دوبانده‌سازی جاده خواف-تربت حیدریه، مانده در خوان اول

خواف- ایرنا- دوبانده کردن جاده خواف - تربت حیدریه، به عنوان یکی از مسیرهای پرتردد و پرحادثه جنوب خراسان رضوی از سال ۱۳۹۸ آغاز شد، اما با گذشت چهار سال تنها ۳۵ درصد پیش رفته و اکنون اجرای این طرح با کندی مواجه است.

به گزارش ایرنا، این طرح که ۱۳۰ کیلومتر طول دارد از مهر ۱۳۹۸ با حضور معاون وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شد و ابتدا قرار بود با مشارکت شرکت تامین و توسعه زیرساخت های شرق ایران و شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل به صورت همزمان از ۲ مسیر سنگان به سمت خواف، تربت‌حیدریه و رشتخوار با اعتبار هشت هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال به اجرا درآید.

تاکنون و با گذشت بیش از چهار سال، خط دوم جاده سنگان - خواف - رشتخوار - تربت‌حیدریه تنها به طول ۱۲ کیلومتر اجرا شده است که هفت کیلومتر آن در محدوده شهرستان خواف و پنج کیلومتر در شهرستان تربت حیدریه است.

بنا بر آمارهای موجود در ۹ ماهه امسال بیش از هفت میلیون تردد خودرو در جاده های شهرستان خواف به ثبت رسیده که ۲۲ درصد آن مربوط به وسائل نقلیه سنگین بوده و از آن میان ۲۰ درصد در جاده خواف - رشتخوار - تربت حیدریه بوده است.

مجموعه کانسارهای سنگان خواف با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌ آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

دسترسی به محل کانسارهای سنگ‌آهن سنگان از ۲ مسیر آسفالته مشهد - تربت‌حیدریه - خواف - سنگان و نیز مشهد - فریمان - تربت‌جام - تایباد - سنگان امکانپذیر است.

بیشتر بخوانید:

اجرای جاده چهار بانده سنگان - تربت حیدریه آغاز شد

مقدمات اجرای طرح توسعه شهر خواف فراهم شده است

دوبانده‌سازی جاده خواف-تربت حیدریه، مانده در خوان اول

دوبانده سازی محور جاده خواف به تربت حیدریه مطالبه مسوولان

طرح دوبانده کردن مسیر خواف - تربت حیدریه به یکی از مطالبات ساکنان جنوب استان تبدیل شده است و حتی امام جمعه خواف نیز به تازگی در خطبه های نماز جمعه با انتقاد از روند کند اجرای این طرح گفت: با وجود تردد روزانه تعداد زیادی وسائل نقلیه، از جمله خودروهای سنگین و تریلی های کشنده حمل بار سنگ آهن از مجتمع معادن سنگ آهن سنگان در این مسیر و بروز تعداد زیادی حوادث منجر به فوت، کندی در روند اجرای این طرح پذیرفته نیست.

حجت الاسلام ابوالفضل مظاهری افزود:‌ بهسازی و به خصوص دوبانده سازی این مسیر ارتباطی خواست اهالی این شهرستان است و مناسب نبودن این جاده مشکلات زیادی برای مردم این منطقه به وجود آورده است.

رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای شهرستانهای خواف، رشتخوار، تربت جام و تایباد در حوزه علمیه قم نیز اخیرا با ارسال نامه ای به رییس مجلس شورای اسلامی، خواستار توجه بیشتر مسوولان و نمایندگان مجلس به رفع موانع و شتاب دادن به اجرای طرح دوبانده سازی جاده خواف - تربت حیدریه شد.

حجت الاسلام علی زنگویی زوزنی در این نامه نوشت: جاده های شهرستان‌های خواف و رشتخوار از مناطق مرزی و محروم خراسان رضوی، درگیر بار ترافیکی سنگین ناشی از حمل و نقل سنگ آهن معادن سنگان و تردد روزانه ۲ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین است که موجب بروز خطرات متعدد جانی و مالی برای مردم این ۲ شهرستان شده است.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی نیز ساخت باند دوم جاده خواف - تربت حیدریه را از مطالبات جدی مردم این شهرستان ها برشمرد.

حجت الاسلام اکبر احمدپور فدکی گفت: معادن سنگان و وزارت راه و شهرسازی طبق توافقی متعهد شدند که هزینه اجرای این طرح را به صورت نصف نصف بپردازند ولی تاکنون شاهد اقدام اثربخشی در این زمینه نبوده ایم.

وی با اشاره به پیگیریهای متعدد خود برای پرداخت هزینه ها و مطالبات قطعات در دست اجرا و سرعت بخشی در آغاز سایر قطعات این جاده دوبانده، خواستار توجه بیشتر مسوولان مربوطه به این مساله شد.

بیشتر بخوانید:

تصادف در خواف منجر به مرگ یک موتورسوار شد

سانحه رانندگی در خواف هشت مصدوم بر جا گذاشت

واژگونی موتورسیکلت در خواف یک کشته داشت

دوبانده‌سازی جاده خواف-تربت حیدریه، مانده در خوان اول

طرحی برای کاهش سوانح جاده ای منطقه

مسوول اورژانس پیش بیمارستانی خواف به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به حجم بالای تردد وسائل نقلیه سنگین از مسیرهای ارتباطی این شهرستان، از جمله جاده خواف به تربت حیدریه، تکمیل طرح دوبانده کردن این محور ضروری است.

عبدالرحمن مجددی ادامه داد: در شرایط کنونی بخش اعظم این مسیر یک طرفه است که علاوه بر ترافیک، منجر به بروز تصادفات می شود.

وی افزود: خستگی و خواب آلودگی برخی رانندگان به خصوص بعد از تعویض نوبت معادن در بروز تصادفات بین وسائل نقلیه سنگین با خودروهای سواری و اتوبوس و مینی بوس نقش مهمی دارد.

مجددی گفت: در ۹ ماه امسال ۳۳ درصد از چهار هزار و ۸۱۱ ماموریت اورژانس خواف به تصادف ها اختصاص داشته که هفت درصد آن به سوانح جاده ای به خصوص مسیرهای خواف - تربت حیدریه و خواف - قائن مربوط بوده است.

سرگرد حسن محمدی، رییس پلیس راه خواف هم به خبرنگار ایرنا گفت: جاده خواف- تربت حیدریه نه تنها باید دوبانده شود بلکه قابلیت تبدیل به بزرگراه را هم دارد.

رییس جمعیت هلال احمر خواف هم گفت: تردد زیاد خودروها در مسیر مزبور برای برخی از روستاهای طول مسیر از جمله "نصرآباد" و "چمن آباد" به دلیل نبود کمربندی و عبور خودروهای سنگین از داخل روستاها، حوادث زیادی را رقم می زند.

محمد افشارمقدم تصریح کرد: تنها پایگاه امداد و نجات جاده ای فعال در این مسیر در سه راهی "نشتیفان" مستقر است و از اینجا تا شهرستان تربت حیدریه هیچ پایگاه امداد دیگری وجود ندارد و همین مساله زمان امدادرسانی در طول این مسیر را طولانی می کند.

دوبانده‌سازی جاده خواف-تربت حیدریه، مانده در خوان اول

اختصاص ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار سفر ریاست جمهوری

طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی در دور نخست سفر استانی رییس جمهور و اعضای هیات دولت به این استان، مطالعه قطعه های ۲ و ۹ جاده دوبانده خواف - تربت حیدریه با اعتبار هشت هزار میلیارد ریال به مدت ۲ سال در دستور کار قرار گرفت.

از این میزان قرار بود طی پارسال چهار هزار میلیارد ریال شامل ۲ هزار میلیارد ریال توسط بخش دولتی و ۲ هزار میلیارد ریال سهم بخش صنایع معدنی به این طرح اختصاص یابد ولی این امر تاکنون محقق نشده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: در ۲ ماه گذشته نشست های مختلفی در استان و کشور در خصوص اجرای این طرح برگزار شد که البته تا مرحله رسیدن به نتیجه و یک برنامه اجرایی همگن برای تمام قطعات این طرح ادامه خواهد یافت.

جواد خدایی افزود: با نتیجه گرفتن از این نشستها مطالبه دیرینه مردم خواف مبنی بر دوبانده شدن محور خواف - تربت حیدریه در مراحل اجرایی قرار می گیرد تا با اجرا و بهره برداری از آن ظرفیتی برای توسعه اقتصاد محلی و استان فراهم شود.

شرکتهای معدنی به تعهدات خود عمل کردند

مدیرعامل شرکت فولاد سنگان خراسان گفت:‌ بر اساس برآورد نخست، اجرای طرح دوبانده کردن جاده خواف - تربت حیدریه هشت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت که اکنون با توجه به جهش قیمت ها به حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است و تامین نیمی از این رقم بر عهده سرمایه گذاران و شرکتهای معدنی و ۵۰ درصد نیز بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

علی امرایی تصریح کرد: شرکت فولاد سنگان هیچ گونه بدهی در خصوص اجرای این طرح جاده ای ندارد و به تعهد خود عمل کرده است و وزارت راه و شهرسازی باید سهم خود را پرداخت کند تا اجرای طرح سرعت یابد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) چندی قبل در جریان بازدید از شرکتهای معدنی مستقر در سنگان خواف، در خصوص اجرای این طرح گفته بود: بیشتر سرمایه گذاران صنایع معدنی بر اساس تفاهم نامه امضا شده به تعهدات خود پایبند بوده اند اما وزارت راه به تعهدات خود عمل نکرده است.

محمدرضا موثقی نیا افزوده بود: در جلسه ای با مسوولان وزارت راه و شهرسازی قرار شد تا با استفاده از منابع این وزارتخانه و سرمایه گذاران روند اجرای طرح مزبور سرعت گیرد و این وزارتخانه هم به تعهدات خود عمل کند.

مرکز شهرستان خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha