پوتین: روسیه،‌ اقتصاد اول اروپا است؛ از جزایر کوریل بازدید خواهم کرد

مسکو- ایرنا- رئیس‌جمهوری روسیه گفت: از نظر قدرت خرید،‌ اقتصاد روسیه به اقتصاد اول اروپا و نیز اقتصاد پنجم جهان تبدیل شده است و این جایگاه، امکان بهبود نیز دارد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس،‌ ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه در نشستی با کارآفرینان خاوردور روسیه در شهر خاباروفسک افزود: به نظر می رسد که روسیه از همه طرف تحت فشار است، اما از نظر حجم اقتصاد در کل، ما در اروپا اولین کشور هستیم.
رئیس‌جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: ما از آلمان پیشی گرفتیم و در رتبه پنجم جهان بعد از کشورهای چین، آمریکا، هند و ژاپن قرار گرفتیم و در اروپا، در جایگاه نخست قرار داریم.
وی همچنین اظهار داشت: آمار مربوط به تولید ناخالص داخلی روسیه در سال ۲۰۲۳ میلادی ممکن است گویای رشد بیش از چهار درصدی باشد، این در حالی است که این شاخص در سال ۲۰۲۲، کمتر از حد انتظار یعنی در حد یک و دو دهم (۱.۲) درصد بود.
وی خاطرنشان کرد: این روند، یک نتیجه شگفت انگیز در شرایط فشار خارجی است.
پوتین در پاسخ به درخواستی برای افزایش شدید تعرفه واردات ماهی به روسیه نیز گفت: این ایده را مطلوب نمی‌داند چرا که ممکن است قیمت‌ها در این بخش، رشد جهشی داشته باشد.
رئیس‌جمهوری روسیه همچنین درباره دلیل افزایش قیمت تخم‌مرغ در روسیه طی ماه‌های گذشته گفت: بازار تخم‌مرغ در این روسیه با رشد تقاضا همراه بود و مسئولان مربوطه به موقع متوجه این موضوع نشدند و راه را برای واردات این محصول باز نکردند.

روزی از جزایر کوریل بازدید خواهم کرد
رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود از برنامه خود برای سفر به جزایر کوریل (منطقه مورد اختلاف با ژاپن) سخن گفت.
پوتین اظهار داشت: ما باید خوشه گردشگری جزایر کوریل را توسعه دهیم؛ این منطقه بسیار جالب است. متأسفانه هرگز آنجا نرفته ام، اما قطعاً خواهم آمد.

روسیه و ژاپن هنوز معاهده ای را برای پایان رسمی اختلافات دو کشور در دوران جنگ جهانی دوم به دلیل اختلافات ارضی‌شان امضا نکرده‌اند. اختلاف دو کشور بر سر مجموعه جزایری در اقیانوس آرام است که در ژاپن به عنوان سرزمین های شمالی و در روسیه به عنوان جزایر کوریل جنوبی شناخته می شود.

پوتین که به خاور دور روسیه سفر کرده است، این سخنان را در شهر خاباروفسک دومین شهر بزرگ این کشور در این منطقه بیان کرد. این شهر که در فاصله ۳۰ کیلومتری از مرز چین واقع است، در سال ۲۰۰۲ به مرکز اداری ناحیه فدرالی خاور دور تبدیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha