یادَش بخیر؛ آن روزهای برفیِ نصف جهان

اصفهان-ایرنا- پس از عبور از سال‌های بی‌بارش، پارسال حوالی همین روزها بود که سخاوت آسمان همه را بُهت زده کرد و برف؛ این اُمید سپید از پس خاطره‌های دور با خود پاکی آورد، اما هنوز لحاف سفید زمین در کُنج روزگار گوشه‌ای تاخورده و عیار زمستان در پهنه اصفهان، مَه‌آلود است؛ آن روزهای برفی یاد باد.

به گزارش ایرنا، اهالی پهنه سردسیر غرب اصفهان که قاب هایی فراموش نشدنی از مسدود شدن گردنه ها، جاده ها و یخبندان معابر شهری را به یاد می آورند حالا در حسرت شادمانه های برفی روزگار می گذرانند. هوا بس ناجوانمردانه سرد است، هیچ نشانی از سُرخی آسمان شب های برفی و سکوت خیال انگیز سپیده دم نیست و چشم کشاورزان خیره به آسمان مانده و چراغ جشنواره های برفی نیز بی فُروغ است.

یادَش بخیر؛ آن روزهای برفیِ نصف جهان

پیست اسکی فریدونشهر؛ تنها مامن ورزش های زمستانه استان که در روزهای مشابه، مقصد خیل عظیم ورزشکاران و گردشگران بود اکنون چیزی وجدآورانه را گُم کرده است، اگرچه برخی ارتفاعات این منطقه مدت کوتاهی بدنبال بارش برف پراکنده سپیدپوش شد.

این در حالی است که دست کم ۵۰ سانتی متر برف برای بازگشایی پیست اسکی فریدونشهر نیاز است.

مدیرعامل شرکت تعاونی توسعه و عمران فریدونشهر به ایرنا گفت: تاخیر در بازگشایی پیست اسکی فریدونشهر بدنبال کاهش بارش های امسال، پویایی این مجموعه و بازارهای اقتصادی وابسته به آن را با مشکل مُواجه کرده است.

عبدالرضا اصلانی افزود: اکنون هیچ برفی در پیست وجود ندارد که این مساله گردشگری و ورزش های زمستانه در این منطقه را کمرنگ کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ادامه این شرایط تهدیدی جدی برای تامین آب در حوزه کشاورزی و آشامیدنی نیز خواهد بود.

یادَش بخیر؛ آن روزهای برفیِ نصف جهان

در ارتفاعات مسحورکننده افوسِ بویین میاندشت نیز که همه آن را با تندیس های برفی و قاب های دل انگیزی از بساط چای آتشی و آش محلی به یاد می آورند؛ اکنون پژواک سکوت پیچیده و خبری از هلهله های برفی نیست.

یادَش بخیر؛ آن روزهای برفیِ نصف جهان

در حالی که سال گذشته، مردم شهرها و روستاهای غرب اصفهان از سختی تردد بدنبال بارش های متوالی برف گِله مند و مسوولان برای برف روبی و بازگشایی مسیرها به تکاپو افتاده بودند؛ اکنون تکرار تنها یک قاب از آن برف به آرزوی مشترک مردمان این دیار تبدیل شده است. دیگر خبری از مسدود شدن گردنه صعب العبور کلوسه در فریدونشهر نیست، در حالی که زمستان سال گذشته برای مدتی آذوقه اهالی این خطه بدنبال بارش سنگین برف با بالگرد تامین میشد.

یادَش بخیر؛ آن روزهای برفیِ نصف جهان

یاد باد آن روزگاران که بارش برف نه تنها غرب استان بلکه کلانشهر اصفهان را نیز سپیدپوش کرد و بستر زاینده رود وسعت سپیدانه ای بود که در آن سیل خروشان شوق پس از سال ها چشم انتظاری جاری شد.

این روزها بیم آن می رود که تماشای دوباره رقص دانه های برف و ثانیه های نشاط آفرین زمستانه؛ به آروزی محال تبدیل شود.

یادَش بخیر؛ آن روزهای برفیِ نصف جهان

به گفته حسین خلجی رییس اداره هواشناسی شهرستان فریدونشهر؛ از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون حدود ۸۰ میلیمتر بارش در این منطقه به ثبت رسیده است که در مقایسه با سال زراعی قبل کاهش ۶۰ درصدی را نشان می دهد.

کاهش بارش های پاییزی و زمستانه، همچنین وضعیت نگران کننده ای را برای منابع آبی استان از جمله رودخانه پلاسجان و چشمه لنگان ایجاد کرده است، این در حالی است که ارتفاع و ذخیره برف در سال گذشته موجب شده بود تا رودخانه ها و برخی چشمه ها در بیشه زارهای غرب استان تا اواسط تابستان جاری و سرریز شوند.

یادَش بخیر؛ آن روزهای برفیِ نصف جهان

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی استان اصفهان، میانگین بارندگی سال زراعی جاری استان از اول مهر تا ۲۰ دی، به میزان ۳۱.۱ میلیمتر گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵ درصد کاهش داشته است.

به گفته محمدرضا رفیعی کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان، تا اواخر شنبه ناپایداری‌هایی بصورت بارش پراکنده باران و برف در مناطق مُستعد غرب همچنین وقوع طوفان‌ لحظه‌ای گاهی همراه با خیزش گرد و خاک در مناطق غربی، جنوبی و شرقی پیش بینی می شود.

وضعیت بارش‌ها در کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ماه ۱۴۰۲) تا کنون بسیار نامطلوب بوده و پیش‌بینی از پاییز پر بارش محقق نشد. این شرایط در روزهای نخست زمستان نیز تداوم داشت.

ارزیابی وضعیت بارش‌ها در کشور تا ۱۵ دی ماه نشان از کاهش ۴۰ درصدی نسبت به دوره بلندمدت ۵۵ ساله دارد. بر اساس پیش‌بینی‌ها، کاهش بارش‌ها در حوضه‌های آبریز اصلی کشور نیز تداوم داشته و تا ۲۹ دی ماه بارش مطلوبی در آن ها رُخ نخواهد داد؛ همچنین تعدادی از حوضه‌های آبریز درجه ۲ کشور نیز در هفته جاری و هفته آینده بدون بارش پیش‌بینی شده‌اند.

شهرستان کوهرنگ که منبع تغذیه ۲ حوضه مهم آبریز کشور محسوب می‌شود نیز در سال آبی جاری با کاهش ۶۲ درصدی بارش‌ها روبرو شده است.

بنابر آمار جدید منتشر شده از سوی موسسه تحقیقات آب، این هفته و هفته آینده بارش چشمگیری در حوضه‌های آبریز رخ نخواهد داد، با این حال برای هفته جاری بارش برف و باران در برخی مناطق غرب و جنوب کشور پیش‌بینی شده است.

اگرچه از شامگاه پنجشنبه در برخی نقاط کشور با اقلیم سرد و مرتفع، بارش ها آغاز شده و راهداران در محورهای برف گیر در وضعیت آماده باش قرار دارند.

ارتفاع برف در برخی استان ها از جمله همدان به ۲۰ سانتی متر رسیده است. برخی مناطق تهران؛ چالوس، اردبیل، کرمانشاه، البرز، لرستان و یاسوج نیز طی بارش های شب گذشته تاکنون سپیدپوش شد.

در حالی که سازمان هواشناسی کشور از کاهش نسبی دما در ۱۸ استان خبر داده و برای برخی مناطق در هفته پیش رو بارش باران و برف پیش بینی شده؛ اهالی شهرها و روستاهای اصفهان نیز چشم انتظار سخاوت زمستان و پدیدارشدن مناظر برفی هستند. نخستین نشانه فعالیت این سامانه صبح جمعه در سمیرم؛ جنوبی ترین شهرستان در ۱۶۰ کیلومتری اصفهان با بارش برف پراکنده پدیدار شد.

شهرستان های سردسیر فریدن با بیش از ۴۹ هزار نفر جمعیت، فریدونشهر با ۳۵ هزار نفر جمعیت، چادگان با ۳۲ هزار نفر و بویین میاندشت با بیش از ۲۴ هزار نفر به ترتیب در ۱۴۰، ۱۸۰، ۱۱۰ و ۱۷۵ کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha