شهرداری‌ها موجب شده است که تاکنون حادثه یا مشکل جدی در استان بوجود نیاید و اگر مشکلی نیز بوده در سریعترین زمان رفع شده است.

بارش سنگین برف و کولاک در برخی از شهرهای استان منجر به اتخاذ تصمیمات از سوی فرمانداران و برخی دستگاه های مختلف در تعدادی از مناطق استان شد که از جمله آن می توان به تعطیلی کلاس‌های درس دانش‌آموزان اشاره کرد.

غیرحضوری شدن مدارس و لغو امتخانات

به پیشنهاد آموزش و پرورش و با تصمیم فرمانداران به دلیل بارش برف، لغزندگی معابر، کولاک و سرمای هوا و اختلال در تردد و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مبنی بر تداوم بارش، مدارس برخی مناطق، شهرها و روستاهای استان کردستان غیرحضوری شد.

بر این اساس فعالیت همه مدارس ابتدایی شهری و روستایی شهرستان دیواندره امروز شنبه در نوبت صبح و بعدازظهر به صورت غیر حضوری است و آموزش در بستر شبکه شاد انجام خواهد شد، ضمن اینکه مراکز پیش دبستانی نیز تعطیل است.

مراکز آموزشی و دانشگاهی شهرستان بانه نیز امروز به علت بارش برف و لغزندگی معابر غیرحضوری است و بانک ها و ادارات به جز دستگاه های خدمات رسان و امدادی با ۲ ساعت تاخیر و از ساعت ۹ صبح آغاز بکار می کنند.

آموزش مدارس در این شهرستان نیز از طریق شبکه شاد دنبال می شود و زمان برگزاری امتحانات داخلی مدارسی که امروز امتحان دارند توسط شورای مدرسه تعیین و اطلاع رسانی خواهد شد.

جامه سفید بر تن کردستان +فیلم

مدارس مقاطع مختلف تحصیلی بخش های سرشیو و کوماسی (ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم) مریوان نیز امروز شنبه در نوبت صبح و بعدازظهر به صورت غیرحضوری است و آموزش در بستر شبکه شاد انجام می شود.

فعالیت تمام مدارس شهری و روستایی بخش کلاترزان شهرستان سنندج هم در نوبت صبح و بعدازظهر در دوره‌های مختلف تحصیلی به صورت غیرحضوری و در بستر شبکه شاد انجام می شود.

براین اساس امتحانات داخلی برنامه ریزی شده امروز این مدارس به تاریخ ۳۰ دی ماه جاری موکول شد.

تردد در برخی محورهای کردستان فقط با زنجیر چرخ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان نیز گفت: با توجه به اینکه بارش برف تمام محورهای مواصلاتی استان را در برگرفته است راهداران با تمام نیرو و تجهیزات به پاکسازی جاده‌ها پرداختند و در حال حاضر نیز در اکثر محورها باشر برف و کولاک گزارش شده است.

فرزاد حسنی با بیان اینکه در حال حاضر محور ارتباطی سروآباد- هورامان محدوده گردنه ژالانه به دلیل بارش شدید برف و کولاک و سقوط بهمن‌های متعدد و پی درپی تا اطلاع ثانوی بسته است، گفت: محور سنندج- دیواندره، محور بانه گردنه خان، دیواندره محور هزارکانیان و دیواندره- بیجار با بارش شدید برف همراه است و تردد با زنجیر چرخ امکانپذیر است.

بسته شدن راه ارتباطی ۳۸ روستا

وی در ادامه به بسته شدن راه ارتباطی ۳۸ روستای استان بدلیل بارش شدید برف و کولاک اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۳۰ روستا مربوط به منطقه سارال دیواندره، ۲ روستا درسقز و ۶ روستا نیز مربوط به شهرستان بیجار است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان یادآور شد: با تلاش راهداران راه ارتباطی تعدادی از این روستاها تا پایان وقت امروز بازگشایی خواهد شد اما با توجه به تداوم بارش ها و کولاک شدید و سرما و یخبندان قطعا راه ارتبطای روستاهی دیگری بسته خواهد شد.

وی با بیان اینکه تردد انواع کشنده در محورهای استان تا اطلاع ثانوی مسدود شده است، اضافه کرد: در حال حاضر در اکثر محورهای استان بارش برف و کولاک گزارش شده است به خصوص در محو های بانه، سقز مریوان و سروآباد بارش‌ها شدت بیشتری دارد.

برفروبی حدود چهارهزار کیلومتر از محورهای کردستان

حسنی با اشاره به انجام عملیات برفروبی محورهای استان در ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در شبانه روز گذشته هزار و ۱۴۳ کیلومتر از محورهای شریانی و ۵۴۰ کیلومتر باند از محور های غیر شریانی استان توسط نیروهای راهداری برفروبی شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت در مجموع ۶۸۸ تن شن و نمک مصرفی در کل محور های استان مصرف شده است، گفت: با تلاش راهداران ۴۹ دستگاه خودرو در محورهای شریانی استان رهاسازی شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان، عملیات راهداری در محورهای شریانی و غیر شریانی طی شبانه روز گذشته توسط ۱۸۷ نفر از نیروهای این اداره کل و با استفاده از ۱۱۱ دستگاه ماشین آلات راهداری انجام شده است.

گردنه ژالانه همچنان بسته است

با توجه به بارش بیش از ۱۵۰ سانتیمتری برف، سقوط بهمن های_سنگین، کولاک شدید و نداشتن دید کافی  ، گردنه ژالانه واقع در مسیر  ارتباطی سروآباد - پاوه همچنان تا اطلاع ثانوی بسته است.

تردد در این مسیر تا اطلاع ثانوی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر پیش بینی این سازمان در فعال شدن سامانه ای که بارش برف و کولاک شدید در حد هشدار سطح قرمز را در شمال استان کردستان (شهرستان‌های سقز و بانه) به دنبال دارد، مدیریت بحران شهرستان های بانه و سقز نیز آمادگی خود را برای مقابله با مشکلات احتمالی اعلام کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha